دیپلمات روس: انقضای محدودیت تجارت تسلیحات علیه ایران بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ است

 ارک خبر- سفیر و نماینده دایم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با بیان اینکه آنچه علیه ایران وضع شده محدودیت تجارت تسلیحات است نه تحریم، تاکید کرد که انقضای این محدودیت بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ است.

 ارک خبر- سفیر و نماینده دایم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با بیان اینکه آنچه علیه ایران وضع شده محدودیت تجارت تسلیحات است نه تحریم، تاکید کرد که انقضای این محدودیت بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ است.

«میخائیل اولیانوف» بامداد سه‌شنبه در پیامی توییتری نوشت: برخی تلاش می‌کنند که انقضای محدودیت تجارت تسلیحات علیه ایران را (که قانونا و عملا چیزی نیست که ما تحریم تسلیحاتی می‌خوانیم)، چیزی مثل فاجعه نشان دهند.

اولیانوف با اشاره به انقضای این محدودیت خرید و فروش سلاح علیه ایران در ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه سال جاری)، افزود: در واقع این [مساله] فقط به معنای اجرای یکی از مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

دیپلمات روس پیشتر در پیام توییتری دیگری با اشاره به پیشنهاد ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه برای برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت با حضور ایران و آلمان برای حل تنش در خلیج فارس، نوشت: ایالات متحده پیشنهاد رییس جمهوری پوتین… را رد کرد.

وی ادامه داد: با این حساب، دو رویکرد رقیب در قبال مشکلات منطقه وجود دارد؛ رویکرد روسی که هدف آن گفت‌وگو و امنیت جمعی است و رویکرد آمریکایی که مبتنی بر فشار حداکثری و سیاست یکجانبه‌گرایانه است.

آمریکا هفته گذشته قطعنامه‌ای را ارائه داد که حاوی ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی در مجموع ۱۳ صفحه بود و گفته می‌شد که شامگاه دوشنبه در دستور شورا قرار خواهد گرفت اما این اتفاق نیفتاد و سه‌شنبه اعلام شد آمریکا این قطعنامه را تغییر داده و متنی را ارائه داده است که تنها ۲ بند مقدماتی و ۲ بند عملیاتی دارد، هرچند که هدف یکی است.

آمریکایی‌ها به این دلیل قطعنامه خود را اصلاح کرده و تنها خواستار تمدید محدودیت فعلی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شدند که کاملاً یقین پیدا کردند هیچ یک از اعضای شورای امنیت با متن آنها موافق نیستند.

با وجود تلاش‌های چندماه دولت ترامپ برای تمدید این محدودیت‌ها علیه ایران، قطعنامه آمریکا با ۱۱ رای ممتنع و دو رای مخالف چین و روسیه به سختی شکست خود و باعث سرافکندگی واشنگتن حتی در میان متحدان خود شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا