نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی پایین تر از نرخ کشوری است

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به نرخ بیکاری در استان، اظهار کرد: در سال گذشته، جمعیت بیکار آذربایجان شرقی ۹٫۸ درصد بوده که پایین تر از نرخ بیکاری کشوری است.

به گزارش ارک خبربه نقل از ایسنا،حسین فتحی در نشست خبری با اشاره به این‌که نرخ حضور زنان  استان در بازار کار ۱۵٫۷ درصد بوده درحالی‌که آمار کشوری برابر ۱۴٫۹ درصد می‌باشد، ادامه داد: نرخ بیکاری جوانان در استان ۲۱٫۱ درصد بوده و میانگین کشوری در این بخش ۲۴٫۵ درصد است.

وی عنوان کرد: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در بازار کار ۱۸٫۷ درصد است که استان ما ۲٫۷ درصد بیش از میانگین کشوری است.

فتحی با اشاره به وجود چهار هزار و ۲۹۲ تعاونی فعال در استان، بیان کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی از راه اقتصاد تعاونی می رود؛ از سویی نیز تعاونی‌ها شتاب دهنده اقتصاد و تسهیل گر آن است، بنابراین اگر به تعاونی‌ها اهمیت داده نشود، چرخه اقتصاد لنگ خواهد شد.

وی با بیان این‌که ۴٫۵ درصد سهم کشوری از لحاظ تعاونی‌ها متعلق به آذربایجان شرقی است، تصریح کرد: میزان اشتغال بخش تعاون در استان ۷۸ هزار و ۷۱۷ نفر است.

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: سهم بخش تعاون در اقتصاد باید به ۲۵ درصد در پایان برنامه ششم توسعه برسد که در حال حاضر حدود ۹ درصد است؛ حمایت‌های مادی و معنوی باید در این زمینه انجام گیرد.

وی با بیان این‌که آذربایجان شرقی ششمین استان از نظر جمعیت در کشور است، متذکر شد: آمار بیکاری در سطح استان کمتر از میانگین کشوری بوده که دلیل آن افزایش مهاجرت از روستاها و شهرهای استان است؛ از این رو تلاش می‌کنیم با ایجاد زنجیره ارزش افزوده، فعالیت‌های اقتصادی را در استان رونق بخشیده و قانونی تحت عنوان توسعه و اشتغال پایدار روستایی در سطح استان تدوین کنیم.

وی ادامه داد: در سطح استان ۱۱ تعاونی دانش بنیان وجود دارد که شش تا از آنها دارای کد دانش بنیان از معاونت ریاست جمهوری است.

فتحی با تاکید بر ضرورت افزایش تعاونی‌های دانش بنیان و نوآور در سطح استان، اظهار کرد: تعاونی‌های سنتی و شکست خورده را باید به سمت تعاونی‌های کمک دهنده برای اقتصاد ببریم که این امر نیازمند اهتمام ویژه به تعاونی‌های دانش بنیان و نوآور است.

وی با اشاره به فعال کردن ۴۹ تعاونی غیر فعال با اشتغال زایی ۱۰۱۴ نفر، گفت: واگذاری محل دائمی برای اتحادیه شرکت های دانش بنیان توسط منطقه آزاد ارس، ارائه خدمات برای شرکت‌های دانش‌بنیان شمالغرب کشور، تشکیل شرکت‌های هلدینگ برای تشکلات استارت آپ، تشکیل تعاونی سهامی عام با مشارکت ۴۹ درصدی شهرداری تبریز و صدور موافقت‌نامه تشکیل تعاونی توسعه و عمران شهری در پنج شهرستان استان از اعم اقدامات انجام گرفته در این بخش است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا