ایران و جمهوری آذربایجان همکاری های حمل و نقل خود را توسعه می دهند

خبرگزاری ارک، وزیر راه و شهرسازی عصر سه شنبه در دیدار با وزیر صنعت و تجارت جمهوری آذربایجان با اشاره به ظرفیت بنادر جنوبی و شمالی ایران، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در بنادر شهید رجایی و چابهار در جنوب ایران در حال اجرای پروژه های مختلف برای توسعه این دو بندر است و دو بندر امیرآباد و انزلی در شمال ایران ظرفیت مناسبی برای استفاده تجاری جمهوری آذربایجان دارند که به صورت ترکیبی می توان از آن استفاده کرد.
وی با بیان اینکه ایران به دنبال توسعه روابط با جمهوری آذربایجان با تدوین مقررات گمرکی، تجاری و مالی در درازمدت است، افزود: ایران آمادگی دارد مناطقی را در بنادر جنوب ایران از جمله بندر امام و شهید رجایی در اختیار آذربایجان قرار دهد تا با استفاده از حمل و نقل ریلی و زمینی کالاهای خود را در این مسیر جابه جا کند.
وی با اشاره به قرارداد ایران و ترکمنستان برای جابه جایی بار این کشور از طریق ایران به میزان 10 میلیون تن در سال از طریق ریل و تردد روزانه هزار خودرو از طریق مرزهای جاده ای طی سه سال آینده، افزود: ایران آماده امضای قراردادی با جمهوری آذربایجان برای حمل بار از طریق بنادر جنوب است.
وزیر راه و شهرسازی سپس به مسیر راه آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا اشاره کرد و گفت: این مسیر ریلی با سرعت خوبی در حال احداث است به طوری که در زیرسازی 87 درصد و در روسازی 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته ایم و امید می رود ظرف 18 ماه آینده این خط به انزلی برسد.
آخوندی خاطرنشان کرد: ایران از سرمایه گذاران آذری در تکمیل این خط آهن استقبال می کند و با توجه به شرایط جدید سیاسی ایران پس از توافق با کشورهای 1+5، زمینه اجرای این سرمایه گذاری فراهم شده و ما آماده مذاکره در این خصوص هستیم.
وی با بیان اینکه ایران می تواند در زمینه انتقال بار از جمهوری آذربایجان همکاری های خود را در بخش زمینی و ریلی افزایش دهد، گفت: یک روش این است که شما بار خود را با قطار به نزدیکی مرز ایران منتقل و از آنجا با استفاده از جاده به نزدیکترین خط آهن ایران برای انتقال به بنادر جنوبی منتقل شود و در روش دیگری بار از طریق دریا به بندر امیرآباد ایران که به راه آهن سراسری متصل است حمل و سپس با قطار به بنادر جنوبی منتقل شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امکان ایجاد لجستیک پارک در منطقه مرزی دو کشور، گفت: می توان بخشی از این لجستیک پارک را در ایران و بخش دیگری را در جمهوری آذربایجان احداث کرد و یا اینکه با احداث ترمینال در منطقه مرزی کالاهای این کشور از طریق قطار به این ترمینال منتقل و از آنجا با کامیون به جنوب ارسال شود.
آخوندی با اشاره به همکاری های اقتصادی جمهوری آذربایجان و چین، پیشنهاد کرد: ایران به عنوان مسیر جنوبی دریای خزر، می تواند جایگزین مناسبی برای مسیر فعلی آذربایجان به چین که شامل عبور از گرجستان، قزاقستان و دریای خزر است، بشود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری نشست وزیران حمل و نقل کشورهای حاشیه دریای خزر روزهای 15 و 16 نوامبر (24 و 24 آبان سال جاری) در بندر امیرآباد، گفت: در این نشست قرار است وزیر حمل و نقل جمهوری آذربایجان نیز حضور یابد، عمده مباحث آن در خصوص حمل و نقل در دریای خزر و استفاده از ظرفیت های بندری کشورهای حاشیه خزر است.
در ادامه وزیر صنعت و تجارت جمهوری آذربایجان نیز گفت: تشکیل کارگروه مشترک برای بررسی توسعه ترانزیت و حمل و نقل ترکیبی بین ایران و جمهوری آذربایجان ضروری است و با اتصال بندر امیرآباد ایران به راه آهن سراسری می توانیم بندر باکو با ظرفیت جابه جایی 25 میلیون تن بار در سال از طریق باکو ـ امیرآباد، بار خود را با قطار به بنادر جنوبی ایران حمل کنیم.
شاهین مصطفی یف افزود: جمهوری آذربایجان برای آغاز کار سالانه می تواند یک میلیون و 500 هزار تن بار را از طریق ریل به ایران منتقل کند و با تکمیل خط آهن قزوین – رشت – آستارا و با توجه به حجم فراوان روابط اقتصادی روسیه و هند این میزان به 10 تا 20 میلیون تن بار در سال نیز قابل افزایش خواهد بود.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاران روسی به سرمایه گذاری در احداث خط آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا تمایل بیشتری دارند، گفت: این مسیر از نظر قیمت و زمان 30 تا 40 درصد برای روس ها صرفه جویی دارد، ضمن آنکه می توانیم برای اجرایی شدن این پیشنهاد، اجلاس سه جانبه ای را در باکو برگزار کنیم، زیرا سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان به تنهایی در این خط آهن خارج از توان دولت باکو است.
مصطفی یف در پایان با اشاره به توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران در تولید محصولات پتروشیمی به عنوان چهارمین تولیدکننده مواد پتروشیمیایی، خواستار صادرات محصولات شیمیایی ایران به جمهوری آذربایجان از طریق خط آهن شد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا