روش آموزش مکتوب زبان ترکی * نوشته محمد اشراقی
*مدیرمسئول – محمّد اشراقی
زبان ترکی آذربایجانی، زبان حدود پنجاه درصد مردم در نقاط مختلف ایران می باشد. ضمنا زبان ترکی اذربایجانی، زبان بومی رایج مردم استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، همدان، قزوین و استانهای خراسان می باشد. زبان ترکی در تهران، کرج و سمنان، ساوه، شیراز و استانهای خراسان و بسیاری دیگر از استان های مناطق شمالی کشور مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه امروزه استفاده از زبان ترکی آذربایجان در شبکه های اجتماعی نیز رایج شده است. باور این است که انبوه متکلمین و استفاده گنندگان زبان ترکی آذربایجانی در اقصی نقاط کشور و عرصه های گوناگون فردی، خانوادگی و اجتماعی، ایجاب می کند که آموزش این زبان حداقل توسط استفاده کنندگان مد نظر قرار گیرد. خانواده، محل کار و مراودات اجتماعی محل های متعارف یادگیری زبان محاوره ای می باشند. نحوه و میزان آموزش زبان بر حسب سطح آگاهی و فرهنگ مردم محیط های ذیربط بستگی دارد. آموزش زبان محاوره، بعنوان وسیله ارتباط جمعی انبوه اعضا جامعه، به طرق مختلف خودآگاه و ناخودآگاه در جامعه اتفاق می افتد. ولی انواع شیوه های نوشتاری وادبی زبان نیاز به آموزش دارد. درحالیکه آموزش یاد شده مقدور نباشد، افراد می توانند، نسبت به یادگیری شخصی اقدام نمایند. ضرورت آموزش زبان نوشتاری در موقع نوشتن پیام یا تهیه نامه یا مطلبی در شبکه های اجتماعی احساس می شود. یا هنگام مشاهده مطلبی از افراد اهل فکر و نظر در جائی، معایب ناشی از کم سوادی نویسنده مربوطه، در زمینه نگارش زبان ترکی، بطور بارز معلوم می گردد. برای رفع عیب از نوشته ها به علاقمندان ای زبان توصیه می شود مستمرا روزی مدت کمی از وقت خود را در مطالعه کتاب، روزنامه و مطالب ترکی ادبی منعکس شده در شبکه های اجتماعی صرف نمایند و سعی کنند بطور مرتب در ترجمه یکی دو سطر از مطالب مورد مطالعه ترکی به فارسی و یا بالعکس را اهتمام ورزند. با این روش، علاقمندان به یادگیری نگارش صحیح زبان ترکی آذربایجانی، بتدریج راه آموزش بیشتر را خواهند یافت و بدین وسیله در ادای مطالب ترکی خود مهارت لازم را پیدا خواهند کرد. به این طریق در توسعه معلومات ومهارتهای ادبی خود درعرصه نگارش زبان ترکی آذربایجانی، موفق خواهند شد.