درخواست سعودی‌ها برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران

 با وجود شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران، هیأت وزیران سعودی سه‌شنبه شب از جامعه جهانی خواست که این تحریم‌ تمدید شود.

 با وجود شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران، هیأت وزیران سعودی سه‌شنبه شب از جامعه جهانی خواست که این تحریم‌ تمدید شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، در جلسه هیأت وزیران این کشور که به ریاست “سلمان بن عبدالعزیز” پادشاه این کشور و به صورت ویدیو کنفرانس برگزاری شد، عصام بن سعید وزیر مشاور گفت که عربستان در کنفرانس خلع سلاح در ژنو از جامعه جهانی خواسته است که تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود.

وی بدون اشاره به نقش عربستان در راه‌اندازی جنگ در یمن، کمک به گروه‌های تندرو در سوریه، ربایش “سعد الحریری” در بیروت و استعفای ناگهانی وی از سمت نخست وزیری و نیز کمک‌های مالی و تسلیحاتی به گروه‌های مختلف تندرو در آفریقا، نه تنها ثبات منطقه بلکه ثبات دیگر مناطق را نیز به هم ریخته است، ادعا کرد: لغو هرگونه محدودیت تسلیحاتی بین‌المللی ایران، شامل تسلیحات متعارف وغیر نامتعارف، موجب تخریب و ویرانی شده و درگیری‌ها در منطقه را افزایش می‌دهد.

عربستان که با به راه‌انداختن جنگ یمن تاکنون هزاران یمنی را کشته، صدها تن را زخمی کرده و چند میلیون نفر دیگر در نتیجه این جنگ نابرابر آواره شدند، ادعا کرد: خاورمیانه از دخالت‌های ایران رنج می‌برد، به همین خاطر عربستان از هر اقدام جهانی که موجب توقف اقدامات خرابکارانه تهران شود، حمایت می‌کند.

این اقدام عربستان پس از آن انجام می‌شود که قطعنامه ضد ایرانی دولت ترامپ جمعه گذشته با اقدام یکپارچه شورای امنیت با شکست روبه رو شد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا با ۱۱ رای ممتنع و مخالفت چین و روسیه به تصویب نرسید. تنها آمریکا و جمهوری دومینیکن به این قطعنامه رای مثبت دادند.

پس از رسوایی آمریکایی در شورای امنیت، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که کشورش سال ۲۰۱۸ از توافق برجام خارج شد، تهدید کرد که از مکانیزم حل اختلاف موسوم به “مکانیزم ماشه” استفاده خواهد کرد.

روسیه و چین با هر اقدامی در جهت فعال کردن مکانیسم ماشه مخالفند و کشورهای اروپایی هم نشان داده‌اند با سیاست آمریکا برای نابود کردن برجام موافق نیستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا