استقرار ۸۰ درصد جمعیت در نیمه غربی آذربایجانشرقی
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی، گفت: 80 درصد جمعیت ما در نیمه غربی استان مستقر هستند؛ در حالی که نیمه شرقی که جمعیت کمتری دارد قابلیتهای اقتصادی بزرگی دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی، گفت: ۸۰ درصد جمعیت ما در نیمه غربی استان مستقر هستند؛ در حالی که نیمه شرقی که جمعیت کمتری دارد قابلیتهای اقتصادی بزرگی دارد.
داوود بهبودی در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبریز با تشریح اهداف و آخرین وضعیت سند آمایش استان آذربایجانشرقی، اظهار کرد: سند آمایش استان یکی از اسناد بالادستی فضائی است که فعالیتهای اقتصادی، سکونتگاهی و توزیع جمعیت را در شهرهای بزرگ و کوچک بازآرایی میکند.
وی افزود: در آرایش فضایی موجود چه در عرصه ملی و چه در عرصه استانی تعارضات و عدم توازنهایی وجود دارد؛ بهعنوان مثال ۴۵ درصد از جمعیت استان در شهر تبریز و ۵۵ درصد در سایر شهرستانهای استان مستقر هستند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی در عین حال خاطرنشان کرد: همچنین ۸۰ درصد از جمعیت استان در نیمه غربی استان (در مسیر جلفا تا مراغه) مستقر هستند؛ در حالی که نیمه شرقی جمعیت کمتر ولی قابلیتهای اقتصادی بزرگی دارد که این تمرکزها حاکی از نامتعادل بودن توزیع آمایشی است.
بهبودی یادآور شد: برای افق آینده باید تصویر جدیدی داشته باشیم. چشماندازی که برای استان قابل مشاهده است که نشان میدهد، آذربایجان مهد تحولخواهی اجتماعی است که این برند باید در ملاحظات آینده برنامهریزی لحاظ شود.
این اقتصاددان همچنین توضیح داد: آذربایجان همواره به لحاظ اقتصادی مطرح بوده و بهعنوان بازارگاه اقتصادی کشور شناخته میشود؛ از طرف دیگر ما باید به یک محیط زیست پایدار برسیم. در مجموع همه این ملاحظات در سند آمایش استان آذربایجانشرقی مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی در عین حال متذکر شد: در کنار همه این موارد باید روندهای کلان دنیا و سمت و سوی حرکتهای جهانی را نیز ببینیم.
بهبودی اذعان داشت: در خصوص الگوی توزیع جمعیت باید جاذبه جمعیتی را در نیمه شرقی استان هم ایجاد کنیم و برخی از فعالیتها را به این سمت ببریم.
استقرار کل زیرساختهای راه استان در نیمه غربی
وی ادامه داد: کل زیرساختهای راه ما در نیمه غربی قرار دارد و برای نیمه شرقی هم باید فکری کرد. برای مثال راهآهن بستانآباد- سراب یکی از پیشبینیهای صورت گرفته در این مورد است. در آینده اگر احداث آزادراه تبریز – اهر که به مرز آذربایجان وصل شود نیز میتواند در این تحلیل بگنجد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی، ابراز داشت: برخی از مناطق ما از همه زیرساختهای راه، راهآهن و فرودگاه محروم هستند و در برخی از مناطق همه این امکانات وجود دارند و در آینده میتوان یک افق ۲۰ ساله پیشبینی کرد که دو فرودگاه کوچک نیز به مناطق محروم استان اضافه شود.
سهم اشتغال ۲۰ درصدی و ارزش افزوده ۱۰ درصدی کشاورزی استان
بهبودی اعلام کرد: در خصوص کشاورزی تغییر الگوی کشت به سمت کشتهای گلخانهای و محصولات با ارزش افزوده بالاست.
وی گفت: یکی از عارضههای کشاورزی آبی و دیم ما سنتی بودن است و با اینکه ۲۰ درصد از جمعیت ما در عرصههای کشاورزی فعالیت میکنند، تنها ۱۰ درصد ارزش افزوده را ایجاد میکنند؛ یعنی سهم کشاورزی ما در ایجاد اشتغال ۲۰ درصد ولی در ایجاد ارزش افزوده ۱۰ درصد است و در این شرایط نباید انتظار داشته باشیم کشاورزی توسعه یابد.
این مسوول ادامه داد: برای اینکه یک روستایی در روستا بماند و به کشاورزی بپردازد باید فعالیت او مولد بوده و ارزش افزوده ایجاد کند و این هدف با تغییر الگوی کشت امکانپذیر است.
تمرکززدایی صنعت از حاشیه تبریز سخت، لازم و ضروری است
بهبودی در بخش دیگری از صحبتهای خود ابراز کرد: در مورد آب باید الگوهای جدید آبیاری را تحقق بخشیم. در صنعت، تمرکززدایی از حاشیه تبریز سخت ولی لازم و ضروری است. صنایع آلاینده و آببرِ ما نباید در کنار تبریز واقع شوند و سازمانهای مجوزدهنده این مسائل را باید بهعنوان الزامات آمایشی لحاظ کنند.
وی با بیان اینکه سند آمایش استان به لحاظ فرآیندی در کارگروه تخصصی شورای عالی آمایش کشور تصویب شده است، افزود: در چند ماه اخیر سند آمایش ملی در دستور کار شورای عالی آمایش کشور قرار داشت و انتظار داریم بلافاصله بعد از تائید و نهایی شدن این سند، اسناد آمایش استانها هم در دستور کار شورا قرار گیرد.