گروسی: تاریخ دسترسی مورد توافق با ایران بسیار بسیار نزدیک است

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه تاریخ مورد توافق با ایران برای دسترسی و فعالیت‌های راستی‌آزمایی این آژانس کاملا محرمانه است، افزود: این زمان بسیار بسیار نزدیک است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه تاریخ مورد توافق با ایران برای دسترسی و فعالیت‌های راستی‌آزمایی این آژانس کاملا محرمانه است، افزود: این زمان بسیار بسیار نزدیک است.

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی بامداد پنجشنبه پس از سفری دو روزه به تهران و در بدو ورود به وین به پرسش خبرنگاران درباره توافق با ایران پیرامون دسترسی به دو سایت و انجام راستی‌آزمایی‌های مورد نظر این آژانس پاسخ داد.

گروسی در پاسخ به این پرسش که تاریخ مورد توافق برای دسترسی به دو سایت مورد نظر آژانس چه زمانی است، گفت: ما معمولا تاریخ دقیق را افشا نمی‌کنیم، چراکه بخشی از اطلاعات پادمانی محرمانه است… اما می‌توانم بگویم که ما روی این مسئله توافق کرده‌ایم و این زمان بسیار بسیار نزدیک است.

وی درباره اینکه چگونه این توافق با ایران از نظر او  برای «صلح و امنیت» مهم است، بیان داشت که آژانس بین‌الملل انرژی اتمی با موانعی در مسیر بازرسی‌های خود مواجه شده بود که باعث نگرانی جدی بود و این توافق این موانع را برطرف کرد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اینکه چگونه توافق با تهران حاصل شد، تصریح کرد: هیچ ترفند جادویی در کار نبوده و این نتیجه گفت‌وگویی مجدانه و سیستماتیک بوده است.

به گفته گروسی، آژانس و مقام‌های ایرانی از هفته‌ها و روزهای پیش در حال مذاکره و آماده‌سازی این توافق بودند و این اتفاق به صورت ناگهانی روی نداده است.

گروسی با اشاره به اینکه موضوع تنش میان تهران و واشنگتن در مذاکرات او با مقام‌های ایرانی مطرح شده، افزود: اگرچه آژانس عامل موثر در همه این مباحث است، اما بازیگری فعال نیست… تلاش ما این است که کارمان را به بهترین نحو انجام دهیم.

مدیر کل آژانس در پاسخ به این پرسش که آیا اطمینان دارد که ایران دسترسی کامل را به صورتی که باید فراهم می‌کند، تاکید کرد: البته، کاملا مطمئنم هستم… هیچ محدودیتی اعمال نشده است؛ البته براساس معیارهای پذیرفته شده و توافق‌های موجود.

جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در پایان سفر دو روزه «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات ایران، بیانیه مشترکی صادر و توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کنند و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ بصورت موقت توسط ایران در حال اجرا است، ارتقاء بخشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا