ایران دارای رتبه 22 جهان از نظر تولیدات علمی است

خبرگزاری ارک، محمدمهدی مشیدی روز شنبه در نشستی با خبرنگاران به مناسبت یازدهمین سالگرد تاسیس مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی اظهار کرد:همچنین بر اساس آمار این مرکز، ایران در حوزه تولیدات علمی در زمینه زیست فناوری و نانو، رتبه 14 جهان و رتبه اول را در منطقه دارد.
وی گفت:بیش از هزار و 500 نشریه علمی پژوهشی در ایران منتشر و در پایگاه اطلاع رسانی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی نمایه می شود که از این تعداد هزار و 312 نشریه علمی پژوهشی و مابقی عملی ترویجی و علمی تخصصی هستند.
مشیدی اظهار کرد:نشریه International Journal Of Environmental Science And Technologyبه صاحب امتیازی دانشگاه آزاد اسلامی، بیشترین استناد را در بین نشریات علمی ایرانی در پایگاه اطلاع رسانی بین المللی ISI دارد.
وی گفت:با وجود تولید آمار بالای مقالات علمی و نشریات علمی پژوهشی در کشور، به دلیل اینکه کاربردی نبودن بیشتر آنها، نتیجه قابل توجهی ناشی از این حجم بالای تولیدات علمی در زمینه رفع مسایل موجود مشاهده نمی شود.
مدیر نشریات و پایان نامه های مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی در ادامه از رونمایی بانک مراکز علمی تخصصی در مهرماه سال جاری خبر داد و گفت: هدف از راه اندازی این بانک اطلاعاتی، معرفی محصولات علمی این مراکز دانش بنیان است تا در کنار معرفی مقالات علمی، تولیدات علمی که به محصول تبدیل شده اند نیز ارایه شوند و به این طریق زمینه رقابت بین مراکز علمی فراهم شود.
زهره محمدی فر معاون اجرایی و پشتیبانی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست به نبود باور در مورد اهمیت نمایه سازی مقالات و فعالیت های علمی در مراکز اطلاعات علمی اشاره کرد و گفت: گاهی برخی مدیران در سطح کلان به دلیل نداشتن این باور، اذعان می کنند که خودمان پایگاه اطلاع رسانی داریم بنابراین دیگر نیازی به اطلاع رسانی در پایگاه های دیگر نداریم این درحالی است که سایت های این مراکز داخلی است و پژوهشگران و محققان آشنایی با آنها ندارند بنابراین مطالب آنها بدون استفاده می ماند و لازم است در این زمینه تجدیدنظری صورت بگیرد.
وی اظهار کرد: میانگین ارجاع به پایگاه اطلاع رسانی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ماهانه 80 میلیون و روزانه بین سه تا چهار میلیون نفر است که از این تعداد بین سه تا پنج درصد مراجعات مربوط به مخاطبان خارج از کشور است.
محمدی فر در مورد امکانات این پایگاه اطلاع رسانی گفت: در بخش نویسندگان پایگاه اطلاع رسانی این مرکز امکانی فراهم شده تا نویسندگان مقالات مختلف با همکاران خود و عناوین فعالیت های آنها به صورت همزمان مطلع شوند.
وی به دیگر اقدام صورت گرفته در این مرکز اشاره کرد و افزود: از دیگر اقدامات صورت گرفته علم سنجی است که بر اساس آن قراردادی با پژوهشگاه رویان منعقد شده تا پژوهش های صورت گرفته در سه سطح رتبه بندی شده و برای تصمیم گیری های بعدی ارایه شود.

منبع:ایرنا

دکمه بازگشت به بالا