تولید پتروشیمی اردبیل تغییر مییابد
خبرگزاری ارک- نماینده مردم اردبیل در مجلس گفت: با توافق انجام شده با وزارت نفت، تولید پتروشیمی اردبیل به پروپلین تغییر یافته است.
منصور حقیقتپور در گفتوگو با فارس در اردبیل، اظهار کرد: در راهاندازی پتروشیمی اردبیل جلسات متعددی را در ماههای گذشته با همراهی وزیر نفت شاهد بودیم و بالاخره تصمیم نهایی بر این شد تا تولید پتروشیمی اردبیل از اوره و آمونیاک به محصول پروپلین تغییر پیدا کند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه وزارت نفت مدعی بود که تولید اوره و آمونیاک صرفه اقتصادی ندارد و ظرفیت تولید این محصول بیشتر از نیاز داخلی است، قرار بر این شد تا با تکمیل پتروشیمی اردبیل محصول تولیدی متفاوت باشد.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در سفر رئیس جمهور به استان اردبیل در سال گذشته هیچ سخنی از پتروشیمی اردبیل و ضرورت تکمیل آن به میان نیامد و یک نوع غفلت و بیتوجهی دولت را به این پروژه شاهد بودیم با پیگیریهایی که از طریق وزارت نفت انجام دادیم، قرار شد پروژه پتروشیمی اردبیل با تجدید نظر در تولید آن فعال شود که امیدواریم به زودی با انتخاب مجری جدید شاهد فعالیت و راهاندازی این کارخانه باشیم.
حقیقتپور در ادامه گفت: خط تولید کارخانه پتروشیمی اردبیل از اوره و آمونیاک تبدیل به پروپلین شده که قطعاً تولید این محصول مزایای خاص خود را دارد چرا که نیاز کشور به این محصول و زنجیره تولید پایین دست آن بیش از هر زمان دیگر است.وی افزود: از پروپلین میتوان دهها محصول متنوع را تولید کرد که قرار شده از طریق صندوق توسعه ملی و بانک مشارکتکننده به زودی مجری جدید احداث پتروشیمی اردبیل انتخاب و نسبت به دریافت این تسهیلات و فعالیت مجدد پتروشیمی اقدام جدی به انجام برسد.
حقیقتپور چشمانداز پتروشیمی اردبیل را روشن و قابل قبول در ایجاد فرصتهای اشتغال جدید اعلام کرد و ادامه داد: انتظار میرود در این حرکت جدید همه متولیان مصمم بوده تا کار به سرانجام برسد.
راه آهن اردبیل از طریق بستانآباد ادامه مییابد
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی به پروژه راهآهن اردبیل و اظهارات صریح، شفاف و حرفهای وزیر راه و شهرسازی در این زمینه اشاره کرد و گفت: همانگونه که بنده نیز اعلام کرده بودم راه آهن اردبیل فاقد مطالعات دقیق است و با عبور از مسیر رانشی هزینههای سنگینی را به همراه دارد.
وی افزود: ما از وزارت راه مجوز گرفتیم تا یک مهندسی ارزش در مسیر راه آهن بستانآباد، سراب، نیر، سرعین و اردبیل انجام شود که فردا قرار است این مهندسی ارزش با حضور اساتید دانشگاهها و دو نماینده علمی و فنی که ما معرفی کردیم، به انجام برسد.
حقیقتپور تصریح کرد: این مسیر جدید در وهله اول هم توجیه اقتصادی دارد و هم از توجیه فنی برخوردار است و در گذر از یک سطح صاف و هموار میتواند زمینه اجرایی خوبی را فراهم کند.
وی همچنین بیان کرد: برخلاف مسیر فعلی راه آهن اردبیل، مسیر جدید مسیری هموار، فاقد رانش و برخی از آسیبها و خطرات است که امیدواریم به سرعت با تصویب نهایی تکمیل راه آهن اردبیل از بستانآباد، سراب، نیر، سرعین به اردبیل بتوانیم از بخشی از تأسیسات راه آهن اردبیل – میانه نیز برای انتقال راه آهن این مسیر به جنوب استان استفاده کنیم.
حقیقتپور اضافه کرد: ما حتی کمتر از بودجه ادامه اجرای راهآهن اردبیل – میانه میتوانیم پروژه جدید را عملیاتی کنیم تا هم امکان توسعه به شمال استان و هم جنوب استان اردبیل فراهم آید.
وی ادامه داد: در گذر از مسیر راهآهن اردبیل – میانه مناطقی ناهموار، رانشی و حتی اطراف سد اسلوب نیز وجود دارد که قطعاً میتواند برای راهآهن اردبیل به عنوان پروژه زیربنایی آسیبهایی را فراهم آورد که قطعاً ضرورت دارد با مرور این موانع و مشکلات و سکته احتمالی راغب باشیم تا در مسیر جدید راهآهن اردبیل با هزینهای کمتر ادامه پیدا کند.