حضور در مدارس اجباری نیست

بر اساس دستور رئیس جمهور حضور در مدارس به هیچ عنوان اجباری نیست

سخنگوی دولت با بیان اینکه مبارزه با دو ویروس کرونا و تحریم، مبارزه برای بقای ملی است، گفت: در تصمیم گیری‌های ما باید هم مراقبت از جان فرزندان در صدر اولویت‌ها قرار دهیم و هم امرآموزش تعطیل نشود.

به گزارش ارک خبر، علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری با بیان اینکه موضوع اجتماعی مطرح شده هفته جاری و گذشته در دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا، موضوع مدرسه آموزش و جوانان و کودکان سرزمین بود، گفت: ملت و دولت ما در حال مبارزه چند کرونایی هستند. پیچیدگی‌ها و دوگانه‌هایی که در این مدت ایجاد شده و برنامه ریزی برای آنها به شکلی است که معمولا ایستادن در نقطه مفید برای اداره کشور و توجه به نگرانی‌های مردم سیاستگذاری‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. این مبارزه ساده نیست بلکه مبارزه زندگی است.  مبارزه با تحریم و کرونا مبارزه برای بقای ملی است.

سخنگوی دولت افزود: باید هم آموزش را طبق روال همیشگی  و هم امر سلامت را پیش ببریم هم مراقبت از جان فرزندان را در صدر اولویت‌ها قرار دهیم و هم امرآموزش تعطیل نشود. همه دوگانه‌های جان و نان، جان و عزاداری، جان و آموزش، ‌آزمون‌هایی است که ما باید با همکاری و افزایش اعتماد از آن با موفقیت عبور کنیم و این یک آزمون ملی برای همه ما است.

وی ادامه داد: شرایطی که امروز همه کشورها با آن درباره کرونا روبرو هستند، منهای  اینکه آنها تحریم هم ندارند، امکان مقایسه را برای مردم ما با این کشورها فراهم کرده است.

ربیعی گفت: ویروس کرونا در یک میانجی در حیات وحش جهش پیدا کرد و ویروسی که تحریم اقتصادی و تروریستی از مغز غلط آمریکا سرچشمه گرفته، در سیاستگذاری ما اثر گذاشته و نیاز به تفاهم عمومی، درک بیشتر و همکاری همگانی برای مقابله با این دو ویروس داریم.

معلمان امروز در خط مقدم قرار دارند

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: امروز معلمان زحمتکش در خط مقدم این پیکار قرار دارند و از امروز مناسبات میان معلمان و دانش آموزان با اولیا و دولت وارد مرحله ای شده است که باید امسال آموزش را با این شرایط تجربه کنیم.

وی اضافه کرد: ستاد ملی کرونا در تصمیمات خود درباره مدارس همه ابعاد را مورد توجه قرارداد اعم از آینده دانش آموزان، ضرورت تحرک و آموزش بهتر را دریافت کنند هم تمرین اجتماعی شدن، تمرین شیوه استفاده از آموزش مجازی در سنین کودکی را باید داشته باشند همه اینها در تصمیم گیری ما مورد بررسی قرار گرفت.

اجباری به حضور دانش آموزان در مدارس نیست

ربیعی با بیان اینکه منزلت و نقش معلمان هم در این میان مورد توجه قرار گرفت و بحث عدالت آموزشی هم از مواردی بود که پیرامون‌ آن بحث شد. بنابراین تصمیمی که در ستاد ملی و دولت  پیرامون آن بحث شد و همانطور که رییس جمهور محترم هم اعلام کردند که به دغدغه پدران و مادران درباره شیوه حضور در مدارس توجه کردند روز شنبه هم تاکید شد هیچ اجباری برای حضور وجود نخواهد داشت دولت خود را مکلف می‌کند ترتیبی اتخاذ کند که تا هیچ دانش آموزی دچار عقب ماندگی تحصیلی نشود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: وزیر ارتباطات هم در جلسه اخیر هیات دولت پیشنهاداتی آورند که مورد تاکید قرار گرفت. مانند استفاده از شبکه شاد  در سرویس‌های خانگی و تلفن همراه رایگان شد.  ۸۶ هزار مدرسه به اینترنت رایگان مجهز شده‌اند. و امکان استفاده معلمان از اینترنت پرسرعت و رایگان هم از فضای مجازی برای حدود ۶۰۰ هزار کادر آموزش و پرورش وزارت ارتباطات بسته سه ماهه را ارائه خواهد کرد.

سخنگوی دولتادامه داد: برای دانش آموزان هم بسته های اختصاصی ارائه خواهد شد که صرفا برای سایت‌های منتخب هست که برخی برخی نگرانی‌های ورود به سایت‌ها در کودکان را هم برطرف خواهد کرد و سلامت حضور ذهنی برای دانش آموزان را مورد توجه قرار می دهد و این بسته هم مجانی ارائه خواهد شد.

وی گفت: برای اساتید و دانشجویان هم بسته‌ای در نظر گرفته شده است که وزیر ارتباطات تا اوایل مهر پیشنهاد خود را به دولت خواهد آورد.

هیچ ایرانی نباید از تحصیل باز بماند

ربیعی درباره نگرانی‌های عمومی برای آغاز سال تحصیلی در کشور گفت: با تصمیمات مناسب در ستاد ملی کرونا هم به آموزش و عدالت آموزشی و هم به نگرانی‌های عمومی توجه شده است.

سخگوی دولت افزود: موضوع دیگری در دولت درباره مدرسه و کودکان مطرح شد، رییس جمهوری تاکید کردند که «هیچ ایرانی نباید از تحصیل باز بماند». وزارتخانه‌های  رفاه و آموزش پروش مکلف شدند با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه بازماندگی کودکان از تحصیل را در دوران ابتدایی به علل اقتصادی یا فرهنگی و یا به علت معلولیت ثبت نام نکرده اند، دنبال کنند.  با تک تک خانواده ها تماس بگیرند و صحبت خواهد شد که هیچ کودک ایرانی  از تحصیل بازنماند.

تعبیر پادگان از مدرسه بازنمایی درستی نیست

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از تعبیر پادگان در اظهارات اخیر رییس جمهوری گفت: درباره این مفهوم دو معنی وجود دارد یک معنای آن اداره جامعه است؛ آنچه از پادگان برداشت می‌کنند ما با آن مخالف هستیم هیچ کس موافق آن نیست. نظام جمهوری اسلامی ایران نیز بر این اساس نیست مدرسه که جایگاه خود را دارد.

وی ادامه داد: مفهوم دیگر پادگان  به معنای شاخص برجسته پادگان یعنی نظم و انضباط است؛ معمولاً جایی را که بسیار منظم و منضبط است و مناسبات اداری به طور کامل در آن رعایت می‌شود، به انضباط پادگانی تعبیر می‌کنند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه درباره مفهوم پادگانی هم برجسته سازی و هم بازنمایی مناسبی صورت نمی‌گیرد،گفت: عادت کرده‌ایم که هر چیزی که یک مقام دولتی بیان می‌کند بازنمایی‌ها و برجسته سازی‌های مختلفی از آن صورت گیرد؛ منظور تبدیل مدرسه به پادگان نبوده و این یک تعبیر غلط و شاید تا اندازه‌ای مغرضانه باشد.

ربیعی گفت: شاید مقداری از این موضوعات به بازنمایی افراد و مباحث مطرح شده به سیستم اطلاع رسانی باز می‌گردد که  در این باره به درستی عمل نکرده است و باید بپذیریم که به طور روشن‌تری اطلاع رسانی انجام می‌شد،  اما رئیس جمهوری به وضوح در همان جلسه روز سه‌شنبه اعلام  کرد که هیچ اجباری برای رفتن به مدرسه نیست و بسیار واضح این امر را بیان کردند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: تمام کارشناسان پرورشی و آموزشی حساسیت نشان می‌دادند که مدارس باید باز شود و تصمیم درستی درباره بازگشایی مدارس اتخاذ شد؛ در عین حال در این باره نگرانی‌هایی وجود داشت به این صورت که عده‌ای از فضای مجازی نمی‌توانند استفاده کنند یا اینکه عدالت آموزشی لطمه می‌خورد و امکانات آن وجود ندارد.

ربیعی ادامه داد: بسیاری نگران بودند که ماندن درازمدت کودکان در خانه باعث چاقی آنها می شود. بنابر گزارش آقای نمکی، کودکان کم سن و سالی که بر اثر کرونا آسیب دیدند، بیشتر در طبقه کودکان دچار چاقی مفرط بودند؛ همچنین آثار روانی ماندن بیشتر در خانه، موضوع نگران کننده دیگری بود؛ با توجه به این دلایل تصمیم بر بازگشایی مدارس تصمیم درستی بود.

اجباری به حضور دانش آموزان در مدارس نیست؛ اما ارتباط با مدرسه نباید قطع شود

وی یادآورشد: همان زمان هم عده‌ای از خانواده‌ها و پدر و مادران نگران رفتن بچه‌ها به مدرسه بودند و بر همین اساس رئیس جمهور تاکید کردند که رفتن مدارس هیچ عنوان اجباری نیست.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: رییس جمهوری گفتند که «اگر دانش آموزی نتواند در مدرسه حضور یابد از شبکه شاد یا تلویزیون استفاده کند تا از درس‌ها عقب نماند».

ربیعی خاطرنشان کرد: به خانواده‌ها و پدران و مادرانی که نگران هستند و هم چنین دانش آموزانی که نگران هستند عرض می کنم که هیچ اجباری وجود ندارد و از شبکه شاد، رادیو  و تلویزیون می‌توانند آموزش را دنبال کنند، اما رابطه با مدرسه قطع نشود و دانش آموزان می‌توانند برای دیدن معلم و آشنا شدن با ظرفیت‌های کوچک ارتباط خود را با مدرسه حفظ کنند؛ در مناطق سفید دانش‌آموزان می‌توانند حضور داشته باشند. حضور در مدارس اجباری نیست اما مدرسه باز است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا