راه‌اندازی سامانه‌های «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا» به قدرت نرم فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی ایران کمک می‌کند

صالحی در مراسم رونمایی از سامانه‌های «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا» گفت: راه‌اندازی این سامانه‌ها نشان از قدرت نرم فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی ایران دارد. می‌توانیم این قدرت نرم را وسعت و عمق دهیم و در دیپلماسی ارتباطی با جهان استفاده کنیم؛ یعنی جهان حس کند که به اعتبار داده‌های ارتباطی ایران نیازمند است و صرفاً به نفت ما نیازمند نباشد.
سید عباس صالحی، در مراسم رونمایی از سامانه‌های «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا» که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد با بیان این مطلب افزود: راه‌اندازی این سامانه‌ها و داده‌های موجود در آن و دیجیتال‌سازی منابع بخش مهمی از قدرت نرم فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی ایران است.

 وی ادامه داد: تمدن و توسعه علوم چه در علوم انسانی و چه در علوم پایه پیشرانانی دارد که می‌تواند به گسترش علم و تحقیق کمک کند. خروجی دومی که چنین سامانه‌هایی می‌توانند داشته باشند این است که به خدمت اقتصاد فرهنگ و کسب و کارهای فرهنگی، تشکل‌ها و صنوف فرهنگی بیایند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این داده‌ها کمک می‌کنند چشم‌انداز روشن‌تری از مدیریت کسب و کارهای فرهنگی داشته باشیم و نسبت به آینده‌شان تصمیم‌گیری بهتری شود.
صالحی یادآور شد: هر اندازه که از حافظه کلاسیک ملی به سوی حافظه دیجیتال و حافظه هوشمند حرکت کنیم می‌توانیم دستاوردهای بهتری به خصوص در عصر حاضر داشته باشیم.
وی افزود: راه‌اندازی سامانه‌های «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا» و داده‌های موجود در این سامانه‌ها نشان از قدرت نرم فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی ایران دارد. ما می‌توانیم این قدرت نرم را وسعت و عمق دهیم و در دیپلماسی ارتباطی با جهان استفاده کنیم؛ یعنی جهان حس کند که به اعتبار داده‌های ارتباطی ایران نیازمند است و صرفاً به نفت ما نیازمند نباشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: عدالت اطلاعاتی یکی دیگر از مهمترین خروجی‌های طرح‌هایی از این دست است. زیرا اطلاعات امروز بخش اصلی سرمایه عملیاتی توسعه به شمار می‌آید. با این نگاه هر فردی می‌تواند دسترسی‌ها به اطلاعات و داده‌های خام و غیرخام پیدا کند.
صالحی در پایان گفت: امیدواریم این زحمتی که دوستان کشیدند و در هفته دولت عرضه می‌شود، مقدمه‌ای برای برداشتن گام‌های دیگر در عرصه فرهنگ باشد تا جامعه ایرانی و فراتر از آن جامعه جهانی که به فرهنگ ایرانی تعلق خاطر دارند از این دستاورد بهره‌مند شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا