مهمترین شانسهای نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی/کرونا جایی در نوبل ندارد

کارشناسان معتقدند تحقیقات مختلف از کشف سلول های تی، جهش ژنتیکی سندروم رت، نخستین عکس از سیاهچاله و پژوهش درباره نانو کریستال ها شانس دریافت جوایز نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی ۲۰۲۰ را دارند.

به گزارش ارک خبر به نقل از ای اف پی، در حالی که جهان با بدترین همه گیری قرن دست و پنجه نرم می‌کند، قرار است امروز جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ به برنده یا برندگان آن اعطا شود.

طبق برنامه ریزی های سازمان برگزار کننده مراسم نوبل، ساعت ۹:۳۰ دقیقه امروز به وقت گرینویچ برنده نوبل پزشکی اعلام می‌شود. فردا و پس فردا نیز در همین ساعت به ترتیب برندگان جوایز نوبل فیزیک و شیمی اعلام خواهند شد.

این درحالی است که طی سال جاری شیوع ویروس کرونا توجه همه را به تحقیق در این زمینه جلب کرده است. لارس هیکندستن رئیس بنیاد نوبل در این باره می‌گوید: پاندمیک یک بحران بزرگ برای بشریت است اما اهمیت علم را نشان می‌دهد.

البته در سال جاری میلادی پیش بینی نمی‌شود هیچ جایزه‌ای با ویروس کرونا ارتباط داشته باشد زیرا تأیید تحقیقاتی که برنده جایزه نوبل می‌شوند، سال‌ها طول می‌کشد.

ارلینگ نوربی دبیر دائمی سابق آکادمی سلطنتی علوم سوئد در این باره می‌گوید: کمیته اهداکننده جوایز به هیچ وجه تحت تأثیر آنچه در جهان اتفاق می‌افتد قرار نگرفته است. مدت زمانی طول می‌کشد تا جایزه تأیید شود، به نظر من حداقل ۱۰ سال طول می‌کشد تا تأثیر یک اکتشاف مشخص شود.

کاشف سلول‌های تی و قیچی ژنتیکی از شانس‌های نوبل ۲۰۲۰

درهمین راستا رادیو عمومی SR سوئد و Dagens Nyheter بزرگترین روزنامه این کشور معتقدند «ژاک میلر» محقق فرانسوی الاصل ساکن استرالیا و «مکس کوپر» آمریکایی برای کشف سلول‌های تی و بی در دهه ۱۹۶۰ میلادی از برندگان احتمالی نوبل پزشکی ۲۰۲۰ هستند. این اکتشافات به دستاوردهای مهمی در حوزه تحقیقات درباره سرطان و ویروس منجر شد. آنها سال گذشته برنده جایزه لسکر (Lasker)در آمریکا شده‌اند.

یکی دیگر از محققانی که احتمال برنده شدن او در حوزه پزشکی وجود دارد، «هدی زغبی» متخصص ژنتیک لبنانی الاصلی ساکن آمریکا است. او جهش ژنتیکی را کشف کرد که به اختلال مغزی سندروم رت (Rett) منجر می‌شود.

همچنین روزنامه Dagens Nyheter در گزارشی به «ماری کلر کینگ» محقق آمریکایی اشاره می‌کند که ژن BRCA۱ را شناسایی کرد. این ژن به یکی از انواع موروثی سرطان سینه منجر می‌شود. علاوه بر آن به این نشریه به «رالف بارتنشلاگر» آلمان و «چارلز رایس» و «مایکل صوفیا» آمریکایی برای تحقیق درباره درمان هپاتیت سی به عنوان برندگان احتمالی نوبل پزشکی اشاره می‌کند. این سه تن در سال ۲۰۱۶ میلادی برنده جایزه لسکر شدند.

البته به «امانوئل شارپنتیر» فرانسوی و «جنیفر دودنا» آمریکایی برای ابداع روش CRISPR-Cas۹ DNA به عنوان دیگر گزینه‌های احتمالی دریافت جایزه نوبل اشاره شده است. این روش در حقیقت یک نوع قیچی ژنتیکی است که برای بریدن ژن جهش یافته در نطفه انسانی و جایگزین کردن آن با ژن سالم به کارمی رود.

از سوی دیگر «فنگ ژانگ» محقق چینی آمریکایی نیز ادعا می‌کند این روش را کشف کرده و یکی از گزینه‌های احتمالی دریافت نوبل پزشکی و شیمی در سال جاری به حساب می‌آید.

برخی دیگر از محققان «مارک فلدمن» ایمونولوژیست استرالیایی و «راویندار ماینی» محقق هندی الاصل ساکن انگلیس را برای تحقیق درباره روماتوئید آرتروز و «دنیس سالمون» (آنکولوژیست آمریکایی) برای تحقیق درباره سرطان سینه و داروی هرسپتین (Herceptin) از برندگان احتمالی نوبل می‌دانند.

گزینه احتمالی نوبل فیزیک؛ تحقیقات درباره درهم تنیدگی کوانتومی

طبق گزارش Dagens Nyheter «شپ دولمن» فیزیک اخترشناس آمریکایی و «هینو فالک» آلمانی برای تحقیقاتی که به ثبت نخستین عکس مستقیم از سیاهچاله در ۲۰۱۹ میلادی شد، از گزینه‌های احتمالی دریافت جایزه نوبل فیزیک هستند.

رادیو SR سوئد معتقد است «پیتر شور» ریاضیدان آمریکایی که مسیر را برای تحقیقاًت درباره رایانه‌های کوانتومی امروزی فراهم کرد یا «آلن اسپکت» فرانسوی برای تحقیق درباره درهم تنیدگی کوانتومی نیز از برندگان احتمالی نوبل فیزیک هستند.

شانس نوبل شیمی

این رسانه معتقد است «کریستوفر موری» برای تحقیقاتش روی نانوکریستال های نیمه رسانا یا «لروی هوی» پیشتاز توالی ژنتیکی شانس دریافت جایزه نوبل شیمی در ۲۰۲۰ را دارند.

اما Dagens Nyheter معتقد است «هری گری»، «ریچارد هولم» و «استفان لیپارد» برای تحقیق در حوزه شیمی زیست آلی شانس دریافت این جایزه را دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا