سفری از تهران تا تفلیس در گذر ایلچی

خبرگزاری ارک، چندیست بازار تورهای تهرانگردی گرم است. اما تهرانگردی بر اساس داستان و قصه های شهر حال و هوای دیگری دارد. حال و هوایی به لذت تاریخی که بر آن گذشته.
علیرضا عالم‌نژاد، پژوهشگر تهران و راهنمای گردشگری را به عنوان یکی از آغار کنندگان تورهای ادبی در تهران می‌شناسیم. تورهایی که بر اساس داستان و قصه بنا شده‌اند و هر تور راوی داستانی است که بر این شهر گذشته.
به گزارش CHN، عالم‌نژاد اینبار قرار است گردشگران ادبی را به مکان قتل گریبایدوف ببرد. توری که بر اساس یک داستان و برای نخستین بار اتفاق می‌افتد؛ نگاهی به «گذر ایلچی» نخستین جلد از مجموعه «قصه‌های تهران» اثر بهنام ابوترابیان است دارد.
«گذر ایلچی» نخستین جلد از این مجموعه است که به سراغ داستان سفارتخانه روسیه در دوران فتحعلی شاه قاجار رفته تا یکی از فرازهای تاریخی پایتخت نوپای ایران که راجع به مکانِ قتل گریبایدوف و هیئت همراه بوده است، را بیان کند.
عالم‌نژاد دراین خصوص به خبرنگار CHN گفت:‌«پنج‌شنبه، هفتم خردادماه سال جاری نخستین تور گردشگری ادبی با محوریت کتاب مذکور در تهران برگزار می‌شود. در این تور، تاکید روی سه مکان، کاخ گلستان، مسجد جامع بازار و گذر ایلچی  است. »
البته این راهنمای گردشگری از علاقه خود به طراحی توری از تهران تا تفلیس اشاره کرد و ادامه داد: «دوست داشتم این تور را در قالبی مفصل‌تر طراحی کنم چراکه با توجه به سرنخ‌های موجود این داستان رامی‌توان در کشورهایی مانند ارمنستان و گرجستان نیز ادامه داد. امید است شرایط به نوعی فراهم شود که چنین توری را بتوان تعریف و گردشگری ادبی را در قالبی فراتر از تورهای تهرانگردی برقرار کرد.»
عالم نژاد در این خصوص گفت: «همانگونه که در تاریخ به آن اشاره شده‌است قتل گریبایدوف در تهران و در گذر ایلچی اتفاق می‌افتد اما داستان آن تا تفلیس ادامه پیدا می‌کند چراکه جنازه او سفری از ایران به ازبکستان را طی می‌کند که در طول سفر ماجراهایی را پشت سر می‌گذارد. علاقه مند هستم تا این داستان را در تور ادبی گسترده‌تری طراحی کنم تا علاقه مندان بتوانند با آن همراه شوند.»
منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی
دکمه بازگشت به بالا