لزوم ورود بخش خصوصی برای ارتقای سرانه فرهنگی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به کمبود شدید فضای فیزیکی فرهنگی در استان، بر لزوم ورود بخش خصوصی برای بهبود این سرانه تاکید کرد‌.
محمد محمدپور در دومین نشست هم اندیشی با هنرمندان استان در محل خانه هنر تبریز اظهار داشت: فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در تلاش برای برگزاری جلسات مختلف با هنرمندان به منظور شناسایی و رفع مشکلات این قشر از جامعه است.
وی ادامه داد: ایجاد بسترهای لازم برای فعالیت هنرمندان و حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری آنان، وظیفه حاکمیت است تا هنرمندان بتوانند بدون دغدغه، اقدام به تولیدات فرهنگی و هنری کرده و مردم از این تولیدات بهره مند شوند.
محمدپور با اشاره به کمبود فضای فیزیکی فرهنگی در استان گفت: متاسفانه فضای فرهنگی مناسبی در اختیار هنرمندان و مردم استان وجود ندارد در حالی که به موازات توسعه دیگر بخش های جامعه، باید شاهد توسعه فضاهای فرهنگی جامعه نیز باشیم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از ارائه طرح ساماندهی و توسعه فضای فرهنگی تبریز به شورای اسلامی و شهرداری تبریز خبر داد و گفت: توسعه متوازن و مبتنی بر عناصر و اصالت های تاریخی و فرهنگی شهرها، مستلزم وجود نقشه راه و اسناد و برنامه های بالادستی است تا ضمن التزام همه بخش ها به رعایت اصول و قواعد شهرسازی مبتنی بر ویژگی های بومی و فرهنگی، از تحمیل هزینه های زائد، جلوگیری شود‌.
محمدپور با تاکید بر توان بی انتهای بخش خصوص اظهار داشت: برای افزایش و ارتقای سرانه فرهنگی استان، باید بخش خصوصی و غیردولتی وارد عمل شوند که البته حضور موثر این بخش، نیازمند اعطای یکسری مشوق ها به سرمایه گذاران این حوزه است.
محمدپور ادامه داد: برای حمایت از بخش فرهنگ و هنر، باید در جریان برنامه ریزی و تخصیص منابع نیز همت لازم صورت گیرد و تمامی بخش های جامعه معتقد به اولویت ویژه فرهنگ و هنر در میان سایرها بخش ها باشند.
وی با بیان اینکه مطالبات هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر باید بر اساس نیازمندی ها و البته واقعیت های جامعه باشد، گفت: بودجه سالانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شکل روز افزونی ناکافی است و این موضوع در اجرای ماموریت های اداره کل و حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر، خلل جدی ایجاد می کند.
محمدپور با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر، اساس حرکت و توفیق در سایر بخش هاست گفت: در شرایطی که دولت به واسطه تحریم ها و فشارهای خارجی و مشکلات اقتصادی با محدودیت های زیادی در تامین منابع مواجه است، رجوع به سرمایه ها و امکانات مردمی و در کنار آن حمایت های دولتی، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به برخی حواشی مطرح شده در خصوص افزایش اجاره بهای برخی مجتمع های فرهنگی گفت: این مجتمع ها بر اساس وظایف قانونی واگذاری شده و اداره کل فرهنگ و ارشاد در این مورد تصمیم گیرنده نیست.
وی گفت و گوی مستمر با شخصیت ها و صنوف و تشکل های فرهنگی را امری لازم برشمرد و افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، از  نشست ها و گفت و گو های دو جانبه و چند جانبه با نخبگان فرهنگی و سایر دستگاه های اجرایی را بسیار موثر دانسته و از آن استقبال می کند و لذا آن را رویکرد دائمی خود قرار داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا