تعداد سازمان های مردم نهاد در آذربایجان شرقی ۱.۵ برابر شد

مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۲ تعداد تشکل های مردمی در استان ۳۰۰ مورد بود، گفت: تعداد سازمان های مردم نهاد این استان تاکنون در دولت تدبیر و امید بیش از ۱.۵ برابر شده و به ۷۶۶ سمن افزایش یافته است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۲ تعداد تشکل های مردمی در استان ۳۰۰ مورد بود، گفت: تعداد سازمان های مردم نهاد این استان تاکنون در دولت تدبیر و امید بیش از ۱.۵ برابر شده و به ۷۶۶ سمن افزایش یافته است.

علی بدرشکوهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشترین زمینه فعالیت سازمان های مردم نهاد آذربایجان شرقی به ترتیب فعالیت در عرصه اجتماعی، فرهنگی و بهداشت و درمان است.

وی افزود: آذربایجان شرقی در خصوص فعالیت و کمیت تشکل های مردمی همواره جزو سه استان برتر بوده، اما به لحاظ کیفی به خصوص در موضوع حقوق شهروندی و خانواده خلاء وجود دارد.

وی ادامه داد: بازای هر پنج هزار نفر در آذربایجان شرقی یک سازمان مردم نهاد وجود دارد که در جامعه ما یک آمار مطلوب و ایده آل است، البته در صورتی که با متوسط جهانی مقایسه شود تفاوت زیادی به اندازه عمق تاریخ با آنها وجود دارد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی تاکید کرد: بر این اساس کیفی سازی فعالیت های سمن های آذربایجان شرقی دغدغه مسوولان و از اولویت های کاری ما است.

بدرشکوهی گفت: تشکل های مردم نهاد با نگرش غیر دولتی، غیرسیاسی و غیر انتفاعی با شخصیت حقوقی مستقل و اهداف اساسنامه ای که دارند، فعالیت می کنند و شکل می گیرند تا در زمینه های مختلفی که در جامعه احساس می کنند، با ارایه خدمت موثر فعالیت کنند.

وی ادامه داد: در آستانه هزاره سوم بدون اتکا به ظرفیت های جامعه نمی توان به توسعه دست یافت؛ بدون اتکا به مشارکت های مردمی و ظرفیت آنان نمی توان به نتیجه ای رسید؛ بر این اساس باید زمینه و بستر آن باید مهیا شود که با نگاه مثبتی که دولت دارد به خوبی حمایت انجام شده و به تحقق جامعه مدنی کمک شده است.

وی اضافه کرد: برخی از ظرفیت های جامعه در شهرستان ها مغفول واقع شده که با فعال کردن آنها توسط سمن ها موضوع توسعه به مفهوم عام کلمه محقق می شود و به سمت پیشرفت حرکت می کنیم.

بدرشکوهی درباره نقش سازمان های مردم نهاد استان در روزهای کرونایی نیز گفت: برای اینکه در افکار عمومی جامعیت داشته باشیم باید پیشگامان فرهنگی و اجتماعی به صورت جدی وارد میدان شوند.

وی افزود: برای توسعه و ترویج سازمان های مردم نهاد باید پیشقراولان فرهنگی ورود کنند تا نیازهای جامعه به عنوان مطالبه و گفتمان جدی مطرح شود.

وی با بیان اینکه ایجاد شفافیت در عملکردها در توسعه سمن ها موثر خواهد بود، ادامه داد: بدون شک نقش سازمان های مردم نهاد در تقویت نقاط قوت و ترمیم نواقصات نیز تاثیرگذار است.

وی یادآوری کرد: در موضوع کرونا نیز ورود موفق سمن های آذربایجان شرقی زبان زد خاص و عام در کشور شد به طوری که از محل کمک های مردمی و خیریه ها ۵۱۰ میلیارد ریال در قالب بسته های معیشتی و بهداشتی توسط ۴۴۰ سمن جمع آوری و توزیع شد که ظرفیت بالای آذربایجان شرقی را نشان می دهد.

وی ادامه داد: در مواجهه با موج دوم کرونا که در حال گذر از آن هستیم، سمن ها نشست های مشورتی برگزار کردند و در آستانه محرم و در جهت استفاده از ظرفیت های معنوی این ایام برخی اقلام بهداشتی و معیشتی را برای جامعه هدفی که از دوران کرونا دچار مشکل شدند، آماده سازی شد.

بدرشکوهی افزود: بر این اساس با سمت و سو دادن به ظرفیت ها  برای تامین نیازهای معیشتی جامعه هدف، سمن ها باید نقش بزرگی را ایفا کنند.

مدیر کل اموراجتماعی استانداری آذربایجان شرقی نیز گفت: لایحه ارسالی مربوط به سمن ها بیش از ۱۰ سال است در مجلس معطل مانده است در صورتی که جزو مطالبات به حق سمن ها است.

بدرشکوهی ادامه داد: این لایحه بارها در کمیسیون مربوطه بررسی و برگشت داده شده و بلانتیجه مانده است؛ درخواست داریم نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی به این موضوع نیز توجه لازم را داشته باشند چون سمن ها با مصوبه هیات دولت اداره می شوند که نقص بزرگی است.

وی اظهار کرد: همچنین فعالیت های ارزنده سازمان های مردم نهاد در افکار عمومی طرح نمی شود که این کار باید به واسطه رسانه ها این اقدام انجام شود و به خوبی منعکس شود.

بدرشکوهی ادامه داد: موضوع شبکه سازی در میان سمن ها جایش خالی است و فعالیت عمومی و غیرتخصصی سمن ها از مشکلات و آسیب های این حوزه است که با شبکه سازی برطرف می شود.

وی یادآور شد: موضوع آموزش و کارگاه های آموزشی برای سمن ها نیز بعد از دوران کرونا باید با جدیت دنبال شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا