آثار تاریخی ورزقان مرمت می شود

معاون میراث‌فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: آثار تاریخی شهرستان ورزقان در قالب تفاهم نامه سه جانبه بین این اداره کل، فرمانداری ورزقان و مجتمع مس سونگون مرمت می شود.

علیرضا قوچی  در دیدار با فرماندار شهرستان ورزقان و مدیرعامل مس سونگون، انعقاد تفاهم‌نامه سه ‌جانبه ما بین اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مجتمع مس سونگون و فرمانداری ورزقان را در راستای پیشبرد پروژه‌های مرمتی و زیرساختی شهرستان مفید و موثر خواند.

وی با اشاره به اهتمام ویژه فرماندار ورزقان به پروژه‌های مرمتی و زیرساختی این شهرستان، گفت: به دنبال پیشنهاد فرماندار مبنی بر انعقاد تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه فوق، چندین پروژه مرمتی و زیرساختی این شهرستان با نظارت و مشارکت این سه مجموعه انجام خواهد شد.

قوچی با تاکید بر اینکه مجتمع مس سونگون در این راستا اعتباری ویژه برای حفاظت از سنگ‌نگاره‌های موجود در این مجتمع اختصاص داده است، گفت: از دیگر پروژه‌هایی که در این تفاهم‌نامه با مشارکت سه مجموعه مذکور انجام خواهد شد می‌توان به ادامه مرمت کارون سرای برازین، انجام عملیات مطالعات کاوش و باستان‌شناسی آغجه قلعه، ایجاد موزه مس، بازسازی مسیر دسترسی عمارت امیر ارشد اشاره کرد.

وی از تداوم عملیات مرمتی عمارت امیر ارشد ورزقان خبر داد و اظهار داشت: در زمان حاضر تأسیسات الکتریکی و مکانیکی، مرمت طبقه اول و همکف و همچنین محوطه‌سازی عمارت امیر ارشد در حال اجرا است.

قوچی ادامه داد: با توجه به اینکه این عمارت به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شده است، صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی و همچنین اداره کل میراث فرهنگی استان بر تمام فعالیت انجام شده در این پروژه نظارت کامل دارد.

شهرستان ورزقان با جمعیت ۵۰ هزار نفر در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال تبریز واقع است و این شهرستان دارای ۲ بخش مرکزی شامل دهستان‌های ازومدل جنوبی، ازومدل شمالی، بکرآباد و سینا و خاروانا شامل دهستان‌های دیزمار مرکزی، جوشین و ارزیل بوده و ۲ مرکز شهری به نام‌های ورزقان و خارواناست.

دکمه بازگشت به بالا