ضرورتی ندارد دانش آموزان دارای بیماری زمینه ای به مدرسه بروند

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در هفته اول بازگشایی مدارس چالش مسئله حمل و نقل دانش آموزان حل می شود گفت: دستورالعمل های مربوطه در سرویسهای دانش آموزی و مسایل حمل و نقل صادر و رعایت پروتکلهای بهداشتی نیز به آنها گوشزد شده است. سیستمهای نظارتی نیز طراحی شده است لذا در این زمینه به خانواده ها اطمینان می دهیم.

به گزارش ارک خبر به نقل از ایسنا،علیرضا کاظمی بیان کرد: از ابتدای تابستان که سال  تحصیلی گذشته به اتمام رسید پیش بینی ما برای سال جدید در سناریوهای مختلف طراحی شده بود و محتمل ترین سناریو طراحی شده، “آموزش ترکیبی” بود. اکنون نیز این آموزش ترکیبی است؛ گروه بندی کلاس ها و حضور دانش آموزان و استفاده از فضای مجازی به عنوان فضای مکمل است. این آمادگی هم در مدیران مدارس و هم در روسای آموزش و پرورش ایجاد شده بود.

رفع مشکلات حمل و نقلی دانش آموزان ظرف یک هفته 

وی درباره موضوع حمل و نقل افزود: در هفته اول چالش مسئله حمل و نقل دانش آموزان حل می شود.

کاظمی ادامه داد: دستورالعملهای مربوطه در سرویسهای دانش آموزی و مسایل حمل و نقل صادر و رعایت پروتکلهای بهداشتی نیز به آنها گوشزد شده است. سیستمهای نظارتی نیز طراحی شده است و در این زمینه به خانواده ها اطمینان می دهیم.

کاظمی در برنامه زنده باد زندگی شبکه دوم سیما در بخش دیگری با بیان اینکه ما سال تحصیلی جدید را هم از نظر زمانی و هم از نظر مدل و الگوی آغاز سال تحصیلی متفاوت از سال گذشته آغاز کردیم، گفت: حتی ممکن است یک مدرسه با مدرسه دیگر تفاوتهای خاصی به لحاظ تراکم دانش آموزی داشته باشد. ما حدود ۲۰ هزار مدرسه داریم که تراکم کمی از نظر جمعیتی دارند.

وی با بیان اینکه تراکم مدرسه و رعایت پروتکلهای اجتماعی و فاصله اجتماعی برای ما مهم است، گفت: سلامت دانش آموزان یک اصل اجتناب ناپذیر و مهم برای مدیران مدرسه در فضای آموزشی است.

وی افزود: قبول کنیم که در شرایط متفاوت نیاز به ارتباط و تعامل بیشتری با خانواده ها داریم تا بتوانیم سال تحصیلی جدید را آغاز کنیم.

اختیارات شورای مدارس و اولیاء 

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش این راهم گفت که هرجا در مدرسه ای امکان رعایت شیوه نامه ها و دستورالعملهای بهداشتی وجود نداشته باشد، اختیاراتی به شورای مدارس داده شده است که یکی از اعضای مهم شورای مدارس نماینده انجمن اولیاء و مربیان و اعضای انجمن است که می توانند در آنجا تصمیم گیری کنند.

وی با بیان اینکه این شورا تشکیل شده است افزود: در هر مدرسه ای این شورا تشکیل می شود و در هفته اول و دوم مهرماه باز شورای جدید و تصمیمات جدیدی شکل می گیرد.

به گزارش ایسنا، معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نکته مهمی که در بحث تربیت باید مورد توجه قرار گیرد این است که تربیت صرفا آموزش نیست، خاطرنشان کرد: تربیت صرفا با آموزش محقق نمی شود. تربیت در مجموعه ای از رفتارها و تعاملات در فضای مدرسه با همسالان و با معلمان و مدیران رخ می دهد. دانش آموزان بسیاری از مهارتها را در فضای تعاملی یاد می گیرند و وقتی دانش آموز از این محیط دور می شود دچار آسیبهای جدی روانی و جسمی می شود.

وی ادامه داد: لذا در حوزه فرهنگی و پرورشی یکی از استراتژیهای مهمی که در شروع کرونا مورد توجه قرار دادیم در وهله اول کمک به کنترل بحران کرونا با آگاهی دادن بچه ها و کمک به شرایط کلی جامعه بود اما کار دومی که دنبال شد توسعه خدمات مشاوره ای بود؛ یکی از کارهای مهمی که می تواند در این حوزه و بحرانها کمک کننده باشد این است که بتوانیم مهارتهای مختلف بچه ها را در شرایط بحرانی به ویژه برای استرس و اضطراب و هیجانات مدیریت کنیم. برنامه های متنوعی را دنبال کردیم. طبیعتا حضور دانش آموزان کمک بالایی به ارتقای این مهارتها می کند.

کاظمی در بخش دیگری از این برنامه با بیان اینکه دغدغه سلامتی خانواده ها مهم،  قابل توجه و به جاست و  فرزند هرکس برای خودش عزیز است، افزود: ما برای این دغدغه احترام قائلیم و به آن توجه می کنیم، اما ما باید یاد بگیریم که در همین شرایط سخت و بحرانی زندگی ساری و جاری است و سیر تکاملی و تعالی خود را طی می کند و قرار نیست هیچکدام فدای دیگری شود. ما نه زندگی را از فضای تربیتی جدا می کنیم و نه تربیت را فدای زندگی می کنیم، لذا ما برای اینها پروتکلها و دستورالعملهای لازم را صادر کردیم. سلامت و امنیت دانش آموزان را در فضای مدرسه تضمین می کنیم.

کاظمی تصریح کرد: به همین دلیل این اختیار به مدیر مدرسه داده شده در کنار اقدامات بهداشتی که برای حفظ سلامت دانش آموزان انجام می دهد، آنها را به دو تا سه گروه تقسیم کند. برای دانش آموزان از ابتدای ورود تا خروج بحث ضدعفونی کردن مدرسه، رعایت فاصله اجتماعی و توجه به مراقبتها اندیشیده شده است.

به گفته وی، ساعت حضور دانش آموزان در گروه های مختلف یکسان نیست.

وی افزود: ما با حفظ مسائل آموزشی و تربیتی مدرسه حفظ سلامتی دانش آموزان را دنبال می کنیم اگرچه ممکن است مدیران و خانواده ها به زحمت بیفتند.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تمام فرآیند تکمیلی آموزش ما در بیرون از مدرسه منحصر به فضای مجازی نیست، گفت: بخش اعظم آموزش ما امروز از طریق شبکه آموزش صدا و سیما و ۴ شبکه تلویزیونی دنبال می شود.

وی گفت: امروز برنامه مدرسه تلویزیونی ایران آغاز شد، گفت: در روز بیش از ۲۲ برنامه درسی در شبکه صدا و سیما به ترتیب ارایه می شود و بخشی نیز به صورت بسته های آموزشی در اختیار دانش آموزانی است که ممکن است از اینترنت محروم باشند، استفاده می شود.

کاظمی با بیان اینکه روز پنجشنبه، از نسخه جدید شاد رونمایی شد، گفت: این شبکه کار بی نظیر و ارزشمند در فضای ملی است که با همت همراه اول شکل گرفت.

معاون پرورشی وزیرآموزش و پرورش معتقد است که تفاوت شبکه شادی که امسال دانش آموزان از آن استفاده می کنند با شبکه شاد گذشته از زمین تا آسمان است؛ امکانات خوب و فضای جذاب و متنوع و قابل دسترسی برای خانواده ها دارد. با کمکهایی که وزارت ارتباطات داشت تا تمام مدارس کشور به شبکه ملی اطلاعات وصل شوند و سرعت اینترنت و پهنای باندی که تضمین شد، امسال مشکلات بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه ما پوشش حداکثری و صددرصدی دانش آموزان را با استفاده از شبکه شاد و بسته های آموزشی حضوری و صدا و سیما مد نظر داریم، گفت: تضمین می کنیم که هیچ دانش آموزی از تور آموزشی آموزش و پرورش خارج  نباشد.

کاظمی افزود: خانواده‌ها باید همراهی کنند تا دانش‌آموزان مهارت‌های سلامتی و خودمراقبتی را در این شرایط یاد بگیرند و این مهارتها را صرفا در محیط خانواده یاد نمی‌گیرد. تربیت یعنی تمرین یک آموزه برای نهادینه کردن آن در وجود انسان؛ اگر صرفا قرار باشد یادگیری را در آموزشها خلاصه کنیم، یادگیری نیست. یادگیری باید منجر به رفتار پایدار و نهادینه در وجود انسان باشد. حتی اگر قرار باشد رفتارهای بهداشتی و سلامتی را در خانه تضمین کنیم باید بچه‌ها را در کف جامعه بیاوریم که رعایت شیوه‌نامه‌ها را اجرا کنند. هیچ فضایی بهتر از فضای مدرسه و ایمن تر از فضای مدرسه نیست که به دانش آموزان این مهارتها را می‌آموزد.

ضرورتی ندارد دانش آموزان با بیماری زمینه ای به مدرسه بروند 

وی در ادامه درباره کودکان دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیان کرد: وزیر آموزش و پرورش شب گذشته در برنامه‌ای که در صدا و سیما داشتند گفتند که دانش‌آموزی که بیماری زمینه‌ای دارد، ضرورتی ندارد که به مدرسه بیاید. ما ظرفیت کاملی در فضای مجازی برای این دانش آموزان در نظر گرفتیم و طبیعتا به این موضوعات توجه شده است و دستورالعمل‌های بهداشتی که به مدارس ارسال شده است در این زمینه نیز تذکرات لازم را به مدیران داده است و خانواده‌ها می‌توانند با هماهنگی مدیران مدارس از این دانش‌آموزان در خانه مراقبت کنند.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه اکنون بچه‌ها در خانه دچار آسیب‌های جسمی و روانی می‌شوند، گفت: اگر نتوانیم این را مدیریت کنیم، به مراتب آسیب‌های بدتری از بیماری ممکن است وارد شود.

غربالگری سلامت جسم و روان دانش آموزان 

کاظمی با بیان اینکه غربالگری سلامت جسمی و سلامت روانی دانش‌آموزان را در مدارس دنبال می‌کنیم، ادامه داد: برای هر دو بخش برنامه‌های کاملی دیده شده است که به خانواده‌ها کمک می‌کند سلامت جسمی و روانی دانش آموزان ارتقاء یابد و هم مهارتهای لازم را به خانواده‌ها و دانش آموزان در این زمینه می‌دهیم. یکی از برنامه‌های مهم وزارت آموزش و پرورش بحث کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان است. یکی از برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش که امسال دنبال می‌شود بحث ارتقای مهارتهای اجتماعی دانش آموزان برای کنترل و پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

تدوین اطلس آسیبهای اجتماعی مدارس در سال جاری 

وی اعلام کرد: در سال جاری اطلس آسیبهای اجتماعی مدرسه و منطقه و استان را ترسیم می‌کنیم و متناسب با این اطلس برنامه توانمندسازی دانش‌آموزان را می‌گذاریم و برای دانش آموزانی که در معرض خطر هستند خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهیم. سال گذشته ۱۶ هزار دانش‌آموزی را که به نوعی در معرض آسیب اجتماعی قرار داشتند را از طریق سامانه نماد و با کمک مدیران و معلمان شناسایی کردیم و خدمات ارزشمندی در حوزه مشاوره و مددکاری اجتماعی ارائه دادیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا