هیچ سامانه هشدار سریع زلزله‌ای در ایران راه‌اندازی نشده است

مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد که تاکنون هیچ سامانه هشدار سریع زلزله‌ای برای شهرهای ایران راه‌اندازی نشده و کارهای انجام شده در حد آزمایشی است.

دانشگاه تهران اعلام کرد؛ پیرو خبر منتشر شده در برخی از رسانه‌ها، مبنی بر قطع ارتباط سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور با سامانه هشدار سریع زلزله مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اطلاعیه ای صادر کرد که به شرح زیر است؛

تاکنون هیچ سامانه هشدار سریع زلزله‌ای برای شهرهای ایران راه‌اندازی نشده و کارهای انجام شده در حد آزمایشی است. موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با همکاری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، طرح‌هایی برای راه‌اندازی این سامانه آماده کرده که مورد حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و حتی تیم فنی همکاری‌های بین‌المللی ژاپن بوده است که در صورت راه‌اندازی چنین سامانه‌ای، نه تنها به سازمان‌های درگیر بحران اطلاع‌رسانی خواهد کرد، بلکه اطلاعات مفید آن را در اختیار عموم مردم نیز قرار خواهد داد.

مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با توجه به وظایف سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، علاوه بر اطلاع‌رسانی معمول از طریق دورنگار و پیامک به ده‌ها نفر از نمایندگان معرفی شده در آن سازمان، هیچگاه کمترین تأخیری برای اطلاع‌رسانی به این نهاد نداشته است.

البته این مؤسسه برای اطمینان از دسترسی سازمان امداد و نجات هلال احمر به اطلاعات زلزله‌های ثبت شده، نرم‌افزاری را در اختیار آن سازمان قرار داده است که ظاهراً با توجه به تغییرات سخت‌افزارهای آن سازمان، در هفته گذشته ارتباط آن با سامانه‌های این مرکز قطع شده بود که به سرعت و در کمترین زمان، با راهنمایی کارشناسان این مؤسسه مشکل مرتفع شد.

مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از نرم‌افزارهای روز دنیا و برخی نرم‌افزارهای تکمیلی داخلی برای پایش حرکات زمین استفاده می‌کند. بررسی تکمیلی توسط کارشناسان، در تمامی ساعات شبانه‌روز به سرعت انجام شده و به اطلاع سازمان‌ها و عموم مردم می‌رسد. طبعاً سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز با کمک ارتباط بی‌سیم موجود، از کارشناسان این مؤسسه مختصات محل را به‌صورت دقیق دریافت کرده و سپس تیم‌ها را اعزام می‌کند؛ بنابراین هیچ‌گونه تأخیری برای اطلاع‌رسانی به این سازمان در خصوص اطلاعات ذکر شده وجود ندارد.

دکمه بازگشت به بالا