موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی در ساخت دستگاه هیتر تابشی

یک شرکت فناور داخلی موفق به ساخت دستگاه جمع‌کن‌ (هیتر) تابشی کاتالیستی شد، دستگاهی که برای گرمایش محیطی و فرایندی در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی کاربرد دارد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کاظم اسماعیل‌پور مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: جمع کن تابشی کاتالیستی در صنایع نفت و گاز، ایستگاه‌های تقلیل فشار، کوره‌های رنگ الکترواستاتیک، فرآوری مواد غذایی، خشک کردن غلات ، خودروسازی ، لوازم خانگی و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد.

وی اعلام کرد: ‌این محصول با یک سوم قیمت نمونه مشابه خارجی تولید می‌شود.

اسماعیل پور افزود: پیش از این تمام نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شد و با اعمال محدودیت‌های تحریمی و نوسان نرخ ارز، قیمت دستگاه چند برابر شد در نهایت با تلاش محققان جوان شرکت، موفق شدیم تا این محصول را در داخل کشور بومی‌سازی کنیم.

او گفت: این دستگاه در اندازه‌های مختلف از ۳۰ سانتیمتر در ۶۰ سانتیمتر تا ۲ متر در ۶۰ سانتیمتر بسته به نیاز مشتری متغیر و قابل ساخت است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تولید شرکت تحت مدیریت او رقمی حدود یک هزار تا هزار و دویست متر است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خطوط تولید آن را راه‌اندازی کرده اند اضافه کرد: کشور سالانه به ۵۰ هزار مترمربع از جمع کن‌های تابشی کاتالیستی نیاز دارد ما امیدواریم با حمایت معاونت علمی بتوانیم  خطوط تولید جدید راه اندازی کنیم.

دکمه بازگشت به بالا