رفع آلودگی هوا با ۲۴ میلیون خودروی فرسوده ممکن نیست
عضو هیات علمی و استاد دانشکده برنامهریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز گفت: مقابله با آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور با حجم تردد ۲۴ میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کوتاه مدت و حتی میان مدت ممکن نیست.
به گزارش ارک خبر،دکتر بهروز ساری صراف روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، از رده خارج کردن این تعداد خودرو که در خیابان ها و معابر کشور به خصوص شهرهای بزرگ و صنعتی در حال تردد هستند، نیازمند سرمایه گذاری و هزنیه کردهای بسیار هنگفت است که با درآمدهای کنونی کشور و نظام بودجه ریزی همخوانی ندارد و طرحی بسیار وسیع و زمان بر با امکانات موجود است.
وی معضل آلودگی هوا در ایران به خصوص در شهرهای بزرگ مثل تهران، تبریز و مشهد را بسیار جدی دانست و ضمن هشدار به متولیان امر برای چاره جویی فوری در این خصوص، یادآور شد: باید اذعان کرد که تبریز و تهران در سال های اخیر با آلودگی روز افزون مواجه شده اند و این ۲ شهر دیگر نای نفس کشیدن به خصوص در روزهایی که شاهد سکون هوا هستیم، ندارند و اگر رویه کنونی تداوم یابد، در آینده نه چندان دور با انواع مشکلات بهداشتی، درمانی، فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی مواجه خواهیم شد.
ساری صراف اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود چنین به نظر می رسد که در بهترین حالت و نگاه خوش بینانه، دولت و شهرداری ها سالانه تنها ۲ درصد توانایی خارج کردن خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقلی کشور را دارند که این عملکرد به هیچ عنوان پاسخگوی حجم بالای آلودگی هوا در شهرهای بزرگ نیست.
وی به مسئولان اجرایی و نظارتی هشدار داد، امروز به تدریج آلودگی هوا از شهرهای بزرگ و صنعتی به سمت شهرهای کوچک تر همچون بناب و سهند در آذربایجان شرقی نیز در حال سرایت است که بسیار نگران کننده و هراس ناک است و اکر همین امروز به فکر نباشیم آثار و تبعات خطرناک آن دامن همه ارکان جامعه را خواهد گرفت.
ساری صراف مسایل زیست محیطی را جزو حقوق عامه دانست و با تاکید بر اینکه نباید در این خصوص سهل انگاری شود، ادامه داد: بر همین اساس دستگاه قضائی باید از حق نفس کشیدن نسل های آینده مراقبت کند و نسبت به رفع بحران های آلودگی هوا وارد عمل شود.
وی از اینکه چرا ماده ۱۳ قانون هوای پاک در کشور اجرایی نمی شود، ابراز تعجب و تاسف کرد و گفت: طبق این قانون تمامی مراکز صنعتی، تولیدی، عملیات معدنی، خدماتی، عمومی و کارگاهی اعم از دولتی و غیردولتی موظفند از سوخت استاندارد مصوب استفاده کنند و در صورت عدم وجود سوخت مناسب، واحدهای مذکور مکلفند به هر نحو ممکن ترتیبی اتخاذ نمایند تا آلاینده های منتشره در حدود مجاز انتشار آلاینده های هوا باشد.
استاد دانشگاه: رفع آلودگی هوا با ۲۴ میلیون خودروی فرسوده ممکن نیست
این استاد دانشگاه و صاحب مقالات متعدد بین المللی در حوزه آلودگی هوا، افزود: اینکه از سوی مقام های رسمی اعلام می شود که کمتر از ۲ درصد احکام قانونی درباره محیط زیست اجرا شده است، جای بسی نگرانی و تامل دارد.
ساری صراف منبع اصلی آلودگی هوا در کلانشهرها را ناشی از صنایع متحرک دانست و یادآور شد: این موضوع علاوه بر فرسودگی خودروهای موجود به نوع و کیفیت سوخت آنها نیز ارتباط دارد که باید از هم اکنون سیاست های دولت دچار تغییرات اساسی شود.
وی کاهش نزولات آسمانی را از دیگر دلایل اصلی افزایش آلودگی هوا برشمرد و اضافه کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشکده برنامهریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز طی چند دهه اخیر ارتفاع برف در شهرهای ارومیه و تبریز روند نزولی به خود گرفته است و بر همین اساس دامنه اُزُن (گازی با اکسیدکنندگی بسیار بالا) در تبریز افزایش یافته که این به معنی تبدیل شدن این کلانشهر به کانون بیماری های قلبی، عروقی و ریوی است.
ساری صراف با بیان اینکه آلودگی هوا در ایران سلامت بیش از هفت میلیون نفر را به صورت مستقیم به مخاطره انداخته است، آن را تهدیدی جدی در حوزه بهداشت و درمان تلقی کرد و گفت: این تعداد در معرض جدی تومورهای مغزی قرار دارند که سهم کلانشهر تبریز در این حوزه، یک میلیون نفر است.
وی با طرح این پرسش که آیا مسئولان و مدیران اجرایی به عمق این قضیه آگاهی دارند یا نه؟ افزود: اگر تا ۱۰ سال آینده این میزان بیمار در تبریز شناسایی شده و نیاز به درمان داشته باشند، توان و زیرساخت مناسب برای رسیدگی یه این تعداد بیمار وجود ندارد و تبریز که زمانی به عنوان باغ شهر معروف بود به یک شهر بیمارستانی تبدیل خواهد شد.
آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور همچون تهران، تبریز، کرج، اصفهان، اهواز، مشهد و اراک در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است که منجر به رشد تصاعدی انواع بیماری ها می شود.
کلانشهر تبریز تا بهمن ماه سالجاری ۳۶ روز آلوده بوده است که این رقم در کل سال گذشته ۲۴ روز بود.
در همین مدت و بر اساس آمارهای ایستگاه های سنجش هوای تبریز از ابتدای امسال تاکنون هوای تبریز برای ۲ روز در وضعیت بسیار خطرناک برای همه گروه ها قرار داشت.