اَشکال پنهان خشونت در مدارس شناسایی می شود

ارک خبر- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: اَشکال مختلف و پنهان خشونت اعم از برچسب زدن، طبقه بندی و بازخوردهای منفی رقابت در دانش آموزان دوره ابتدایی در قالب طرح خشونت زدایی شناسایی می شود.
اَشکال پنهان خشونت در مدارس شناسایی می شود
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا،«رضوان حکیم زاده» روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: ما عادت کرده ایم خشونت در فضای آموزشی صرفا در تنبیه بدنی و فیزیکی بدانیم اما باید توجه داشت که این تنها یک نوع از خشونت است در حالی که ممکن است مسائل مختلف روح و روان دانش آموزان را آزار دهد.
وی افزود: بنا داریم علاوه بر توجه به فضای فیزیکی و ایجاد نشاط و شادابی به بعد روانی و عاطفی دانش آموزان بها داده و شرایط را به گونه ای برای کودکان فراهم کنیم که بچه ها احساس پذیرش عاطفی را داشته باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در کنار برنامه هایی چون مدرسه محوری و حذف پیک نوروزی وقت آن رسیده که به بعد دیگری از فضای آموزشی که همانا بعد روانی و اجتماعی است هم توجه کنیم.
حکیم زاده اضافه کرد: باید یک نگاه همه جانبه به فضای مدرسه داشته باشیم و این فضا را صرفا برای فرایند یاددهی و یادگیری ندانیم و اگر نگاه این باشد که کودکان در فضای فیزیکی مناسب و با ایجاد نشاط درس بخوانند، بیشتر از آن نیاز است که فضای روانی و اجتماعی و عاطفی مناسب هم شکل بگیرد.
وی تصریح کرد: تعاملات معلمان با یکدیگر، دانش آموزان با یکدیگر، کادر آموزشی با هم و با خانواده ها از جمله مواردی است که در این طرح مورد کنکاش قرار می گیرد تا مناسب ترین رفتار برای شکل گیری شخصیت دانش آموزان به آنها معرفی شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت : باید ابعاد مغفول مانده جلب و جذب دانش آموزان در مدارس و نشانگرهای سلامت شناسایی شود زیرا تجربه ثابت کرده که حتی اگر فضای فیزیکی مدارس مطلوب باشد اما فضای روانی و اجتماعی نامناسب باشد دانش آموزان احساس شادابی و نشاط نخواهند کرد.
حکیم زاده در ادامه با تاکید بر اینکه امسال هم مانند سال گذشته پیک نوروزی در مدارس دولتی و غیردولتی و تحت هر عنوان ممنوع است، گفت:دانش آموزان طرح عید و داستان را با هدف تقویت مهارت نوشتن و خواندن در ایام نوروز دنبال می کنند.
وی تصریح کرد : بر اساس ارزیابی ها سال گذشته ۸۶ درصد مدارس کشور مقید به اجرای این طرح بودند و برپایی نمایشگاه های مختلف از تولیدات دانش آموزان نیز نشان از استقبال طرح داشت.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چالش اصلی در مقید نبودن به اجرای طرح عید و داستان را در شهر تهران داشتیم که یکی از دلایل آن را دیر اعلام شدن حذف پیک نوروزی عنوان کردند که امسال این مساله رفع شد.
حکیم زاده درباره بازماندگان از تحصیل نیز گفت : جلساتی با حضور نمایندگان متولی دستگاه های مختلف درگیر در موضوع بازماندگان از تحصیل داشتیم و مقرر شد که تمامی این نهادها در زمینه شناسایی، جذب و نگه داشت این گروه از دانش آموزان در مدارس مشارکت و تعامل داشته باشند و سهم هر دستگاه در این رابطه مشخص شده است.
وی در خصوص طرح فراگیر و حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنار دانش آموزان عادی نیز بیان داشت : این طرح از آنجا که بر اساس یک نگاه انسانی مثبت به کودکان دارای نیازهای ویژه تدوین شده باید به دانش آموزان مدارس عادی بیاموزیم که ممکن است در زندگی با افرادی مواجه شوند که نیازهای خاص دارند و باید با آنها تعامل داشته باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای اجرای کامل طرح باید زیر ساخت های آن از جمله آگاهی به خانواده ها و توانمند کردن معلمان نیز فراهم شود، گفت : با تعامل سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دوره های آموزشی برای توانمند سازی معلمان را دنبال می کنیم.
حکیم زاده بیان داشت:برای توانمند سازی معلمان در قالب طرح سفیران آموزش را برگزار کرده و این کار را ادامه می دهیم.