وزیربهداشت نخجوان خواستار تامین دارو توسط شرکت های داروسازی تبریز شد

خبرگزاری ارک، نیازی نوروزاف سه شنبه شب دردیدار با استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه جمهوری نخجوان به دلیل نیازهای دارویی به همکاری با شرکت های داروسازی تبریز به شدت نیازمند است ، گفت : با توجه به ظرفیت های علوم پزشکی و توانمندی تولید انواع دارو درتبریز، علاقمند به همکاری با آذربایجان شرقی برای تامین نیازهای خود دراین زمینه هستیم.
وی اظهارکرد: کیفیت مطلوب وقیمت مناسب داروهای تولیدی درایران بویژه تبریز این امکان را فراهم می کند تا با بررسی جوانب امر وهمچنین حل مشکلات مربوط به گمرک، دو طرف دراین حوزه همکاری های تنگاتنگ وبیشتری داشته باشند.
نوروزاف ، مسافت طولانی بین نخجوان وباکو ونبود راه دسترسی بین این دو شهر را یکی ازدلایل مهم تامین نیازهای دارویی این جمهوری ازتبریز بیان کرد و گفت : فاصله بین نخجوان وباکو حدود یکهزار کیلومتر است در حالیکه مسیر زمینی بین نخجوان وتبریز 120 کیلومتر می باشد.
آذربایجان شرقی وتبریز با داشتن چند واحد داروسازی ازجمله شهید قاضی، زهروای، سرم سازی ذکریا علاوه برتامین نیازهای استان بخشی ازتولیدات خود دراین حوزه را نیز به خارج از کشور صادر می کند.
هم اکنون هیچ گونه صادرات دارویی ازتبریز به نخجوان صادر نمی شود اما قاچاق دارو از تبریز به این جمهوری صورت می گیرد.
وزیر بهداشت جمهوری نخجوان با تاکید بر عزم و اراده جدی این جمهوری برای توسعه مناسبات با ایران وآذربایجان شرقی، اظهارکرد: دراین راستا تمایل داریم تورهای آموزشی دانشجویان نیز از نخجوان به تبریز اعزام شوند.
نوروزاف، برگزاری کنگره های مختلف در حوزه های بهداشت و درمان، آموزش پزشکان در حوزه های مختلف این رشته و افزایش تبادلات علمی بین نخجوان و تبریز را خواستار شد.
به گزارش ایرنا، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با بیان اینکه ما مردم جمهوری آذربایجان ونخجوان راهمچون هم وطنان خود دوست داریم، اظهارکرد: هرآنچه درتوان استان باشد برای تامین نیازهای دارویی جمهوری خود مختار نخجوان انجام می دهد و دراین زمینه هیچ مشکلی از طرف ما وجود ندارد.
اسماعیل جبارزاده گفت : سلامت انسان ها درهرکشور ومنطقه ای به خصوص در کشورهای همسایه و دوست همچون آذربایجان و نخجوان برای ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است وهرگونه توسعه وبسط همکاری ها در این حوزه ها مورد علاقه ما نیز می باشد.
وی با اشاره به توانمندی های داروئی، بهداشتی و درمانی آذربایجان شرقی، یادآورشد: اگر توافقات لازم برای صادرات اقلام داروئی از تبریز به جمهوری خودمختار نخجوان به نتیجه برسد بدون کوچکترین وقفه و مشکلی این امر از سوی طرف های ایرانی وبا حل مشکلات مربوط به گمرک صورت خواهد گرفت.
جبارزاده تاکید کرد: دراین نوع مراودات تجاری به ویژه درحوزه بهداشت و سلامت مردم ، مسایل مالی و پولی در اولویت های بعدی قرار دارند.
جمهوری خودمختار نخجوان به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان با جمعیت 450 هزار نفر در مرز شمالی ایران با آذربایجان شرقی هم مرز است.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا