۲۳ هزار سرباز در آذربایجان شرقی دوره مهارت زندگی دیدند

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی با بیان اینکه هدف نخست ما در موضوع ازدواج جوانان، «ازدواج آگاهانه» است، گفت: سال گذشته ۲۳ هزار سرباز در استان از کارگاه‌های مهارت زندگی بهره مند شده‌اند.

به گزارش ارک خبر،امیر تقی زاده روز چهارشنبه در گفت‌وگویی، اظهارکرد: برگزاری کارگاه‌های مهارت زندگی را برای دختران و پسران پیش از ازدواج داریم که امسال گستره این کارگاه‌ها از مدارس و دانشگاه فراتر رفته و در حوزه‌های علمیه، کارخانجات و حتی پادگان‌ها نیز کارگاه مهارت زندگی برگزار می‌شود.

تقی زاده تاکید کرد: بهترین زمان برای ارائه این کارگاه‌ها برای دختران در مدارس متوسطه و برای پسران نیز در دوران سربازی است زیرا اغلب پسران پس از سربازی اقدام به ازدواج می‌کنند و در این راستا نیز

وی از تربیت اساتید کارگاه‌های مهارت زندگی در استان خبر داد و اظهار کرد: برگزاری هرچه بهتر و پربارتر این کارگاه‌ها نیازمند استقرار اساتید مربوطه در شهرستان‌های مختلف استان بود که در یک دوره ۳۰ ساعته حضوری و ۱۳۰ ساعته مجازی توانستیم بیش از ۱۰۰ استاد را برای حضور در شهرستان‌ها آماده کنیم.

تقی زاده اظهار کرد: منشور تربیتی نسل جوان ۱۳ محور را به وزارت ورزش و جوانان تکلیف کرده که برای عمل به این وظایف، منابعی از راه مالیات برای اشتغال جوانان و مباحث مربوطه به وزارتخانه واریز می‌شود.

وی افزود: قانون جوانی جمعیت نیز وزارت ورزش و جوانان را مکلف به فعالیت در راستای تسهیل ازدواج جوانان با منابع در اختیار کرده که برنامه‌هایی نیز برای تحقق این هدف دنبال می‌شود.

تقی زاده با بیان اینکه ارزش و قداست ازدواج در جامعه باید درونی شود، گفت: هنر، ادبیات و فلسفه، راه‌های انتقال و ارتقای ارزش در یک جامعه هستند که متاسفانه امروز در موضوع ازدواج جایگاهی ندارند.وی ادامه داد:

وی ادامه داد: کودک همسری در برخی از مناطق روستایی به خاطر این‌که ریشه در عرف و آداب مناطق دارد، به این زودی‌ها حل نمی‌شود و تنها راهکار آن نیز آموزش و آگاه سازی مردم نسبت به مهارت‌های زندگی است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی با بیان این‌که دومین هدف وزارت ورزش، ازدواج به هنگام جوانان است، گفت: آخرین وضعیت آمار ازدواج جوانان در استان مورد بررسی قرار گرفته و علل ازدواج زودهنگام و دیرهنگام در مناطق مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در راستای حل مشکلات مربوط به ازدواج در نقاط مختلف استان، اقدامات اجتماعی پیگیری می‌شود.

وی اظهار کرد: دلایل مختلفی برای ازدواج‌های دیرهنگام و زودهنگام وجود دارد که نسبت به منطقه متفاوت هستند مثلا در یک روستا ممکن است کودک همسری یک عرف باشد اما در روستای دیگر به خاطر بحث مهاجرت، دختران و پسران گزینه‌ای برای ازدواج نداشته و تا دوران میانسالی مجرد بمانند.

بلاگرها قداست ازدواج را از بین برده اند

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مباحثی که به عنوان چالش ازدواج مطرح است، ویدیوهایی است که از سوی بلاگرها در فضای مجازی منتشر شده و مصرف گرایی و ولع دیده شدن و دیدن را ایجاد کرده است و از سویی قداست ازدواج در خانواده‌ها را ازبین برده است.

تقی زاده، عوامل فردی و شخصیتی، اقتصاد، تورم، انتظاراتی که بانک‌ها برای اعطای وام ازدواج به جوانان ایجاد کرده اما در اجرای آن تعلل می‌کنند را از جمله چالش‌های ازدواج دانست.

وی ادامه داد: مصوبه شورای عالی جوانان، دستگاه‌های دولتی و عمومی را مکلف کرده تا ۲۰ درصد از امکانات و ظرفیت‌های خود مثل تالارها را به صورت رایگان در اختیار زوج‌های جوان قرار دهند اما این مصوبه در حد انتظار عملیاتی نمی‌شود.

 

۲۱ تشکل مردم نهاد آذربایجان شرقی در زمینه تسهیل ازدواج فعالند

وی با اشاره به هدف سوم وزارت ورزش در ازدواج آسان، گفت: تعداد ۳۳۸ انجمن‌ مردم نهاد با ۱۶۴ گرایش در استان وجود دارد که ۲۱ مورد آن فقط برای تسهیل ازدواج کار می‌کنند و خدماتی چون اجاره تالار را با تخفیف خوبی به زوج‌ها ارائه می‌دهند و اکنون دبیرخانه وصلی شیرین برای مدیریت تمامی این انجمن‌ها در قالب یک مجموعه در تبریز راه اندازی شده است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی با اشاره به رصد وضعیت پرداخت تسهیلات ازدواج جوانان، افزود: مجوز مجمع خیران ازدواج را در استان دریافت کرده‌ایم و از ظرفیت خیران نیک اندیش برای کمک به تسهیل ازدواج جوانان بهره می‌گیریم.

تقی زاده با اشاره به فعالیت ۶ مرکز همسان گزینی در تبریز و یک مرکز در مراغه با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی، افزود: این مراکز به خانواده‌هایی که به دنبال همسری متناسب برای فرزند خود هستند، کمک می‌کنند و مقرر شده تا به سالمندان تنهایی که می‌خواهند ازدواج کنند نیز جهت پیدا کردن گزینه مناسب برای ازدواج کمک کنند.

وی از صدور مجوز برای ۷۳ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده جهت کمک به ازدواج پایدار جوانان خبر داد و گفت: متخصصان مستقر در این مراکز برای ارائه مشاوره‌های گروهی نیز به مجموعه‌های مختلف اعزام می‌شوند.

وی با بیان این‌که خیران، دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی باید برای تسهیل ازدواج جوانان همکاری کنند، اظهار کرد: صنایع و بخش خصوصی مسئولیت اجتماعی دارند و می‌توانند برای تهیه جهیزینه زوج‌های جوان کمک کنند .

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی تاکید کرد: اجرای یک کار فرهنگی نیازمند ارزش سازی و درونی کردن آن ارزش است بنابراین برای ارتقای شاخص‌های ازدواج در جامعه باید در کنار اعطای وام و تهسیلات، ارزش و قداست ازدواج بالا رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا