تهدیدشناسی را در فرای مرزها انجام می‌دهیم

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال غرب با بیان این‌که رفتارشناسی و تهدیدشناسی را در فرای مرزها انجام می‌دهیم، قبل از این‌که به مرزهای هوایی کشورمان نزدیک شود، گفت: اشیای پرنده را با دقت تحت رصد داریم و در صورت نیاز اخطارهای لازم را به مبادی زیربط ارسال می‌کنیم که تاکنون مورد خاصی در مرزهای هوایی شمالغرب رخ نداده است.

به گزارش ارک خبر به نقل از ایسنا،امیر سرتیپ دوم عباس عظیمی در نشستی با خبرنگاران استان، اظهار کرد: منطقه پدافند هوایی شمال غرب به عنوان یکی از مناطق ۹ گانه نیروی پدافند ارتش جمهوری اسلامی، ماموریت حفظ و حراست از آسمان نیلگون پنج استان کشور شامل “آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل و بخش‌های کثیری از استان‌های زنجان و کردستان” را برعهده داشته و جهت اجرای ماموریت‌های خود، انواع یگان‌های کشف(سایت‌های راداری)، یگان‌های درگیری و انهدام(سامانه‌های مدشکی و…) و سایر سامانه‌ها را در سراسر شمالغرب کشور جهت ایجاد امنیت هوایی توسعه داده است.

وی با بیان این‌که حتی صدها کیلومتر فراتر از مرزهای هوایی، فعالیت‌های هوایی به صورت شبانه‌روزی در رصد، پایش و کنترل دقیق شبکه یکپارچه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، افزود: منطقه پدافند هوایی شمال غرب در بین مناطق ۹ گانه اهمیت خاصی داشته و به عنوان دروازه هوایی جمهوری اسلامی ایران، بیشترین پروازهای عبوری را دارد و این موضوع اهمیت منطقه را مضاعف کرده است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال غرب با اشاره به استقرار رادارهای کشف در سطح منطقه طی سال‌های اخیر، بیان کرد: طی دو سه سال اخیر رادارهایی جهت کشف ریزپرنده‌ها و پهپادها در منطقه مستقر شده و با استقرار این رادارها کشف به موقع پهپادها و اخطار به ایستگاه‌های زمینی اعمال می‌شود.

فعالیت هلی‌شات‌ها بر اساس دستورالعمل

وی با اشاره به دستورالعمل فعالیت هلی‌شات‌ها نیز گفت: طبق دستورالعملی که توسط استانداری تهیه شده است، درخواست فعالیت هلی‌شات از شورای امنیت و حفاظت استانداری انجام شده و پس از تصویب، صدور اجازه و اطلاع رسانی در رابطه با فعالیت هلی‌شات‌ها جهت عکسبرداری هوایی و… به مبادی زیربط از جمله شبکه یکپارچه پدافند هوایی منطقه شمالغرب جهت هماهنگی پروازی داده می‌شود، در غیر این صورت و در شرایطی که این روال طی نشود، از فعالیت هلی‌شات ممانعت شده و موجب سرنگونی هلی‌شات و ریزپرنده‌ها خواهد شد.

وی در بخشی از سخنانش به فعالیت‌های منطقه پدافند هوایی شمال غرب در مقابله با کرونا نیز اشاره کرد و افزود: اجرای پروتکل‌های بهداشتی و درمانی داخل منطقه، ضدعفونی اماکن و معابر شهری، اجرای طرح معاینه و پایش خانه به خانه، کنترل تردد در ورودی شهرها و همچنین تولید و توزیع بیش از ۶۰ هزار ماسک از جمله فعالیت‌ها بوده و در راستای لبیک گویی به فرمایشات مقام معظم رهبری بیش از پنج هزار بسته کامل معیشتی و ۱۰ هزار وعده غذای گرم بین خانواده‌های توزیع کرده‌ایم.

عظیمی در پاسخ به سوالی در مورد تعداد پروازها پس از شیوع کرونا، اظهار کرد: در سطح دنیا تعداد پروازها کم شده و همچنین در راستای جلوگیری از شیوع کرونا تعداد مسافرها و مسافرت‌ها نیز کاهش پیدا کرده که با نابودی این بیماری، شاهد افزایش مجدد پروازها خواهیم بود.

وی با تاکید بر این‌که علی‌رغم انواع تهدیدات علیه جمهوری اسلامی ایران، آسمان کشورمان به عنوان امن‌ترین آسمان محسوب می‌شود و شبکه یکپارچه پدافندهوایی با سامانه‌های پیشرفته آماده خدمت رسانی در راستای سالم به مقصد رساندن پروازها است، گفت: بیش از ۹۰ درصد سامانه‌های موجود در سطح منطقه شمالغرب به دست جوانان مومن و متخصص کشورمان ساخته شده است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال غرب گفت: نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بعد از جنگ تحمیلی در حوزه آموزش و تربیت نیروی متعهد، آگاه و بصیر و به همت دانشمندان جوان داخلی، توانست در حوزه سازندگی و طراحی، تولید و تامین نیازمندی‌های دفاعی در اکثر حوزه‌ها به خود اتکایی و خودکفایی برسد و امنیت پایدار را در آسمان کشور برقرار کند.

بیش از ۲۰ نوع از انواع سامانه‌های کشف فعال رادارها را در اختیار داریم

وی تاکید کرد: در حال حاضر با کمک مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و صنایع دفاعی بیش از ۲۰ نوع از انواع سامانه‌های کشف فعال رادارها در حوزه‌های فرکانسی مختلف و غیرفعال، اوپتیک و رادارهای پسیو بومی در بردها و ارتفاعات مختلف را در اختیار داریم که با به کارگیری تعداد انبوهی از این حساسه‌ها، پوشش کامل هوایی کشور را حتی کیلومترها فرای مرزهای هوایی کشور تحت رصد داریم.

وی با بیان این‌که قبل از جنگ تحمیلی هیچ نوع رادار پسیو(غیرفعال) در اختیار نداشتیم اما امروز رادار پسیو که راداری بدون انتشار بوده و لبه تکنولوژی فناوری دنیاست، به دست جوانانمان ساخته شده و در مدار عملیاتی قرار گرفته است، افزود: در حوزه طراحی و ساخت سامانه‌های کشف و درگیری نیز به انواع موشک‌های دوش پرتاب مکانیزه، توپخانه‌های مجهز به کنترل آتش فعال، سامانه‌های موشکی تاکتیکی برد متوسط و کوتاه و همچنین سامانه موشکی برد بلند مجهز هستیم.

عظیمی با بیان این‌که تنها شش کشور جهان، دانش ساخت موشک برد بلند را در اختیار دارند که ایران هم جزو این کشورهاست، افزود: به عنوان مثال، سامانه موشکی بردبلند باور ۳۷۳ که بسیار پیشرفته‌تر، پیجیده‌تر و باظرفیت و توانمندی خیلی بالاتر از مشابه کلاس خارجی است به دست جوانان کشور ساخته شده و در مدار عملیاتی قرار گرفته است.

وی با تاکید بر این‌که هم اکنون نیروی پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای دیدن و دیده نشدن، مجهز به انواع سامانه‌های اطلاعات(شنود الکترونیکی) زمین پایه و هواپایه بومی و پیشرفته شده است، گفت: دانش طراحی، ساخت و تولید انبوه سامانه فرماندهی و کنترل پیشرفته که قبل انقلاب به طور ۱۰۰ درصدی از خارج بود، امروز به دست جوانان ساخته شده است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال غرب اضافه کرد: تولید بومی انواع تجهیزات و سامانه‌های ارتباطی ایمن و پایدار، توسعه شبکه‌های ارتباطی امن، طراحی و تولید نرم افزارهای پایه، تقویت قابلیت‌های دفاع سایبری از دیگر فعالیت‌های ارزشمندی است که طی چند سال اخیر زمینه مدیریت بهینه و پایدار در صحنه نبرد را برای پدافند هوایی کشورمان ایجاد کرده است.

ایران، قطب ساخت پهپاد در منطقه

وی با بیان این‌که در زمینه طراحی و ساخت سامانه‌های جنگ الکترونیک نیز امروز به دست جوانان داخل کشورمان به پیشرفت‌های بسیاری رسیده‌ایم، افزود: نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه به قطب ساخت پهپاد تبدیل شده و به راحتی می‌تواند در صورت لزوم به کشورهای دوست نیز محصولات پهپادی خود را صادر کند.

وی با تاکید بر این‌که ایران در برخی حوزه‌ها در سطح منطقه به قطب تبدیل شده است، افزود: به عنوان مثال، به تکنولوژی ساخت راداری رسیده‌ایم که در کیلومترها آن سوی مرزها، نفس دشمن را احساس می‌کنیم؛ این اتفاق با تلاش جوانان کشور عزیزمان اتفاق افتاده است.

عظیمی با اشاره به برنامه‌های گرامیداشت دوران دفاع مقدس نیز گفت: پدافندهوایی بیش از ۱۱۷ عنوان برنامه از سوم خرداد ماه تا ۲۲ اسفند سال‌جاری در راستای گرامیداشت دفاع مقدس، برگزار می‌کند؛ همچنین این روزها در پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شاهد راه‌اندازی سامانه‌های راداری خلیج فارس با بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر برد و سامانه‌ی راداری مراقب بودیم و همچنین تا پایان سال نیز سامانه‌های بیشتری در حوزه کشف، انهدام و درگیری و جنگ الکترونیکی و پهپاد رونمایی خواهیم بود.

بیشترین گزارشات مردمی در مورد اشیای نورانی است

وی با بیان این‌که مردم عزیز منطقه شمالغرب می‌توانند ازطریق شماره تماس ۳۴۳۰۱۴۶۰ موضوعات را با ما در جریان گذارند، ادامه داد: بیشترین موضوعات مطرح شده از سوی مردم از طریق این سامانه در رابطه با اشیای نورانی بوده که یا ماهواره و… بوده و یا مربوط به آزمایشات موشکی بوده‌ است. تاکنون در این رابطه نیز مورد خاصی نداشته‌ایم.

 

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا