روزهای سخت مراقبت از بیماران کرونایی/۶۰۰۰ پرستار از نفس افتادند

نیروهای پرستاری همچون کادر پزشکی نقش ارزنده ای در مراقبت از بیماران کرونایی دارند، به طوری که در ۹ ماه اخیر بیش از ۶ هزار پرستار از ادامه خدمت جا ماندند.

به گزارش ارک خبر،نیروهای پرستاری همواره در خط مقدم مراقبت از بیماران قرار دارند و این موضوع به بحران کرونا هیچ ارتباطی ندارد. فقط اینکه در این ایام، شرایط سخت پرستاری، سخت‌تر شده است. یعنی تا قبل از شیوع کرونا، ما مشکل کمبود نیروی پرستاری، عدم پرداخت به موقع کارانه ها و اضافه کار پرستاران و…، را داشتیم و این مشکلات دست به دست هم داده بود تا شرایط خدمت برای پرستاران، سخت شود. حالا که ویروس کرونا آمده است، این شرایط به مراتب سخت‌تر شده است، اما پرستاران بدون توجه به این مشکلات، ۹ ماه است که از بیماران کرونایی مراقبت می‌کنند.

این روزها که مدام از مردم درخواست می‌شود تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، هوای کادر درمان را داشته باشند، بیش از ۳۰ هزار پرستار همزمان با خدمت به بیماران کرونایی، خود نیز گرفتار این بیماری شده اند و این آمار هر روز افزایش می‌یابد. در همین حال، شرایط سخت مراقبت از بیماران و…، باعث شده تا بیش از ۶ هزار نفر از نیروهای پرستاری، به دلیل شرایط سخت کاری، نتوانند ادامه بدهند و از مسیر خدمت خارج شوند.

شاید شنیدن عدد ۶ هزار برای ما قدری عادی باشد، اما واقعیت این است که کمبود نیروی پرستاری در روزهای کرونایی هم با مشکلات زیادی همراه بود و این دردسرها حالا دوچندان سخت‌تر شده است.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با عنوان این مطلب که نیروهای بهداشتی و درمانی کشور تن بر آتش زده اند، بر حمایت و پشتیبانی از مدافعان سلامت در خط مقدم تاکید کرد و گفت: تاکنون ۳۰ هزار پرستار در سراسر کشور به کرونا مبتلا شده اند و ۶ هزار نفر از آنان از مدار ارائه خدمات خارج شده اند.

وی از مردم خواست بیش از هر زمان دیگر با مدافعان سلامت و نیروهای بهداشتی و درمان کشور همراهی کنند.

شمس الدین شمس رئیس شورای عالی نظام پرستاری، معضل کمبود نیروی انسانی به خصوص پرستار در بیمارستان‌ها را یک مشکل اساسی دانست و گفت: این مشکل به خصوص در بحران کرونا بیش از گذشته آسیب می‌زند.

وی افزود: هنوز یک استاندارد مشخص برای تأمین نیروی انسانی در کشور وجود ندارد. به طور مثال اینکه سیستم سلامت کشور در مقابل هر تخت بیمارستانی چه تعداد نیروی انسانی باید داشته باشد، هنوز مشخص نیست و نیاز است در خصوص استاندارد نیروی انسانی کار اساسی و کارشناسی صورت بگیرد و بر اساس آن برنامه ریزی شود.

شمس گفت: موضوع دیگر انگیزه کافی برای فعالیت پرستاران است زیرا در این بحران روحیه پرستاران به شدت دچار تضعیف شده است.

محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری کشور، اظهار داشت: پرستاران تمام وقت در بیمارستان‌ها مشغول خدمت به بیماران بوده و خسته شده اند، نیاز به استراحت دارند و لازم است به صورت برنامه ریزی شده و بدون ایجاد اختلال در برنامه مراقبتی بیماران، مدتی به مرخصی بروند و بازسازی روحی روانی و جسمی داشته باشند.

وی ادامه داد: برای بهبود کیفیت خدمات مراقبتی و پرستاری در بیمارستان‌ها لازم است حداقل یک کمک پرستار به ازای هر چهار پرستار در همه بخش‌های بیمارستانی اعم از دولتی و غیر دولتی حضور داشته باشد، تا پرستاران بتوانند به کارهای تخصصی و حرفه‌ای خودشان بپردازند.

سیما فیض الله زاده مدیر پرستاری و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز، گفت: روزانه ۲۰ پرستار در استان البرز به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند و در حال حاضر ۲۵۰ نفر از پرسنل پرستاری در مرخصی استعلاجی بیماری کرونا به سر می‌برند.

در روزهای سخت و بحرانی کرونا به سر می بریم، اما باید بدانیم این روزها برای مراقبان و مدافعان سلامت و کادر بهداشتی و درمانی کشور که از نزدیک درگیر این بیماری و بیماران هستند، خیلی سخت‌تر و بحرانی‌تر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا