پمپئو: هفته آینده قطعنامه ممنوعیت تسلیحاتی ایران را مطرح می‌کنیم

ارک خبر- وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد هفته آینده قطعنامه این کشور برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران را در شورای امنیت مطرح خواهند کرد.

ارک خبر- وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد هفته آینده قطعنامه این کشور برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران را در شورای امنیت مطرح خواهند کرد.

مایک پمپئو عصر چهارشنبه در یک نشست خبری که با حدود ۵ ساعت تاخیر برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد و با این ادعا که وظیفه شورای امنیت، حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است، اظهار کرد اگر شورای امنیت اجازه دهد که آنچه را که او دولت شماره یک حامی تروریسم نامید، آزادانه به خرید و فروش تسلیحات بپردازد، ماموریت خود را به سخره گرفته است.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: ایالات متحده از یکسال پیش دیپلماسی را در این زمینه به کار گرفته است. ما حمایت دو حزبی در کنگره را داریم، ما اجماع ۱۳ ساله اعضای شورای امنیت برای ممنوعیت تسلیحاتی ایران را داریم، طرحی را که ما به دنبال آن هستیم، به طور جدی منطقی است.

پمپئو اضافه کرد: چه این مسیر و چه مسیر دیگر، ما مطمئن هستیم که ممنوعیت تسلیحاتی ایران، تمدید خواهد شد.

وی با بیان اینکه ماموریت آنها تحت آنچه رهنمودهای ترامپ خواند، روشن است، گفت: ممنوعیت تسلیحاتی ایران نباید در ۲۷ مهرماه امسال پایان یابد. نقص محوری برجام این بود که برای ممنوعیت تسلیحاتی ایران، زمان تعیین کرد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: علاوه بر چین، کشورهای دیگری صف کشیده‌اند که به ایران سلاح بفروشند. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران جان همه را به خطر اندازد. بنابر این از ابزار دیپلماتیک خود استفاده خواهیم کرد.

پمپئو اظهار کرد: کاملا اطلاع داریم می‌توانیم مکانیسم ماشه را به کار بگیریم. شما در رسانه‌ها درباره توافق ایران و چین می‌بینید. کشورها برای فروش سلاح به صف شده‌اند که خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند و اسرائیل، اروپا و همچنین آمریکا را به خطر می‌اندازد.

وی تاکید کرد: قصد نداریم اجازه دهیم چنین اتفاقی بیفتد. ما از همه ابزارهای دیپلماتیک موجود استفاده می‌کنیم. ما قصد داریم هر چیزی که در قدرت آمریکا است برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران به کار گیریم و من مطمئن هستم که در این زمینه موفق خواهیم بود.

دونالد ترامپ با فشار لابی صهیونیستی و سعودی همراه با تندروهای داخلی، در هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ از توافق هسته‌ای ایران خارج شد. پس از آن تروریسم اقتصادی را در شدیدترین شکل ممکن علیه مردم ایران به کار گرفت تا شاید، ایران را به زانو درآورد.

از اوایل سال جدید میلادی آمریکایی‌ها که به طور مشخص به مشارکت خود در برجام پایان داده بودند، به ناگاه ادعا کردند که عضوی از این توافقند و می‌توانند از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌ها استفاده کنند.

آنها برای اثبات این ادعا، اظهاراتی از باراک اوباما رئیس جمهوری و جان کری وزیر خارجه دولت سابق را گواه می‌گیرند که گفته بودند در صورتی که ایران به تعهدات برجامی خود عمل نکند، حتی اگر هیچ کشوری موافق نباشد، آمریکا این حق را خواهد داشت تا تمام تحریم‌های شورای امنیت را بازگرداند.

البته پمپئو و برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، هیچ گاه توضیح ندادند که این اظهارات در صورتی می‌تواند عملی باشد که آمریکا هنوز بخشی از برجام باشد.

با این حال، شواهد گویای آن است که قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت ره به جایی نخواهد برد و حتی نیازی به وتوی روسیه و چین هم نیست هرچند که روسیه و چین به صراحت گفته‌اند به قطعنامه آمریکا رای نخواهند داد.

علاوه بر آن، وزیر خارجه آمریکا در حالی مدعی است که می‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند که در صورت مخالفت اعضای شورا به ویژه اعضای دائم آن، به هیچ وجه قادر نخواهند بود سازوکار اعمال تحریم را اجرایی سازند و به این ترتیب نه تنها درباره ایران بلکه فرایند تحریمی دیگر شورای امنیت را هم با مشکل مواجه خواهند کرد.

این به آن معنا است که اگر بخواهند کمیته تحریمی برای ایران شکل دهند و اعضا با آن مخالف باشند، در واقع تمام کمیته‌های تحریم شورای امنیت همچون کره شمالی، یمن، سوریه هم از کار خواهد افتاد چرا که رای‌گیری برای تعیین کمیته‌ها به صورت یکپارچه انجام می‌شود.

از این رو، حرکت آمریکا در پیشبرد منویات رژیم صهیونیستی و سعودی، می‌تواند به تجزیه شورای امنیت و پایان دادن به نظام تحریم‌های بین‌المللی منجر شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا