کشاورزان آذربایجان‌شرقی « کشاورز کارت » می‌گیرند

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از ارائه «کشاورز کارت» به کشاورزان استان برای خرید نهاده و کود خبر داد.

اکبر فتحی در گفت و گویی اعلام کرد: در مرحله اول این کارت در اختیار کشاورزانی که گیاهان استراتژیکی مانند گندم، جو و دانه های روغنی کشت می‌کنند، قرار می‌گیرد تا دغدغه‌ای برای خرید نهاده و کود نداشته باشند.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به کشاورزان، طرح کشاورز کارت را با همکاری بانک مرکزی ایران و بانک کشاورزی تهیه کرده است، اظهار امیدواری کرد: کشاورزان با این کارت بتوانند نهاده‌های مورد نیاز خود را به موقع تامین کرده و سال آینده نیز با بانک تسویه حساب کنند.

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه نکات بسیار ریزی در این کارت دیده شده است، یادآور شد: بانک کشاورزی و معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی طراحی خوبی برای این کارت داشته‌اند تا کشاورزان بتوانند بدون دغدغه و بروکراسی‌های معمولی بانک، هرچه سریع تر به منابع مالی دست یابند.

وی با بیان این که طرح کشاورز کارت یک اقدام بزرگ و ملی محسوب می‌شود و باید با جدیت آن را دنبال کنیم، افزود: با تأثیرگذاری که کود در تولیدات کشاورزی دارد در گام اول این محصول انتخاب شد و در گام دوم آفت‌کش‌ها قرار دارند .

فتحی کشاورز کارت را اقدامی برای حمایت از کشاورزان دانست و گفت: با تصمیم ستاد عالی زراعت، مقرر شده است کشاورزان از کشاورز کارت برای خرید کود استفاده کنند و بنا شده علاوه بر کود، سایر نهاده‌ها نیز در آینده مشمول این کارت شود.

وی با اشاره به توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به تولید محصولات استراتژیک مصوب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: برای این منظور تسهیلاتی برای تامین بخشی از هزینه‌ها به عنوان سرمایه در گردش از طریق بانک کشاورزی در نظر گرفته شده تا کشاورزان برای کاشت و هزینه های برداشت از آن استفاده کنند.

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه «کشاورز کارت» برای تامین نقدینگی برای فصل کاشت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، افزود: به ازای هر هکتار زراعت ۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود و سقف در نظر گرفته شده برای پرداخت تسهیلات از طریق «کشاورز کارت»، ۲۰ میلیون تومان است.

فتحی خاطرنشان کرد: نرخ تسهیلاتی که از طریق این کارت پرداخت می‌شود، ۱۲ درصد در سال و مدت باز پرداخت یک ساله بوده که در مقایسه با نرخ تسهیلات عادی یعنی ۱۸ درصد، نرخ مناسبی است.

وی درباره وثایق در نظر گرفته شده برای دریافت این کارت اعتباری نیز گفت: به دلیل رقم متوسط، دریافت این کارت نیاز به تضامین و وثایق زیادی نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا