عوامل جنگ جدید قره باغ

نیم نگاه- محمد اشراقی

جمهوری آذربایجان  ۳۰ سال است بر سر تصرف عدوانی ۳۰ درصد از خاک خود (قره باغ کوهستانی) توسط  ارمنستان با این کشور در حال مخاصمه است.

این دو کشور هر از گاهی به جنگ محدود دست می زنند. گزارش ها حاکی است که  حالت جنگ بین دو کشور فعال شده و درگیری های دو روز گذشته منجر به  کشته شدن بیش از۲۰ نفر نظامی و غیر نظامی ،  تخریب  مواضع و ادوات جنگی از طرفین و آزادسازی هفت دهکده از قره باغ  اشغالی توسط نیرو های آذربایجان شده است.

سرزمین »قره باغ کوهستانی« که قبل از فروپاشی شوروی که در داخل ارمنستان قرار دارد اصالتا ، قبل از بوجود آمدن اتحاد جماهیر شوروی متعلق به آذربایجان بوده ، بعداز فروپاشی شوروی هم جزو خاک آذربایجان بوده است.

توضیح اینکه اکثریت مردم ساکن   قره باغ مسلمان و ترک بوده است. ولی عوامل شوروی با نیت تغییر ترکیب جمعیتی منطقه نسبت به انتقال  عده ای ارمنی از ارمنستان به قره باغ ، تخم  نفاق آلود این اختلاف عمیق و حالت  پایان ناپذیر مناقشه قره باغ در منطقه کاشته اند.

تاریخ نشان می دهد که حتی با این هدف سیاسی و در جهت افزایش جمعیت ارمنستان در اواخر قرن گذشته عده ای از ارامنه از ایران به ارمنستان کوچانده شده اند . بنابراین با افزایش مصنوعی جمعیت ارامنه ارمنستان و قره باغ توسط روسیه و سایر عوامل منطقه ، دارالاسلام چند ده سال پیش ایروان به پایتخت ارمنستان تبدیل شده و قره باغ کوهستانی به منطقه  مورد مناقشه دو کشور همسایه مبدل گشته و روزی ممکن است ، باعث جنگی تمام عیار و خونین ومخرب تبدیل گردد.

یاد آوری می شود که دست های پنهان مؤثر در ایجاد این اختلاف شوم این روزها هم برای تشدید جنگ جاری به ارسال نیرو و ادوات جنگی به ارمنستان، آشکار شده است.

ذکر این نکته نیز ضروری می‌نماید که متاسفانه در بین حوادث اخیر مربوط به قره باغ جنایات جنگی و ایجاد پناهندگان جنگی در قره باغ  بوسیله  ارمنستان و کشتار فجیع خوجالوی قره باغ قابل   توجه و رسیدگی جدی می باشد.  دیگر اینکه کشورها و مجامع بین المللی نیز مثل سایرجاهای مشابه در حل مناقشات بین المللی به نوعی سستی و رخوت عمدی گرفتارند و متاسفانه گویا از لا ینحل ماندن اختلافات بین المللی  مثل مناقشه قره باغ بعضی ازکشورهای همسایه ومنطقه سود هم  می برند. خلاصه اینکه در کنارعوامل سیاسی دیگر تاخیر غیر قابل تحمل حل مسالمت آمیز قره باغ ، باعث بروز جنگ جدید
می تواند تلقی گردد.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا