اولین واکنش بازارها به ریاست جمهوری مسعود پزشکیان

ساعاتی بعد از مشخص شدن حضور نزدیک به ۵۰ درصدی مردم پای صندوق‌های رأی و درادامه نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری که با پیروزی مسعود پزشکیان همراه بود بازارها با تغییرات جدی مواجه شدند. با مشخص‌شدن نتایج چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز بورس با یک رشد تاریخی مواجه شد و قیمت طلا، ارز و خودرو با نزول مواجه شدند.

به گزارش ارک خبر،ساعاتی بعد از مشخص شدن حضور نزدیک به ۵۰ درصدی مردم پای صندوق‌های رأی و درادامه نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری که با پیروزی مسعود پزشکیان همراه بود بازارها با تغییرات جدی مواجه شدند. با مشخص‌شدن نتایج چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز بورس با یک رشد تاریخی مواجه شد و قیمت طلا، ارز و خودرو با نزول مواجه شدند.

بازار سهام/ صعود بازار سرمایه در پی انتخاب رییس‌جمهور جدید

بازار سرمایه در دومین روز معاملاتی هفته و پس از اعلام انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رییس جمهور ایران نیز صعودی بود.

بررسی روند بازار سرمایه نشان می دهد که شاخص کل بورس امروز با رشد ۳۷ هزار و ۶۳۱ واحدی روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح ۲ میلیون و ۲۲۶ هزار واحدی ایستاد. این در شرایطی است که شاخص کل بورس دیروز رشد ۸۸ هزار و ۱۷۹ واحدی را تجربه کرده بود. بر همین اساس، بازار سهام در دو روز ابتدایی هفته با رشد ۱۲۵ هزار و ۷۸۰ واحدی روبه رو شد.

بنا به این گزارش، شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس امروز ۱۱ هزار و ۱۷۳ واحد که معادل ۱.۶ درصد این شاخص است، افزایش ارتفاع داد و به سطح ۷۰۹ هزار واحد رسید.

بر همین اساس، امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۳۱ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۷ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان رسید.

به این ترتیب ارزش بازارسهام ظرف یک روز با ۱۳میلیارد دلار افزایش که رکورد کم‌سابقه‌ای در بورس است به ۱۵۶میلیاردو ۵۱۰میلیون دلار رسید. دیروز همچنین پس از ماه‌ها بیش از ۵۴۰میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سهام شد و ارزش معاملات خرد از مرز ۳هزار میلیارد تومان عبور کرد.

بازار ارز/ افت محسوس قیمت دلار

پیش‌بینی‌های کارشناسان از واکنش بازار به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری درست از آب درآمد. همزمان با اعلام نتیجه انتخابات دولت چهاردهم و پیروزی نامزد اصلاح‌طلب در این دوره، نرخ دلار و تتر در معاملات غیررسمی شروع به نوسانات کاهشی کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، بازار غیر‌رسمی ارز دچار افت دمای ناگهانی شد. تحلیلگران ارزی در روز‌های انتخاباتی هفته گذشته از شکل‌گیری یک دو‌ قطبی در بازار سخن به میان می‌آوردند. این افراد با بررسی رویکرد سیاسی هر یک از جناحین حاضر در انتخابات برنده دلاری این رویداد را شخصی با نگرش مثبت نسبت به مناسبات سیاست خارجی می‌دانستند.

به عقیده این افراد، جبهه اصلاح‌طلب با بیان تمایل خود مبنی بر تداوم مذاکرات رفع تحریم با غرب، انتظارات فعالان بازار را با خود همراه کردند. در نتیجه احتمال وقوع افت دما در معاملات ارزی پس از به پیروزی رسیدن این جبهه سیاسی را مطرح می‌کردند.

روز شنبه پس از اعلام نتایج دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری گمانه‌زنی فعالان بازار به وقوع پیوست. نرخ شاخص‌های ارزی با شیب نسبتا تندی کاهشی شد و دلار آزاد در ۲ کانال پایین‌تر از نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته به فروش رسید. بازیگران ارزی از این اتفاق تحت عنوان لبخند دلار به رئیس‌جمهور یاد می‌کنند.

کارشناسان معتقدند که به احتمال زیاد عمر این واکنش مثبت به رئیس‌جمهور جدید چندان طولانی نخواهد بود. این افراد معتقدند که ریسک مهمی که پیش روی اقتصاد ایران قرار دارد، انتخابات ریاست‌جمهوری کشور آمریکا است. چرا که در صورت پیروزی دونالد ترامپ، احتمال افزایش تحریم‌های اقتصادی و کاهش میزان فروش نفت وجود دارد. باید دید جبهه پیروز در انتخابات که مذاکره با غرب از شعار‌های اصلی انتخاباتی آن‌ها بود توانایی بهبود روابط خارجی با احتمال روی کار آمدن نامزد تندرو در آمریکا را دارند یا خیر؟

شنبه ۱۶ تیر ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته در راستای تجمیع ریسک‌های سیاسی به سطوح قیمتی کانال ۶۰ هزار تومانی رسیده بود.

بازار سکه و طلا/ سقوط قیمت سکه و طلا پس از انتخابات

همزمان با اعلام نتایج انتخابات، قیمت سکه در بازار یک میلیون و ۱۵۷ هزار تومان سقوط کرد و به ۴۱ میلیون و ۳۵۳ هزار تومان کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قیمت نیم‌سکه نیز ۴۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۳۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۱۰۰ هزار تومان فرو ریخت. در حال حاضر نیم‌سکه ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۷ میلیون تومان قیمت دارد.

در این میان، بررسی‌ها نشان می‌دهد که حباب سکه ۵۴۹ هزار تومان کم شده و به ۷ میلیون و ۸۱۵ هزار تومان رسیده است.

طلا نزولی شد

با وجود افزایش قیمت طلا در بازار جهانی و رسیدن به مرز ۲ هزار و ۴۰۰ دلار، اما قیمت طلا در بازار ایران روندی نزولی گرفت. هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران با کاهش ۷۵ هزار تومانی، به ۳ میلیون و ۴۱۸ هزار تومان رسید. هر مثقال طلا نیز ۳۲۳ هزار تومان ریزش کرد و ۱۴ میلیون و ۸۱۱ هزار تومان قیمت پیدا کرد.

این کاهش قیمت در حالی است که اونس طلا در بازار جهانی تا مرز کانال ۲۴۰۰ دلار بالا آمده و به ۲ هزار و ۳۹۱ دلار رسیده است.

نزول قیمت خودرو

واکنش بازارها به انتخابات ریاست‌جمهوری در مبادلات این هفته فقط محدود به بازار طلا، ارز و بورس نبود و بازار خودرو را هم تحت‌تأثیر قرار داد.

پایان ماراتن انتخابات منجر به افت قیمت اغلب خودروهای داخلی شد. بیشترین افت قیمت در مبادلات این هفته، مربوط به‌خودروی هایما بود که با ۱۵ میلیون تومان کاهش مواجه شد.

پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما هم با ۱۲ میلیون تومان کاهش مواجه شد. نکته قابل توجه کاهش قیمت پژو پارس به‌عنوان یکی از پرتقاضاترین خودروهای داخلی بود. روز شنبه از همان ابتدای صبح قیمت این خودرو با نزول مواجه شد و در نهایت قیمت پژو پارس با ۱۰ میلیون تومان کاهش به ۶۸۵ میلیون تومان رسید.

انتظار می‌رود در روزهای آینده قیمت بازار خودرو بیش از این تحت‌تأثیر قرار بگیرد چرا که برنامه واردات خودرو نیز سرعت گرفته و می‌توان انتظار داشت سطح عرضه و تقاضا در ماه‌های آینده به تعادل برسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا