ایمن سازی تاسیسات و سامانه های سایبری صنایع ضروری است

ارک خبر-  رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با تأکید بر ضرورت ایمن سازی تاسیسات و سامانه های سایبری صنایع با بهره وری بیشتر و هزینه کمتر، گفت: مخازن انبارش مواد شیمیایی باید به صورت مدون و بر اساس استانداردها بررسی و بازدید شود تا از حوادث و اتفاقات در امان باشد.

حبیب امین زاده روز چهارشنبه در نشست پدافند غیرعامل سازمان صمت استان تاکیدکرد: رعایت نکات ایمنی و موارد مربوط به پدافند غیرعامل یک ضرورت مهم است تا برای جلوگیری از حوادث مشابه آنچه که در هفته های پیش در بندر بیروت رخ داد، پیش بینی های لازم انجام شده باشد بر این اساس باید اصل پدافند غیرعامل در واحدها و نواحی صنعتی را جدی بگیریم.

وی با بیان اینکه نقش پدافند غیرعامل در مجموعه های صنایع مهم تر است، اظهار کرد: در جنگ اقتصادی بیشتر شاهد اثربخشی نقش پدافند غیرعامل هستیم و در صورت رعایت این نکات در مقابل فشار حداکثری اقتصادی دشمنان با به کارگیری از روش های موجود پدافند غیرعامل مجموعه های اقتصادی و صنعتی استان از حوادث مصون می مانند.

وی همچنین با اشاره به در پیش بودن ایام عزاداری محرم از تامین مواد اولیه و محصولات بهداشتی مورد نیاز هیئت های حسینی خبر داد و افزود: تمام ملزومات به منظور توزیع مناسب در اختیار سازمان‌های متولی قرار داده می شود و سازمان صنعت ضمن تامین مواد اولیه و محصولات بهداشتی، ایمن‌سازی و مصون‌سازی بهداشتی هیئت های حسینی را یکی از ارکان اساسی امروز خود می داند.

امین زاده همچنین با بیان اینکه رعایت استانداردهای گرمایشی در فصل سرما می تواند از بروز حادثه در بازار تبریز جلوگیری کند، اظهار کرد: هر زمان از استانداردها عبور کردیم دچار خسارت و زیان شدیم.

پیوست پدافند غیرعامل در واحد های صنعتی باعث توسعه صنعتی است

مدیر کل اداره استاندارد آذربایجان شرقی نیز با تقدیر از تلاش‌ها در مدیریت مقابله با کرونا، گفت :۴۰ هزار مورد استاندارد داریم که فرهنگ‌سازی آن باید از طرف بخش خصوصی به عنوان متولیان اقتصادی در صنعت استان جدی گرفته شود.

فرشی حق رو ادامه داد: از این تعداد ۹۰۰ استاندارد اجباری است که بقیه آن هیچگونه هزینه ای برای صاحبان صنایع ندارد و به سهولت می‌توانند به منظور پیاده سازی استاندارد در واحدهای صنعتی خود اقدام کنند.

وی افزود: پیوست پدافند غیر عامل در واحد های صنعتی و رعایت استانداردها موجب توسعه صنعتی استان می شود.

غلامعلی راستی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در جلسه یاد شده با اشاره به اینکه کمیته پدافند غیر عامل صنعت، معدن و تجارت ۹ وظیفه ذاتی دارد، اظهار کرد: یکی از مهمترین تکالیف کمیته یاد شده ذخیره‌سازی کالاهای اساسی است که خوشبختانه در این موضوع مشکل خاصی نداریم؛ شکر، برنج، روغن نباتی، گندم و آرد به میزان کافی ذخیره سازی شده و در زمینه تأمین اقلام پروتئینی هم مشکلی نداشته و قیمت‌ها در حال تعدیل است.

موازین پدافند غیرعامل در صنایع معدنی رعایت می شود

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز از رعایت تمام ضوابط و موازین پدافند غیرعامل استان در بخش صنایع معدنی خبر داد و گفت: ایمنی معادن و رعایت ارتفاع سینه کار معدن کاری به جدیت در حال پیگیری بوده و وجود مسوول فنی ایمنی در معادن بالای اشتغال ۲۵ نفر نیز در دستور کار قرار دارد.

مهرانگیز رحمانی افزود: مسوول فنی ایمنی، غیر از مسوولین فنی معمولی حاضر در معادن است.

وی از معدن به عنوان یک ثروت ملی یاد کرد و گفت: برای حفظ این ثروت و جان کارگران و معدنکاران از هیچ تلاشی فرو گذار نیستیم.

رحمانی اظهار کرد: اکتشافات سیستماتیک در معادن زغال سنگ استان نیز برای کاهش چشمگیر خطرات در معادن، تا پایان سال ۹۹ اجرایی می شود.

مصون سازی و ایمن سازی واحدهای صنعتی در مقابل حوادث ضرورت دارد

نماینده اداره کل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی نیز در ادامه این جلسه با تأکید بر اهمیت هماهنگی و پای کار بودن اتحادیه‌ها و انجمن‌های تخصصی مرتبط با صنایع شیمیایی به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی، گفت : نحوه نگهداری و مقدار مواد خطرزا در نواحی صنعتی بررسی شده و اقدامات مرتبط با آسیب‌شناسی صنایع و معادن پرخطر و تهدیدهای احتمالی انجام شده است.

محمودی با بیان اینکه دپوی مواد شیمیایی در بازار تبریز نداشته و این حاصل همکاری خوب کمیته صنعت، معدن و تجارت پدافند غیرعامل استان است، افزود : کوچک‌ترین سهل انگاری منجر به بروز یک حادثه پرخسارت و گاها جبران ناپذیر در دوران سخت تحریم اقتصادی است که بازگشت به حالت قبل از حادثه را تقریباً غیرممکن می‌کند بنابراین نیاز است که واحدهای صنعتی و مدیران آنها حتماً در مصون سازی و ایمن سازی واحدهای خود برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه اقدام لازم را انجام دهند.

وی اظهار داشت: کنترل ورود و خروج انواع مواد شیمیایی و حادثه زا به حریم شهرک ها باید از سوی مدیران شهرک های صنعتی و شرکت های خدماتی حاضر در این نواحی به دقت رعایت و بررسی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا