شناسایی و درمان دقیق تر بیماریهای روده با اختراع محقق ایرانی

باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش اطلاعات زیادی را در مورد سلامت افراد در اختیار پزشکان قرار می‌دهند و یک کپسول بلعیدنی ساخت محقق ایرانی می‌تواند به این کار کمک کند.

به نقل از نیواطلس، دکتر رحیم رحیمی، استادیار دانشکده مهندسی مواد دانشگاه پوردوی آمریکا کپسولی تولید کرده که بعد از انتقال به روده انسان می‌تواند باکتری‌های روده را جمع‌آوری کرده و بعد از خروج از بدن فرد این باکتری‌ها را در اختیار متخصصان قرار دهد.

پیش از این پزشکان برای کسب اطلاعات در این زمینه مجبور به آزمایش مدفوع انسان و بررسی باکتری‌های موجود در آن بودند. اما در این روش منشأ اولیه باکتری‌ها مشخص نمی‌شد و پزشکان متوجه نمی‌شدند باکتری‌های شناسایی شده از روده کوچک، روده بزرگ یا معده به مدفوع منتقل شده اند.

کپسولی که بدین منظور تولید شده دارای نوعی هیدروژل جاذب است که یک پوسته محافظ به دور آن کشیده شده است. این کپسول از طریق هیدروژل خود مایعات گوارشی حاوی باکتری را جذب می‌کند و هیدروژل آن طی این فرایند منبسط شده و در نهایت باکتری‌های جمع‌آوری شده ذخیره سازی شده و از طریق کپسول از بدن دفع می‌شوند.

هر یک از این کپسول‌ها که از طریق مدفوع دفع می‌شوند تنها برای یک بار قابل استفاده هستند و تولید هر یک از آنها تنها یک دلار هزینه در بر دارد. کپسول یادشده فعلاً در مرحله آزمایشی است و به گفته دکتر رحیمی با بررسی باکتری‌های شناسایی شده از این طریق می‌توان روش‌های تازه ای به منظور دستکاری باکتری‌ها با هدف مقابله با بیماری‌ها ابداع کرد.

دکمه بازگشت به بالا