چرا مشارکت آمریکایی‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ بی‌سابقه بود؟

هنوز سه ساعت دیگر تا پایان رای گیری در پنجاه و نهمین دور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی است و صف های طولانی در برخی از شعب اخذ رای هنوز در صفحه شبکه های خبری آمریکا دیده می شود. تا کنون بیش از 103 میلیون نفر بصورت پیش از موعد رای داده اند و بایدن گفته که مشارکت به 150 میلیون نفر خواهد رسید. اما دلیل این مشارکت بی سابقه چیست؟

به گزارش ارک خبر به نقل از ایسنا،این تعداد رای دهنده از انتخابی سرنوشت‌ساز حکایت دارد که ممکن است به تغییر مستاجر کنونی کاخ سفید بیانجامد؛ مستاجری مو نارنجی که آمریکایی ها از رویکردها و سیاست های یکجانبه گرایانه اش ، افزایش موج تبعیض نژادی در دوره چهار ساله او، افزایش خشونت های خیابانی، مدیریت ناکارآمد در کنترل شیوع مرگبار کرونا، ۱۲ میلیون بیکاری، هشت میلیون نفر زیر خط فقر و … خسته شده اند و آمده اند که شاید تغییر در در مدیریت چهار ساله بعدی کشورشان ایجاد کنند.

طبق نظرسنجی‌های تازه موسسه افکارسنجی «ریل ‌کلیر پالیتیکس – RealClearPolitics» آمریکا، در پنجاه و نهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری این کشور که از ساعاتی پیش آغاز شده، «جو بایدن» نامزد جناح دمکرات با ۵۰.۷ درصد آرا ۶.۸ امتیاز از رقیبش «دونالد ترامپ» پیش افتاده است؛ ارقامی که می‌تواند نشان دهنده قاطعیت آمریکایی‌ها برای رقم زدن یک انتخاب در جهت تحولی جدی و بهبود در این کشور باشد.

در حالی که ترامپ در کارزارهای انتخاباتی خود مدعی مهار کرونا در آمریکا شده، اما گزارش هماهنگ کننده مقابله با کرونا در کاخ سفید که آن را به مقامات وزارت بهداشت و مجلس نمایندگان ارسال می‌کند در تضاد با ادعاهای رئیس جمهوری کنونی آمریکاست؛ «دبورا برکس» در حالی از وضعیت وخیم کرونا در آمریکا سخن می گوید که ترامپ در هفته های اخیر به امید کسب پیروزی کارزارهای انتخاباتی فراوانی در ایالت های مختلف بدون رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کرد. طبق اعلام دانشگاه استنفورد در هفته گذشته، دستکم در ۱۸ کارزار انتخاباتی ترامپ ۳۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

ابتلای بیش از ۹ میلیون و ۵۸۱ هزار نفر از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در آمریکا که ۲۰ درصد مجموع مبتلایان در سراسر جهان را شامل می‌شود یکی از عمده دلایل نارضایتی مردم آمریکاست که باعث شده این گونه به پای صندوق‌های رای بروند تا شاید با انتخابی میان آنچه می‌توان از آن به عنوان انتخاب میان بد و بدتر هم تعبیر کرد منشا اثر باشند.

آمریکایی‌ها در حالی برای رئیس جمهوری بعدی رای می‌دهند که ۱۲ میلیون نفر بیکار در کنار میلیون‌ها فقیر نتیجه عملکرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی این کشور است.

رئیس جمهوری آمریکا که با شعار دروغین آمریکا اول توانست در انتخابات ۲۰۱۶ گوی سبقت را از رقیبش هیلاری کلینتون برباید در حالی این بار در مقابل رقیب دمکرات خود نگران از نتایج انتخابات است که نتایج ۴ سال ریاست جمهوری او با خارج شدن از پیمان‌های بین‌المللی نه تنها انزوای آمریکا در جهان را منجر شده که در داخل هم دل خوشی از او وجود ندارد.

تاکنون ۲۳۷ هزار و ۳۴۳ آمریکایی در پی سیاست‌های ناکارآمد کاخ سفید در مقابله با کرونا جان خود را از دست داده‌اند؛ رقمی که در مقابل مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار فوتی در سراسر جهان بسیار قابل ملاحظه‌ است.

حجم نارضایتی‌ها در درون آمریکا از دولت کنونی به حدی است که «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا هم به تازگی در حمایت از نامزد دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری، از عملکرد «دونالد ترامپ» در مهار کرونا و اظهارات او درباره پزشکان انتقاد کرد و گفت: ترامپ فقط به خودش فکر می‌کند.

اوباما همچنین با انتقاد از اظهارات ترامپ که تعداد مرگ‌ومیرها را زیاد ندانسته بود، به تلاش رئیس جمهوری آمریکا برای رشد اقتصادی و کاهش بیکاری اشاره کرد و گفت با نادیده گرفتن همه‌گیری، بیکاری کاهش نمی‌یابد.

این اظهارات به روشنی گویای اثرات نامطلوب شیوع کرونا و مدیریت ناکارآمد ترامپ برای مقابله با این همه‌گیری در آمریکاست؛ به گونه‌ای که روزنامه گلوبال تامیز روز گذشته نوشت: دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا از ابتدای امر قضاوت نادرستی درباره این بیماری داشت و سپس به همین دلیل توانایی کافی برای مبارزه با آن نداشت و اراده ای هم برای این منظور نشان داده نشد و تاکید بر استمرار این روند اشتباه و برخوردهای گستاخانه و دروغ گفتن ها ، تلاشی برای فریب آمریکایی ها و حرکت واشنگتن در مسیر ضد علم بوده است.

گروهی در آمریکا طرفدار ماسک و گروهی دیگر مخالف آن هستند. برخی بر مبارزه با کرونا با روش های علمی و ماسک زدن تاکید می ورزند و برخی دیگر وابستگی های حزبی را دنبال می کنند. این نشان دهنده نبود یک سیاست مدون برای مهار این ویروس است. ولی ظاهرا همه چیز به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر سال ۲۰۲۰ گره خورده است.

همچنین نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نارضایتی از عملکرد دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در مقابله با کرونا به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

ترامپ که نتایج نظرسنجی‌ها و گمانه‌زنی‌ها در خصوص پیروزی رقیبش را دروغی همانند آنچه او می‌گوید در سال ۲۰۱۶ هم عنوان شد، می‌داند در حالی چنین ادعایی دارد که به زعم بسیاری، نه تنها به جهان که مردمانش هم دروغ‌های بسیاری گفته است. نشریه ال پایس فرانسه به تازگی در مطلبی در انتقاد از دروغ پراکنی‌های ترامپ نوشته دروغگویی ویژگی بارز ترامپ است.

روزنامه «واشنگتن پست» با استناد به داده‌های بانک اطلاعاتی خود اعلام کرد تا ۲۷ آگوست (ششم شهریور) دونالد ترامپ ۲۲ هزار و ۲۴۷ دروغ یا ادعای گمراه کننده گوناگون گفته است؛ از انتساب اظهارات غیر واقعی به دیگران مانند اینکه دبیر کل ناتو تحت تاثیر توانایی عملیاتی او قرار گرفته و پیش از ترامپ، کسی با این اندازه از توانایی را نمی‌شناسد تا متهم کردن باراک اوباما به جاسوسی از او و ارزیابی مثبت نسبت به عملکرد آمریکا در مقایسه با مدیریت ضعیف اروپا در مقابله با بیماری همه‌گیر، همه و همه دروغ هایی است که زائیده ذهن شخص ترامپ است.

چندی پیش هم نشریه آمریکایی «آتلانتیک» (The Atlantic) با متمرکز شدن بر جزییات اظهارات نادرست رئیس جمهوری آمریکا طی مدت همه گیری ویروس کرونا در این کشور نوشت: دروغ های ترامپ درباره همه گیری ویروس کرونا تمامی ندارد. دروغ های مکرر ترامپ در مورد ویروس کرونا منجر شده  آمادگی آمریکایی در مواجهه با این بحران به نوعی با سرگردانی همراه باشد، دروغ های بزرگ ترامپ باعث بروز فاجعه بهداشتی و اقتصادی در کشور شده است.

آمریکا در دوران ترامپ، شرایط جدیدی را تجربه کرد که فراموشی آن بهای سنگینی را می‌طلبد.

حال و در پنجاه و نهمین دور از انتخابات آمریکا ، حضوری که شاید در تاریخ انتخابات این کشور تاریخی شود ارزیابی‌ها نشان دهنده نارضایتی‌های جشمگیر آمریکایی‌ها از عملکرد نابسامان دونالد ترامپ و تلاش برای جایگزینی او است؛ ایده‌ای که این بار آمریکا اول به معنای واقعی کلمه را نه به معنای یکجانبه‌گرایی که بهبود درداخل و خارج از مرزهای آمریکا منشا تغییرات جدی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا