*مدیرمسئول – محمّد اشراقی مضرات تبعیضات اجتماعی

تبعیض از طرف هرکس یا هر گروه و دولتی اعمال شود، مورد قبول نیست ، بلکه  برخلاف شرع ، عرف ، قانون و به ویژه مخالف اصول اخلاقی و عدالت
می باشد.

البته مخالفت با تبعیض بمعنای نفی فضایل  نیست.

زیرا شناسایی فضایل در رشد انواع فضیلت ها پسنیدیده  ومؤثر است. اگر برتری جوئی ها به نفع عموم باشد مطلوب است. ولی  تبعیضات نژادی، جنسیتی، ملیتی، عقیدتی و فرهنگی  بعلت داشتن تاثیرات سوء در زندگی انسان ها مذموم وخلاف قانون و سایر معیارهای مقبول دنیاست.

علت اغلب اختلافات و جنگهای گذشته و حال دراثر  وجود انواع تبعیضات است. بعضی از تبعیضات باعث جدائی انسان ها از همدیگر و ایجاد انواع محرومیت های مادی و معنوی می شود.
تبعیض های  نامشروع و غیرقانونی از قبیل نقض حقوق بشر ، تبعیضات نژادی ، جنسیتی و عقیدتی  در اغلب کشورها با شدت های متفاوت رایج است  و منشا بسیاری از اختلافات و جنگها می باشد.

می توان گفت انواع  قوانین و مقررات ، در ادیان و مکاتب  اجتماعی اکثرا، برای رفع تبعیض ها  و نابرابری ها تولید می شوند.  ولی بسیاری از  قوانین و مقررات موجود در بعضی جاها بعلل مختلف یا اجرا نمی شوند و یا بد اجرا می شوند.

قوانین مربوط به رفع تبعیض نژادی ، حقوق بشری و آزادی بیان و عقیده جزو قوانینی هستند که بعلت داشتن تناقض وتقابل  با امتیازات و منافع صاحبان زر و زور مسکوت مانده اند یا بطور نیم بند اجرا
می شوند.

قوانین بمثابه سیستم های اجرائی جوامع بشری هستند . میزان توفیق جوامع در تامین صلح و صفا و ایجاد آسایش مادی و معنوی تناسب مستقیم با اجرای کامل قوانین دارد. اگر قوانین خوب اجرا نشوند، جوامع توفیق و توان تامین محیط زندگی و کاری برای آحاد جامعه را نخواهند یافت و فساد و بزه بجای اخلاق وسلامت رفتار خواهد نشست.

فراموشی قرار می گی

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا