ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی برای افراد زیر ۱۴ سال در مناطق روستایی و محروم

ارک خبر- سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم‌اکنون خدمات دندانپزشکی در مناطق روستایی و محروم به‌صورت رایگان و یا با قیمت نازل برای افراد زیر ۱۴ سال ارائه می‌شود.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، ایرج حریرچی پیش‌ازظهر امروز در نشست خبری به مسائل مختلفی از جمله مشکلات دندانپزشکی، کمبود و گرانی پوشک و همچنین طب سنتی و مکمل اشاره و بیان کرد: قبل از اجرای طرح تحول سلامت چهار دهک کشور از خدمات اصلی دندانپزشکی محروم بودند به‌طوری‌که از خدمات دندانپزشکی، فقط در حد کشیدن دندان، استفاده می‌کردند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: هم‌اکنون وزارت بهداشت در مناطق روستایی و محروم، خدمات دندانپزشکی را به صورت رایگان و یا با قیمت نازل برای افراد زیر ۱۴ سال ارائه می‌کند.

وی در مورد قیمت‌های بالا و کمبود پوشک در داروخانه‌ها نیز گفت: این موضوع ارتباط مستقیمی با وزارت بهداشت ندارد اما عصر دیروز جلسه‌ای با سازمان غذا و دارو در این رابطه برگزار و اعلام آمادگی کردیم طی تفاهم نامه‌ای با وزارت صنعت و معدن و تجارت برای تهیه و تأمین پوشک اقدام کنیم.

حریرچی گفت: ما نمی‌توانیم در حوزخ تولید و توزیع اقلام دیگر از جمله پوشک ورود کنیم اما تلاش می‌کنیم زمینه حل مشکل واردات مواد اولیه از گمرک را فراهم کنیم.

بهبود اوضاع بهداشتی و درمانی حجاج

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در مورد وضعیت بهداشتی و درمانی حجاج اظهار کرد: امسال تمهیدات لازم صورت گرفته و طرف سعودی نیز در امور حج همکاری مطلوبی داشت و ازنظر بیماری‌های عفونی و بیماری‌های مزمن و بیماری‌های قلبی و عروقی مشکل خاصی وجود نداشت.

حریرچی ادامه داد: در ایام حج بیش از ۳.۵ میلیون نفر در یک جغرافیای خاص و محدود در کنار هم قرار می‌گیرند و به علت سنگینی اعمال حج و پایین بودن مقاومت بدنی افراد، ویروس‌های مختلف از کشورهای دیگر در یک مکان جمع می‌شود و سرماخوردگی‌های سطحی منتشر می‌شود که جای نگرانی ندارد.‌

وی که در جلسه امروز با ماسک بر دهان حضور یافت، افزود: من هم از ویروس در این فضا مستثنا نبودم و دچار سرماخوردگی شدم، استفاده بیمار مبتلا به سرماخوردگی از ماسک در اماکن عمومی، یک رفتار صحیح است که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و شخصاً از روزی که از سفر حج برگشتم از ماسک استفاده کرده و با هیچ‌کس دست نداده و روبوسی نکرده‌ام.

سخنگوی وزارت بهداشت، سرماخوردگی و آنفلوآنزا را یکی از دلایل غیبت از کار دانست و افزود: وزارت بهداشت از چند سال پیش تمهیدات مهمی در این زمینه انجام داده است؛ پروتکل‌های علمی برای آموزش مردم درباره سرماخوردگی و آنفلوآنزا در جهان وجود دارد. بخشی از وظایف مربوط به خودمان و بخشی مربوط به دیگران است.

آخرین وضعیت کمبود دارو

حریرچی همچنین با اشاره به کمبود دارو در کشور گفت: امکان و احتمال بروز کمبود دارویی در همه کشورهای جهان وجود دارد زیرا گاهی مواد اولیه قیمت دارو افزایش می‌یابد و یا خط تولید دارو با مشکلاتی مواجه شده و تولید دارو، سرم و محصول نهایی با وقفه یا کمبود روبه‌رو می‌شود.

