افزایش صادرات کالا ازطریق راه آهن زاهدان-کویته

پایگاه خبری ارک خبر-زاهدان:

افزایش صادرات کالا ازطریق راه آهن زاهدان-کویته

 سرپرست اداره کل راه آهن جنوب شرق کشور(زاهدان) گفت: صادرات کالا از طریق خط ریلی زاهدان به کویته پاکستان در 10 ماه گذشته یک هزار و 31 درصد رشد داشت.

به گزارش ارک خبربه نقل ازایرنا، مجید ارجونی روز سه شنبه در حاشیه کمیسیون مشترک کارشناسان ریلی راه آهن کویته پاکستان و راه آهن جنوب شرق ایران در زاهدان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این مدت 12 هزار و 986 تن کالا از طریق این خط ریلی به پاکستان صادر شد که نسبت به هزار و 148 تن مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی نشان می دهد.
وی افزود: همچنین میزان واردات از پاکستان به ایران از طریق این خط ریلی از 322 تن سال گذشته با رشد هزار و 762 درصدی به پنج هزار و 997 تن رسید.
وی بیان کرد: تردد قطارها نیز از 10 رام سال گذشته، امسال با رشد 520 درصدی به 62 رام افزایش یافته است.
وی گفت: با توجه به دید مثبت مسئولان پاکستان در زمینه مراودات، در این مدت هزار و 449 واگن در مسیر زاهدان – کویته تردد کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد افزون بر 400 درصدی را نشان می دهد.
سرپرست اداره کل راه آهن جنوب شرق کشور با اشاره به طرح های عمرانی این مجموعه گفت: امسال 290 میلیارد ریال اعتبار با وجود همه مشکلات اقتصادی در کشور به این اداره کل برای طرح های عمرانی نظیر توسعه ایستگاه و غیره اختصاص یافت که 60 میلیارد ریال آن برای ایستگاه زاهدان در نظر گرفته شده است.
ارجونی با بیان اینکه افق روشن پیش روی راه آهن سیستان و بلوچستان است گفت: در این مدت 111 هزار مسافر از طریق خط ریلی استان جابجا شدند.
وی با اشاره به نشست مشترک کارشناسان ریلی راه آهن کویته پاکستان و زاهدان گفت: به منظور افزایش ارتباطات ریلی میان 2 کشور ایران و پاکستان در این نشست برنامه هایی پیش بینی شد که مدیر کل راه آهن کویته پاکستان آن را به مسئولان کشور خود منتقل خواهد کرد.
وی برنامه ریزی برای زمان بندی قطار باربری با هدف تسهیل فعالیت تجار، بارنامه کردن کالاها به منظور ارسال محموله های تجار به دیگر نقاط پاکستان، تهیه و بکارگیری جرثقیل ریلی در دالبندین پاکستان به منظور رفع سوانح ریلی، ارسال تجهیزات برای خط ریلی زاهدان از طریق پاکستان، بروز رسانی تفاهمنامه ریلی 2 کشور مربوط به سال 1959 میلادی و همچنین صورت های مالی را از جمله موارد مورد تاکید مسئولان ریلی 2 کشور ذکر کرد.
وی تصریح کرد: همچنین اطلاع رسانی در زمینه اعمال تخفیف های حمل بار برای تجار و استقرار نماینده راه آهن پاکستان در میرجاوه به منظور تسهیل روابط از دیگر مسائل مورد تاکید مسئولان راه آهن 2 کشور در این نشست بوده است.
وی افزایش قطارهای مسافربری استان از 2 قطار به سه قطار را از برنامه های پیش روی این اداره کل ذکر کرد و گفت: راه اندازی خط ریلی به جز در مسیر زاهدان – تهران و زاهدان – کرمان، در مسیر زاهدان – اصفهان می تواند علاوه بر استقبال مسافران گام ارزنده ای در زمینه اشتغالزایی باشد.
وی نداشتن شرکت حمل و نقل ریلی را از جمله مشکلات راه آهن در سیستان و بلوچستان ذکر کرد و افزود: به دنبال این هستیم که راه آهن زاهدان جایگاه خود را به خوبی پیدا کند.
به گزارش ایرنا راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد که در سالهای 1297 و 1298 (1918-1919 میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول 600 کیلومتر از کویته به سمت زاهدان در مدت کمتر از 2 سال ساخته شد.
اکنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شرق به غرب که سبب اتصال کشورهای پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مورد تایید سازمان اکو و اسکاپ نیز است.
موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده که از سالیان دور کالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور کنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد – بافق – بندرعباس و زاهدان – بم – کرمان و در آینده نزدیک مشهد – زاهدان – چابهار زمینه ایجاد کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال کشورهای آسیای مرکزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و کشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.
در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور بدلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شکوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد به طول هزار و 330 کیلومتر را آغاز کرده است.

دکمه بازگشت به بالا