صرفه‌جویی سالانه ۲۳ میلیارد دلار با اصلاح مصرف سوخت خودروها/ بهینه‌سازی تنها راه نجات

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه مصرف بنزین خودروها در کشور به‌ ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر است، گفت: با اصلاح روند مصرف سوخت خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده می‌توان سالانه ۲۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی کرد و با این پول ناوگان حمل و نقل عمومی کشور را توسعه داد.

به گزارش ارک خبر، برای خرید خودروهای جدید تحقق می‌یابد.

مصرف بنزین خودروها در کشور به‌ ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر است

سالاری اظهار کرد: مصرف بنزین خودروهایی که در کشور در حال تردد هستند به‌ ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر است که این عدد باید به ۴ لیتر به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر که استاندارد جهانی است، برسد. یکی از شیوه‌های کاهش مصرف سوخت، تغییر سبد خودرویی کشور با استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به تجربه موفق استفاده از سوخت CNG در سال‌های گذشته، گفت: در سال ۱۳۸۲ مقرر شده بود که ۲۰درصد از سبد بنزینی به CNG اختصاص یابد که این موضوع محقق شود که تاثیر بسزایی در مصرف سوخت کشور داشت.

وی تاکید کرد: بهینه‌سازی مصرف و سیاست جایگزینی سوخت از روش‌های غیرقیمتی برای کنترل مصرف سوخت در کشور است که باید با جدیت و اولویت دنبال شود.

سالاری با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران یک مجموعه کارمزدی است و منابع مالی ندارد، اظهار داشت: به عنوان اولین مجموعه در وزارت نفت هستیم که حساب‌های خود را به خزانه متصل کرده‌ایم. اکنون در تامین نقدینگی خود دچار چالش هستیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به نحوه قاچاق سوخت در کشور گفت: کامیون‌دارها در برخی شهرها سوخت خود با قیمت ۳۰۰ تومان خریده و آن را با قیمت ۸۰۰۰ تومان به وانت‌ها می‌فروشند و وانت‌ها نیز آن با قیمت ۱۰ هزار تومان به نفر بعد و نفر بعدی نیز با قیمت ۱۱ هزار تومان به خریداران صاحب تریلی جهت انتقال به مرز می‌فروشند؛ در آخر نیز خریدار نهایی با قیمت ۱۳ هزار تومان سوخت را خریده و به کشورهای همجوار صادر می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا