شهردار تبریز: هفته تبریز در هامبورگ فرصتی برای جذب سرمایه گذاران آذربایجانی است
شهردار تبریز گفت: برگزاری «هفته تبریز در هامبورگ»، فرصتی برای شناسایی و جذب سرمایه گذاران آذربایجان مقیم آلمان است که به سرزمین اجدادی خود علقه و تعصب دارند.
ایرج شهین باهر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرداری با برگزاری «هفته تبریز در هامبورگ» به دنبال بسترسازی برای معرفی زمینه های سرمایه گذاری این کلان شهر است ولی این امر محدود به سرمایه گذاری های اقتصادی نیست.
وی اظهار کرد: البته «هفته تبریز در هامبورگ» تنها منحصر به شهرداری نیست، بلکه همه نهادها و سازمان های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از قبیل خیریه ها و استارت آپ ها نیز در این رویداد شرکت خواهند کرد.
وی ادامه داد: بسته های پیشنهادی ما در «هفته تبریز در هامبورگ»، معرفی ظرفیت های تبریز در همه حوزه ها خواهد بود؛ می خواهیم نخستین گام برای جذب سرمایه گذاران بومی مقیم خارج از کشور را از هامبورگ برداریم، زیرا درصد بیشتری از آذربایجانی های خارج از کشور در آلمان به ویژه شهر هامبورگ حضور دارند و حتی خیابان و راسته فرش فروشی به نام «تبریز» در این شهر وجود دارد.
شهردار تبریز توضیح داد: سعی می کنیم کار عملیاتی انجام دهیم و بر این اساس قصد داریم آذربایجانی های مقیم هابمورگ را در مراسمی دعوت و ظرفیت ها و نیازهای تبریز را به آنان معرفی کنیم تا با یادآوری گذشته های آنان و بیدار کردن حس نوستالژیک شان، از توانمندی های آنان در جهت عمران و آبادی سرزمین اجداد و آبایشان استفاده کنیم.
وی گفت: ما به دنبال انعقاد قراردادهایی در هفته تبریز در هامبورگ هستیم که ضمانت اجرایی داشته باشند و بر این اساس می خواهیم از عرق و تعصب بومی آذربایجانی های مقیم هامبورگ برای جذب سرمایه های آنان بهره ببریم.
وی اضافه کرد: سعی می کنیم از همکاری همه نهادها و سازمان های دولتی و بخش خصوصی از قبیل منطقه آزاد ارس، بخش تولید و صنعت آذربایجان شرقی و حتی حوزه خیران برای برگزاری هر چه بهتر «هفته تبریز در هامبورگ» استفاده کنیم.
شهین باهر تشریح کرد: شهرداری در این رویداد فراملی تنها بسته های معرفی ظرفیت ها و زمینه های سرمایه گذاری خودرش را عرضه می کند و هر یک از نهادها و ساختارهای فوق الذکر نیز باید ظرفیت ها و نیازهای خودشان را از طریق نماینده اعزامی شان معرفی کنند.
وی افزود: حضور نهادها و سازمان های دیگر در رویداد بین المللی «هفته تبریز در هامبورگ» با هزینه خود آنان خواهد بود و ما تاکنون جلسات نخست هماهنگی را برگزار کرده ایم؛ ما فقط هماهنگ کننده هستیم و شرکت ساختارهای مختلف در این رویداد برای شهرداری تبریز، بار مالی ندارد.
وی یادآوری کرد: با مدیران وزارت امور خارجه از قبیل مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور نشست هایی داشته ایم و آنان نیز قول داده اند که فهرست ایرانیان مقیم هامبورگ را در اختیار ما بگذارند؛ با کنسول ایران در هامبورگ هماهنگی هایی انجام داده ایم؛ با اتاق آلمان – ایران نیز صحبت هایی داشته ایم که ما را کمک کنند.
شهردار تبریز گفت: برگزاری «هفته تبریز در هامبورگ» می تواند به موضوع ایجاد کنسولگری آلمان در تبریز نیز کمک کند؛ معتقدم برگزاری این رویداد باید تخصصی تر و عملیاتی تر باشد و نتایج ملموسی در حوزه سرمایه گذاری در تبریز داشته باشد.
وی افزود: ساخت فیلمی از تبریز قدیم و جدید را برای نمایش در «هفته تبریز در هامبورگ» سفارش داده ایم تا فضای نوستالژیکی را برای برانگیختن حس شرکت کنندگان در این رویداد ایجاد کنیم.
وی اضافه کرد: دبیرخانه دایمی «هفته تبریز» در حال تشکیل است تا «هفته تبریز» هر شش ماه یا یک سال یک بار البته به شکل تخصصی و با جامعه هدف مشخص، در یکی از کشورهایی که آذربایجانی های مقیم آن بیشتر است، برگزار شود.
شهین باهر گفت: تاکنون چند ماه زمان برای سنجش همه جانبه برگزاری این رویداد کار کرده ایم و چند ماه دیگر نیز زمان لازم است؛ عده ای تنها بعد مسافرتی این رویداد را می بینند مبنی بر اینکه شهرداری یا شورا به دنبال بهانه تراشی برای سفر خارجی هستند، در حالی که برگزاری این رویدادها در سطح مناسبات بین المللی یک عرف و رویکرد شناخته شده است و آن قدر سرمان شلوغ است که حتی در بسیاری از موارد با وجود مجوز شورای شهر، نمی توانیم در برنامه های خارجی دعوت شده حضور یابیم.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم در «هفته تبریز در هامبورگ» حتی یک مورد سرمایه گذاری مانند مجموعه لاله پارک جذب و عملیاتی کنیم، در تاریخ ماندگار خواهد بود؛ دلیل سرمایه گذاری لاله پارک نیز این است که سرمایه گذار آن تبریزی و دارای عرق و تعصب به زاد و بوم خود بوده است.
وی گفت: اکنون فرودگاه تبریز برای سرمایه گذاری توجیه اقتصادی دارد، به شرطی که سرمایه کافی گذاشته شود.
شهردار تبریز تاکید کرد: در شرایطی که دولت با محدودیت منابع مالی برای سرمایه گذاری مواجه و بخش خصوصی نیز با مسایل خودش درگیر است، جذب تنها یک مورد سرمایه گذاری موفق در تبریز می تواند در تاریخ این شهر ماندگار شود.
وی اضافه کرد: زمان دقیق برگزاری «هفته تبریز در هامبورگ» در کارگروه ها مشخص می شود، ولی شاید بتوان آن را در شهریور ماه برگزار کرد.