وی ادامه داد: البته در همه کشورها و بازار وسیع و متنوع دارویی طبق استانداردهای جهانی کمبود حدود ۱ تا ۱.۵ درصد اقلام دارویی متداول و طبیعی است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه نشست خبری یادآور شد: در ۱۵ سال گذشته در کشور، کمبود دارو ۷ تا ۸ درصد بوده، اما در دوره طرح تحول سلامت، کمبود اقلام دارویی به زیر یک درصد و به ۳۵ تا ۴۰ قلم رسید، در شرایط جدید کشور، بازار همه صنایع تغییراتی داشت و برخی افراد گفتند که به دلیل افزایش دلار، قیمت کالاها باید افزایش یابد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در تأمین و تولید مواد اولیه دارو مشکل نداریم، اما ممکن است در برخی اقلام ضمیمه، مشکلاتی وجود داشته باشد به‌طور مثال اگر در طول هشت ماه مصرف دارو در کشور موجود باشد؛ یعنی کمبودی در داروی موردنظر نداریم. اما اگر برای مدت چهار ماه دارو موجودی انبار باشد، می‌توان گفت که در زمینهٔ داروی موردنظر کمبود داریم که در این شرایط داروی موردنظر از طریق داروخانه‌های دولتی توزیع می‌شود.

حریرچی تأکید کرد: بر اساس قانون مصوب مجلس و قانون بودجه و در راستای اقتصاد مقاومتی باید داروی تولید داخل و ژنریک تجویز شود و هم‌اکنون کمبود دارو در اقلام تولید داخل بسیار کم است و کمبود برخی از اقلام دارویی وارداتی در حد بسیار اندک وجود دارد.

وی در مورد لغو اعمال جراحی به علت کمبود داروی بیهوشی نیز گفت: موارد اندکی وجود داشته که در تأمین مواد مشکلاتی پیش‌آمده، اما مشکل جدی در این زمینه وجود ندارد.

انجام آزمایشات غیرضروری پاراکلینیکی

حریرچی در پاسخ به خبرنگار آنا مبنی بر اینکه آیا آماری از آزمایش‌های غیرضروری پاراکینیکی وجود دارد، گفت: آزمایش‌های غیرضروری در تمام دنیا موضوع نادری نیست، که البته ناشی از عدم آگاهی و آموزش و عدم وقت‌گذاری مناسب است و در این مورد می‌توان به آزمایش غیرضروری درباره سدیم و پتاسیم یا عکس ریه اشاره کرد که به صورت معمول از بیماران دریافت می‌شود و در بسیاری موارد نیاز و ضرورتی برای این کار نیست.

وی ادامه داد: آزمایش سدیم و پتاسیم که بیمارستان‌ها قبلاً اندازه‌گیری می‌کردند براساس توصیه‌ها وقتی فردی تغذیه معمولی و جریان ادرار مناسبی دارد و بیماری خاصی ندارد، سدیم و پتاسیم وی متعادل و مناسب است و نیازی به آزمایش نیست یا درباره عکس ریه نیز بعضی بیمارستان‌ها از تمام بیماران عکس ریه می‌گیرند در حالی که براساس راهنماهای بین المللی اگر کسی دو طبقه پله را بدون کمک بالا برود و نفسش نگیرد می‌تواند عمل متوسط را تحمل می‌کند.‌

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: براساس تجارب بین‌المللی ۳۰ تا ۴۰ درصد اقدامات پاراکلینیک غیرضروری است که ایران نیز از این امر مستثنی نیست امایکی از اقدامات وزارت بهداشت کاهش چنین آزمایش‌هایی است زیرا برای علاوه بر گرفتن وقت مردم موجب ایجاد هزینه می‌شود.

به گفته حریرچی، این آزمایش‌ها زمان‌بر و از طرفی دیگر موجب شناسایی و تشخیص بیماری‌ها و علامت‌هایی در فرد می‌شود که هیچ تاثیری در زندگی فرد نخواهد داشت و همچنین هزینه‌های مالی و عوارض بسیاری در پی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: برخی از علائم بیماری در طول سال‌ها در یک فرد وجود دارد و هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند در حالی که وقتی غربالگری و سونوگرافی انجام می‌شود توده قابل رویت و شناسایی است و فرد به دنبال درمان می‌رود، به عنوان مثال در آمریکا ۳۰ درصد سرطان‌های پروستات اگر شناسایی و درمان نشود هم هیچ مشکلی برای زندگی فرد ایجاد نمی‌کند و این نتیجه مطالعات روز دنیاست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا