تعلیم و تربیت  پایه فرهنگ

*مدیرمسئول – محمّد اشراقی

گاها گفته می شود که نمای فرهنگی آینده جامعه را می توان با مشاهده فضای تعلیم و تربیت جاری امروز خانواده و مدرسه به تصور کشید.

برعکس این بیان نیز می تواند صادق باشد که وضعیت امروزی جامعه محصول تعلیم و تربیت های اجرا شده دیروزند. ارتباط تعلیم و تربیت با اوضاع جوامع تا حدودی امری کتمان ناپذیر است.

ازاینجاست که اهمیت وسیله وکار ، پدر ‌و مادر و اولیا آموزشی نسل ها پدیدار می گردد. نتیجه کار مربیان و متولیان دیروز را می توان در جو غالب جامعه به وضوح دید.اگر عوامل مستقیم و غیر مستقیم مؤثر دخیل در رفتار فردی و جمعی افراد را کمتر از تاثیر تعلیم و تربیت فرض کنیم، می توان نتیجه گرفت که در دو دهه گذشته تعلیم و تربیت اکثرا مطلوب بوده که جامعه امروز ما شاهد این همه آسیب اجتماعی است.

گزارش های صادره و پرونده های موجود در مراجع رسیدگی ، در مورد تخلفات اداری ومالی، اختلافات خانوادگی، و میزان طلاق ، سوء استفاده از مقام وقدرت و فراوانی بعضی از انواع جرایم  و رفتارهای فردی و جمعی در محیط های زندگی و کار عمدتا نشان از نامطلوب بودن تعلیم و تربیت گذشته دارد.

با این حساب و با توجه به ضعف ناشی از خلاء حضور مستمر اولیاء خانواده با نسل نو و فراوانی عوامل غیر مفید و یا مضر موجود ، فقر آموزش و پرورش در محیط های آموزشی و عقب ماندگی سیستم های تعلیم و تربیت جاری در خانه و محیط های زندگی و آموزشی ، وضعیت آینده جامعه نمی تواند مطلوب ترسیم شود.

این واقعیت ها باید عوامل تحریک و تحرک  افزایش توجه اولیاء تعلیم و تربیت نسل نو را نسبت  به اصلاح استاندارد های کهنه و خلق شیوه های جدید در این مورد، فراهم سازد. اگر اینگونه باشد، جو جامعه فردا مطلوب تر از  امروز خواهد بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا