صادرات طلای تبریز به حد صفر رسیده است

ارک خبر- رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز گفت: قوانین گمرک و بانک مرکزی صادرکنندگان را با رقم شدید مالیاتی مواجه کرد و اکنون صادرات طلای تبریز به حد صفر رسیده است.به گزارش خبرنگارمهر، مهدی بحرمانی امروز ظهر در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر با اشاره به توقف صادرات طلای تبریز افزود: ۱۲سال قبل تبریز جزو یکی از شهرهای صادر کننده مهم طلا بود ولی قوانین گمرکی و قوانین بانک مرکزی دست صادرکنندگان را بست و همکارانی که در امر صادرات طلا فعال بودند با رقم شدید مالیاتی مواجه شده و صادرات خود را قطع کردند و می توان گفت صادرات طلای تبریز در حد صفر است و اگر قوانین اصلاح شود می توان به صادرات طلا امیدوار شد.

وی افزود: یکی از مهم ترین مشکلات مربوط به این حوزه را بحث مالیات بر ارزش افزوده ذکر کرد گفت: ۹سال قبل موضوع مالیات بر ارزش افزوده بدون اقدامات و نظر کارشناسی تصویب شده است و متاسفانه مواردی که قانون گذار در نظر داشت اجرایی نشده است .

وی افزود: علیرغم اینکه ۹سال از قانون مصوب شده سپری شده است ولی دستگاه ها و سامانه های فروش و زیرساخت ها آماده نیست و هیچ اقدامی صورت نگرفته است و تعیین تکلیف بدهی مالیات ها از سال های قبل باعث ایجاد مشکلات بزرگی شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز با اشاره به وجود پروانه های کسب فعالان حوزه طلا و نقره اظهارداشت: یک هزار و ۱۳۹واحد تولید طلا پروانه معتبر اخذ کرده و ۳۸۹ پروانه کسب نیز در دست اقدام است.

وی با اشاره به افزایش قیمت طلا در کشور از تغییر کاربری صنف طلا فروشان و ابطال پروانه های کسب آنها خبر دادو افزود: با توجه به افزایش قیمت طلا در این مدت ۱۵درصد پروانه کسب ابطال شده و ۱۵درصد تغییر رسته داده اند یعنی طلافروشی خود را جمع کرده و به نقره فروشی تغییر داده اند.

بحرمانی با اظهار تاسف از رکود پیش آمده در بازار طلا ادامه داد: از یک هزار و ۱۰۰ واحد تولیدی دارای کد شناسایی استاندارد تنها ۲۵۰واحد فعال هستند و این واحدها نه با قدرت قبلی بلکه با یک پنجم ظرفیت خود کار می کنند و تحمل این وضع و سرپا نگه داشتن این کارگاه ها کار بسیار سختی است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز با اشاره به کیفیت طلای تبریز تاکید کرد: تبریز سومین قطب تولید طلا در کشور است و فناوری تبریز در تولید طلا با فناوری کشور ترکیه برابراست.

بحرمانی در ادامه تبریز را دومین قطب تولید نقره در کشور اعلام کرد و گفت: با وجودی که صنعت نقره سازی همپای صنعت فولاد و ریخته گری است ولی مسوولان و دولتمردان آن چنان که باید توجهی به صنعت نقره سازی نداشته اند در حالی که نقره سازی می تواند به صورت صنعتی شکوفا شده و در اقتصاد بدون نفت ارز آوری فراوانی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا