رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران: برای تامین منابع خرید تضمینی تدبیرشود

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا علی قلی ایمانی روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگاران در گرگان، اظهار داشت: تامین منابع مالی خرید تضمینی محصولات کشاورزی زودتر از زمان آغاز برداشت محصول، می تواند دغدغه کشاورزان را در دریافت بهای محصول تحویلی به مراکز خرید، رفع کند.
به گفته وی؛ سال زراعی قبل، دولت فروش اوراق مشارکت را برای تامین منابع مالی خرید تضمینی محصول کشاورزی به اجرا گذاشت، ولی با تاخیر بود.
وی همچنین از دستگاه های مرتبط در خصوص ایجاد مراکز خرید تضمینی محصول کشاورزی درخواست کرد که از هم اکنون برنامه ریزی برای ایجاد این مراکز در استان ها را مدنظر قرار دهند تا کشاورزان با آرامش بیشتری محصول تولیدی را تحویل دهند.
به گفته ایمانی؛ سال قبل کامیونداران برای تحویل محصول به مراکز خرید تضمینی، به ویژه در استان گلستان، شب ها صف می ایستادند که این مساله کرایه حمل را افزایش می داد.
وی همچنین اظهار داشت: از مجموع اراضی زیرکشت گندم در سال زراعی جاری، سه میلیون و 100 هزار هکتار آن را گندم دیم تشکیل می دهد.
به گزارش ایرنا شورای اقتصاد قیمت تضمینی هر کیلوگرم گندم را برای سال زراعی 96-95 رقم 13 هزار ریال تعیین کرده است که نسبت به سال زراعی قبل 2.4 درصد افزایش قیمت دارد.

*ضرورت نظارت نمایندگان بر اجرای قانون استمهال وام کشاورزی
رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خواست کرد که بر اجرای قانون استمهال وام بخش کشاورزی نظارت کنند، زیرا این قانون توسط دستگاه مربوطه هنوز عملیاتی نشده است.
به گفته وی؛ قانون استمهال وام بخش کشاورزی چهار سال است در بودجه سالانه کشور دیده می شود ولی عملیاتی نمی شود.

*برگزاری کارگاه آموزشی برای گندمکاران
ایمانی افزود: برگزاری کارگاه آموزشی برای گندمکاران کشور، برنامه اصلی بنیاد توانمندسازی اعلام کرد که در استان های مختلف اجرا می شود.
وی گفت: امسال 440 کارگاه آموزشی برای اعضای بنیاد در سراسر کشور برنامه ریزی شده که تاکنون 220 کارگاه اجرایی شده است.
به گفته وی؛ این کارگاه ها به صورت کلاس در مزرعه با حضور محققان، کارشناسان مجری دستگاه ها و کشاورزان برگزار می شود.

*10 هزار کشاورز عضو بنیاد گندمکاران ایران هستند
رئیس بنیاد گندمکاران ایران اعلام کرد: اکنون 10 هزار کشاورز در کشورعضو این بنیاد (سال 93 تاسیس شد) هستند.
به گفته وی؛ عضو گیری در این بنیاد طبق عملکرد تولید گندم در واحد سطح برای هر استان است که به عنوان مثال درگلستان، گندمکاری که بالای پنج تن تولید گندم در واحد سطح دارد، می تواند عضو شود.
وی افزود: اکنون استان های خوزستان، گلستان، فارس، خراسان رضوی، کرمانشاه و ایلام، جزو استان های تولید کننده بالای گندم در کشور به شمار می روند.
ایمانی همچنین اظهارداشت که در سال زراعی 95 – 94، 11 میلیون و 500 هزار تن گندم به قیمت تضمینی از کشاورزان کشور خریداری شده است.
به گزارش ایرنا گندم در گلستان در فصل پاییز کشت و در اوایل خرداد سال بعد برداشت می شود، امسال حدود 380 هزار هکتار از اراضی استان به کشت این محصول اختصاص دارد.
در سال زراعی گذشته کشاورزان این استان حدود یک میلیون و 500هزار تن گندم برداشت کردند، گلستان رتبه دوم تحویل گندم به مراکز خرید تضمینی را بعد ازخوزستان در کشور دارد.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار : پری سالارنیا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا