کاهش خسارت تصادف با سامانه هوشمند کنترل سرعت ایرانی
ارک خبر- یک تیم تحقیقاتی مستقر در پارک فناوری پردیس طی ۱۵ سال کار و تلاش پژوهشی با همکاری صنعت و دانشگاه موفق به طراحی و تولید تکنولوژی دوربین های هوشمند کنترل سرعت شده است.
کاهش خسارت تصادف با سامانه هوشمند کنترل سرعت ایرانی
براساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت سالانه در سراسر دنیا بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در اثر تصادفات جادهای جان خود را از دست میدهند، ضمن اینکه براساس برآوردهای این سازمان ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر نیز دچار جراحت و معلولیت میشوند.
به همین دلیل روز ۱۸ نوامبر هر سال یاد قربانیان ترافیک جادهای گرامی داشته میشود. این مناسبت از سال ۱۹۹۳ از سوی بنیاد خیریه صلح جاده (RoadPeace) بنا نهاده شد و پس از آن چند سازمان بینالمللی دیگر از جمله فدراسیون اروپایی قربانیان جادهای (FEVR) آن را حمایت کردند.
در سال ۲۰۰۵ میلادی سازمان ملل متحد این روز را به رسمیت شناخت. هدف از گرامیداشت این روز تشویق دولتها به آموزش مسائل ایمنی، بهبود جادهها و افزایش ایمنی وسایل نقلیه است.
لذا سازمان بهداشت جهانی مسئول ارائه راه حل برای ایمنی جاده هاست و البته این سازمان اطلاعات ذی قمیتی به دست آورده و اعلام کرده است که عامل اصلی ۸۵ درصد کشته های جاده ای در جهان سرعت غیر مطمئنه است. با توجه به تجارب گذشته و مقایسه کاهش تلفات چشمگیر در شهر تهران و افزایش تلفات در جادهها میتوان به راه حل موضوع پی برد.
بر اساس گزارش پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امروزه سامانههای هوشمند حمل و نقل ترافیک به عنوان یکی از شاخصهای مهم در جهت کاهش آمار تصادفات به کارگرفته میشود. نقش کارآمد تجهیزات نظارتی همچون دوربینهای ثبت تخلفات در کشور حایز اهیمت است. هرچند استقرار چنین ادواتی مانع از بروز تخلف نمیشود اما عملکرد صحیح آنها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
یکی از عوامل اصلی در تعیین حد سرعت مجاز در هر جاده وضعیت فنی جاده است و در صورتی که حد سرعت مجاز در یک جاده به طور دقیق کنترل شود، تلفات ترافیکی به صورت چشم گیری در آن جاده کاهش می یابد.
برای بررسی این موضوع با دکتر امیراحد سپهری طراح و تولیدکننده دوربینهای هوشمند کنترل سرعت و مدیرعامل یک گروه صنعتی مستقر در پارک فناوری پردیس گفت و گو کرده ایم.
**سامانه حمل و نقل هوشمند خروجی ملموس از دانشگاه
سپهری می گوید:دوره لیسانس مهندسی برق و لیسانیس علوم دریایی را از دانشگاه آبرن آمریکا و فوق لیسانس خود را از دانشگاه مونس بلژیک و دکترا را در رشته کنترلرهای دیجیتال از دانشگاه پلی تکنیک بلژیک اخذ کردم و هم اکنون با دانشگاه مونس بلژیک و صنعتی امیرکبیر پروژه های علمی و تحقیقاتی انجام داده و ارتباط خود را با هر دو دانشگاه حفظ کردهام.
وی افزود:تیم تحقیقاتی ما طی ۱۵ سال کار و تلاش پژوهشی و صنعتی با همکاری صنعت و دانشگاه به طراحی و تولید تکنولوژی دوربین های هوشمند دست یافته است. پیش نیاز طراحی و تولید این سامانه برخورداری لازم از دانش رادار، جنگ الکترونیک،ICT و ITS است.
**جلوگیری از خروج ارز و صرفهجویی
سپهری با بیان اینکه، تیم تحقیقاتی آنها طراحی و تولید سامانههای هوشمند را برابر مشخصات پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی انجام داده است، افزود:پیش از حضور مجموعه ما در بازار داخلی، این دستگاه به قیمت ۳۶۰ هزار دلار از خارج از کشور خریداری و در جاده قم نصب شده بود، اما در نهایت به دلیل ظهور نسل جدید و فقدان استاندارد لازم در محل نصب و بهره برداری از رده خارج شدند.
وی افزود:از محصول ما تاکنون تعداد ۲۳۰ دستگاه در تهران نصب و راه اندازی شده که بنا به مستندات، شاهد کاهش ۶۰ درصدی تلفات در محورهای فوق بوده ایم و مهمتر اینکه میزان خطا هر دستگاه نزدیک به صفر بوده است.
سپهری گفت: همچنین تعداد ۱۱ دستگاه در جاده همدان نصب شده که در سه سال گذشته از لحاظ کارکرد ازجمله برترین دستگاهها میباشد. در سال گذشته نیز ۲۰ دستگاه با قابلیتهای جدید در جاده قزوین راه اندازی شده است.