جلوگیری از قطع برق و اینترنت در زمان برگزاری امتحانات نهایی/ در طراحی سؤالات استانداردسازی رعایت شده است

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال ۵۴۷۲ حوزه امتحانی در کشور فعال هستند گفت: پس از امتحان، تصحیح برگه‌ها در مدارس آغاز می‌شود. هر برگه توسط دو مصحح بررسی شده و در صورت مغایرت، به مصحح سوم ارجاع داده می‌شود. امکان درخواست بررسی مجدد نیز برای دانش‌آموزان فراهم است، این درخواست باید با آگاهی و استدلال باشد.

به گزارش ارک خبر،محسن زارعی در نشست خبری امروز خود با اشاره به برگزاری اولین امتحان نهایی سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴ در پایه دوازدهم با درس دین و زندگی، گفت: نخستین اقدام پس از امتحانات، تحلیل نتایج سال گذشته و ارسال گزارش آن به ۷۰۰ منطقه آموزشی و ۱۳ هزار مدرسه بود. این تحلیل‌ها با هدف رتبه‌بندی مناطق و مدارس انجام نشد بلکه تمرکز بر تطبیق عملکرد هر مدرسه با عملکرد سال گذشته خود و جبران کاستی‌ها بود.

افزایش میانگین نمرات کتبی در برخی مدارس تا ۴ نمره
وی با بیان اینکه این تحلیل‌ها فرصتی برای انتقال تجربه میان مدارس است افزود: در برخی مدارس میانگین نمرات کتبی تا چهار نمره افزایش یافته که این موفقیت نه به دلیل افزایش تجهیزات، بلکه ناشی از تغییر نگاه‌ها و ایجاد جو همکاری، همدلی و همراهی در مدارس بوده است.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس موفق توانستند با استفاده از مشاوره‌های هدفمند، ترسیم آینده برای دانش‌آموزان، همراه‌سازی خانواده‌ها و اجرای دقیق برنامه‌های مدرسه، انگیزه و علاقه‌مندی را در دانش‌آموزان تقویت کنند ادامه داد: این مدارس توانستند جمع‌بندی مؤثرتری برای امتحانات داشته باشند.
زارعی رسالت اصلی مرکز ارزشیابی را ایجاد تحرک و انگیزه برای همه دانش‌آموزان کشور دانست و گفت: انتظار اینکه تنها مدیر مدرسه این بار را به دوش بکشد کافی نیست بلکه لازم است یک تحرک ملی برای آموزش هدفمند ایجاد شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته برای ۱۰۳ عنوان درسی راهنمای عمل طراحی و امسال نیز بسته‌های یادگیری مکمل آن تولید شد تا به دانش‌آموزان سراسر کشور ارائه شود افزود: این بسته‌ها توسط ۷۷۳ نفر از دبیران منتخب در سه استان تهران، خراسان رضوی و فارس تهیه شد. نتیجه این تلاش‌ها تولید بیش از ۲ هزار و ۲۶۶ فیلم آموزشی و ۱۳ هزار بسته آموزشی بود که در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت.

در طراحی سؤالات امتحانات نهایی، استانداردسازی رعایت شده است
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، با بیان اینکه هدف آن است که از طریق این منابع، ادبیات مشترکی میان دبیران و دانش‌آموزان شکل بگیرد و سطح آموزش در سراسر کشور همگن شود ادامه داد: در طراحی سؤالات نهایی، استانداردسازی رعایت شده است. ابتدا سؤالات متوسط و آسان و در انتها سؤالات سخت‌تر از نظر شناختی قرار می‌گیرند. این طراحی به گونه‌ای است که دانش‌آموزان با سطوح مختلف آمادگی بتوانند پاسخ دهند و دچار ابهام نشوند.

هماهنگی با وزارت نیرو، توانیر و وزارت کشور برای تأمین برق و تجهیزات اضطراری در حوزه‌های امتحانی
زارعی با اشاره به اقدامات زیرساختی برای برگزاری آزمون‌های نهایی گفت: هماهنگی با وزارت نیرو، توانیر و وزارت کشور برای تأمین برق و تجهیزات اضطراری در حوزه‌های امتحانی انجام شد. تنها در دو حوزه قطعی برق گزارش شد که بلافاصله رفع شد. همچنین با وزارت ارتباطات برای پایداری اینترنت هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.همچنین مراکز معین و سناریوهای جایگزین برای مدیریت بحران در نظر گرفته شده است.
زارعی به موضوع پایداری اینترنت در حوزه‌های امتحانی نیز پرداخت و افزود: با همکاری وزارت ارتباطات، تقویت اینترنت در زمان ارسال و دریافت سؤالات و پاسخ‌نامه‌ها به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه امسال ۵۴۷۲ حوزه امتحانی فعال هستند که از ۲۸ اردیبهشت تا ۲۲ خرداد آزمون‌های پایه دوازدهم و از ۲۹ اردیبهشت آزمون‌های پایه یازدهم را برگزار می‌کنند افزود: فرایند تصحیح نیز اصلاح شده است. پس از امتحان، تصحیح برگه‌ها در مدارس آغاز می‌شود و هر برگه توسط دو مصحح بررسی شده و در صورت مغایرت، به مصحح سوم ارجاع داده می‌شود.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۹۰ درصد همبستگی میان تصحیح‌کنندگان وجود داشت و راهنمای تصحیح نیز بدون محدود کردن خلاقیت دانش‌آموزان در اختیار مصححان قرار گرفته بود ادامه داد: امکان درخواست بررسی مجدد نیز برای دانش‌آموزان فراهم است، این درخواست باید با آگاهی و استدلال باشد و بدون تحلیل نباشد.
زارعی با بیان اینکه تصحیح بر اساس اهداف برنامه درسی و کتاب انجام می‌شود و بازخورد آن به راهبرد یادگیری بازمی‌گردد گفت: این فرایند فرصتی برای تقویت مرجعیت مدرسه، معلم و کتاب درسی است. همه عوامل و کارگروه‌های شش‌گانه با مشارکت مدیران مناطق و نهادهای مرتبط در حال پشتیبانی از اجرای دقیق امتحانات نهایی هستند تا فضای آموزش و ارزیابی به شکل عادلانه و مؤثر در سراسر کشور فراهم شود.
وی با بیان اینکه برای بهبود و تحول اساسی در نظام آموزشی کشور، باید ارزیابی‌های جامعی از عملکرد سیستم آموزش و پرورش انجام شود به مشکلات و چالش‌های موجود در فرآیندهای آموزشی و ارزیابی و جایگاه مرکز سنجش و پایش به عنوان یک نهاد کلیدی در ارزیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی اشاره کرده و تأکید کرد که این مرکز باید تمام ابعاد عملکرد آموزش و پرورش را ارزیابی کرده و گزارشی جامع از وضعیت موجود ارائه دهد.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش بر لزوم بهبود سیستم‌های صوتی در برگزاری آزمون‌ها تأکید کرد و ادامه داد: یکی از چالش‌ها در آزمون‌ها کیفیت صدا بوده که باعث ایجاد مشکل برای دانش‌آموزان در پاسخ به سوالات خاصی مثل سوالات شنیداری شده است.
زارعی به همکاری‌های بین‌دستگاهی برای تأمین امنیت و کیفیت آموزش اشاره کرد و گفت: همکاری وزارت آموزش و پرورش با سایر نهادها برای ایجاد یک فضای امن و با کیفیت برای برگزاری آزمون‌ها ضروری است. تمام دستگاه‌ها باید در جهت تأمین امنیت و بهبود کیفیت آموزش و آزمون‌ها همکاری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا