مخاطبان سینما 70 درصد افزایش یافت
خبرگزاری ارک – رییس سازمان سینمایی گفت: در سال 93 شاهد رشد 70 درصد ی تعداد مخاطبان سینمای ایران بودیم و ایران پس از چین بیشترین رشد تعداد مخاطب سینما در دنیا را داشته است.
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، حجت الله ایوبی روز دوشنبه در دومین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها یادآور شد: اگر چه سفر های استانی من زیاد نیست اما باید فایل سازمان سینمایی را متفاوت ببینید و این سازمان در بین دیگر معاونت های وزارت ارشاد، به دلیل تنوع مشکلات و بحران های متعدد و پی در پی شرایط متفاوتی دارد.
رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: قاطبه مدیران از مشروعیت کافی بین نخبگان و اهالی فرهنگ برخوردارند و خود نخبه هستند و این مهم در های فرهنگ را باز می کند.
ایوبی خطاب به مدیران کل ارشاد ادامه داد: همدلی بین شما و مردم و مدیران و استانداران و شهرداران وجود دارد نوید بخش روزهای خوبی برای فرهنگ و هنر است.
وی افزود: ما و شما به میانه راه رسیدیم و انتظاری که وجود دارد این است که پروژه های مانده به اجرا برسد و این روحیه درشما دیده می شود.
معاون وزیر ارشاد اضافه کرد: به رغم اینکه می دانیم دنیای ارتباطات است بسیاری از کارهای انجام شده باید بیشتر مورد گفت وگو قرار گیرد و در جلساتی مشترک هر روز یک معاونت با مدیران کل ارشاد ارتباط داشته باشد و شما با حضور در موسسات مختلف و خانه سینما و گفت وگو با دبیران جشنواره های مختلف، با آنان در مسیرهای مختلف گفت وگو کنید و با هنرمندان و سینماگران برجسته به بحث بنشینید.
ایوبی گفت: یکی از خوشبختی های ما این است که توضیح دادن اهمیت فیلم و سینما دیگرضرورت ندارد و علما و روحانیون و مراجع و نمایندگان و مدیران به این مهم اذعان دارند.
وی تصریح کرد: اگر به دو سال پیش برگردیم فضای بدگمانی و تردید در مدیریت سیاسی کشور به دلیل اتهام زنی ها درباره سینما به وجود آمده بود و عده ای می خواستند بخشی از نظام را به نتیجه برسانند که سینما نمی خواهیم اما امروز وقار به سینما برگشته و ادبیات سینمای امروز را با سال های گذشته مقایسه کنیم.
رییس سازمان سینمایی در ادامه با اشاره به فعالیت های انجام شده در عرصه سینما اظهار کرد: اختلافات تهیه کنندگان در شرف حل و این اختلاف عمیق شده و بی مورد تهیه کنندگان رو به اتمام است.
ایوبی ادامه داد: پروژه بزرگی که به کمک مدیران کل ارشاد می تواند به سرانجام برسد اقتصاد سینما است؛ در چهار سال دولت دهم، عدد مخاطبان به زیر 7 میلیون نفر و فروش سینماهای سراسر کشور به زیر 30 میلیارد تومان رسیده بود که این زنگ خطر و یاس کامل برای سرمایه گذاران محسوب می شد.
وی توضیح داد: در سال 93 ، 70 درصد افزایش مخاطب داشتیم و نفر اول در دنیا در این زمینه هستیم، چین و ترکیه را در رده های بعدی برشمرد.
معاون وزیر ارشاد تاکید کرد: این در حالی است که این افزایش مخاطب در چین با سینمای هالیوود انجام شده اما ما با سینمای ملی این اتفاق را رقم زدیم.
ایوبی افزود: وقتی آمدیم زیر 200 سینمای فعال در سراسر کشور داشتیم و امروز 322 سینمای فعال داریم و چند سالن از سوی بخش خصوصی در حال ساخت است.
وی یادآور شد: ما به یک جمع بندی قطعی رسیدیم که پردیس هایی مانند کوروش می توانند به اقتصاد سینما کمک کنند و هر سرمایه گذاری را که می بینید نشانی مجتمع کورش را بدهید.
به گفته وی آمدن بخش خصوصی به سینما نوید بخش است و در این صورت ارتباط مردم با سینماگران موثر بوده و فیلمسازان برای مردم فیلم خواهند ساخت.
رییس سازمان سینمایی عنوان کرد: همه سینماهای کشور با همراهی ادارات کل دیجیتال شد که اتفاق خوبی بود و سالن دار هایی که همواره در شهرستان ها ناراضی بودند امروز به دلیل فروش آثار سینمایی راضی هستند.
ایوبی ادامه داد: این نشانه هایی است که سینما به سبد خانوار در حال بازگشت است. سینما جایی برای کانون خانواده است تا اعضای خانواده به تماشای فیلم های ایرانی بنشینند؛ این خلایی است که جهان مجازی ایجاد کرده و نیازمند آن هستیم.
وی با بیان اینکه گروه هنر و تجربه از کارهای خوب این دوره است، گفت: سینمای ایران در دنیا با این سینما (هنر و تجربه) می شناسند. این سینما را نمی توان از اکران محروم کرد و اکران گسترده این آثار نیز مشکلاتی ایجاد می کرد و از این رو گروه هنر و تجربه تشکیل شد و امروز اکران فیلم های هنر و تجربه موجب به وجود آمدن پاتوق های بسیار خوب برای سینماگران است و اگر در جایی در استانی این ظرفیت وجود داشته باشد می توانیم شاهد تشکیل چنین پاتوق هایی باشیم.
رییس سازمان سینمایی در ادامه به اقدامات انجام شده در راستای احیای سینمای کودک اشاره و یادآور شد: قصد داریم سینمای کودک و خانواده را جدا کنیم و از فیلم های کودک و خانواده در قالب کودک و مستند حمایت کنیم و امیدواریم اتفاق خوبی در این زمینه رخ دهد و این سینما دوباره احیا شود.
رییس سازمان سینمایی درباره تاسیس مدرسه ملی سینما نیز گفت: سینمای ایران در جایی قرار دارد که تجربه اش را باید برای نسل بعدی نهادینه کند و تجربه سینمای ایران به کشورهای همسایه و کشورهای دیگر صادر شود و بسیاری از کشورهای اروپایی دوست دارند بدانند که سینمای ایران چگونه به این جایگاه رسیده است.
ایوبی در ادامه با تاکید بر لزوم توجه به شبکه نمایش خانگی گفت: از کارهایی که در حال پیگیری است اقدامات ستاد صیانت از محصولات سینمایی در مقابله با قاچاق آثار است . قاچاقچیان روزگار خوبی داشتند اما با فعالیت ستاد این روزگار تمام شده است. اگر سینمای خانگی راه بی افتد و 500 میلیارد تومانی که در بازار قاچاق می چرخد به سینمای ایران بازگردد اتفاق خوبی خواهد افتاد.
وی یادآور شد: این در حالی است که فروش سینمای ایران سالانه 60 میلیارد تومان است.
رییس سازمان سینمایی اظهار کرد: ستاد مبارزه با قاچاق فیلم به دبیری سید مصطفی ابطحی در سه چهار ماه گذشته اقدامات خوبی در تهران انجام داده و فضا برای قاچاقچیان در تهران ناامن شد اما در شهرستان ها، شبکه های قانونی کار نمی کنند و در استان ها شبکه مویرگی عقیم است.
ایوبی تاکید کرد: در برخی استان ها قرار است کار مبارزه با قاچاق فیلم شروع شود و اگر این اتفاق در استان ها نیز رخ دهد این اتفاق کار بزرگی خواهد بود.
وی درباره راه اندازی’ وی او دی ‘در کشور به همراهی وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد اسلامی توضیح داد: این کار درخشانی است که ساختارهای آن ایجاد شده و همه مردم با اپراتورهای مختلف می توانند فیلم های سینمای ایران را با هزینه های اندک که قابل مقایسه با خرید سی دی نیست انتخاب کنند.
رییس سازمان سینمایی ادامه داد: وقتی یک خانواده به راحتی به تاریخ هزاران فیلم سینمای ایران دسترسی داشته باشند سینمای ایران احیا خواهد شد.
ایوبی درباره تمرکز زدایی در عرصه فرهنگ و هنر یادآور شد: نماد تمرکز زدایی شما(ادارات کل فرهنگ و هنر) هستید و بخش هایی از فعالیت ها را باید به شما واگذار کنیم.
وی درباره ضرورت برگزاری جشنواره ها در استان های مختلف نیز گفت: سالانه در سینمای ایران نزدیک به 50 فیلم به نمایش می رسد و سالانه 400 فیلم با احتساب آثار ویدیویی تولید می کنیم و جشنواره ها فضای مناسبی برای دیده شدن این آثار است از این رو آماده تفویض اختیارات و برگزاری جشنواره های مختلف در استان ها هستیم.
رییس سازمان سینمایی ادامه داد: تمام استان هایی که فکر می کنند که ظرفیت صدور مجوز ویدیویی را دارند به آقای حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت آثار سینمایی اعلام کنند. ما به دنبال تقویت فیلمسازی در استان ها هستیم و تولید فیلم های ویدیویی کم هزینه است و این اتفاق در استان ها مناسب خواهد بود.
ایوبی درباره جشنواره های ملی توضیح داد: این انگیزه وجود دارد که این رویدادها در استان های مختلف برگزار شود؛ جشنواره کودک در اصفهان برگزار خواهد شد و المپیاد تخصصی نوجوانان در همدان برپا می شود.
وی درباره استفاده از مجتمع های فرهنگی به عنوان سالن سینمایی یادآور شد: در کشوری که 322 سالن دارد یک سالن هم غنیمت است. تاکنون 15 مجتمع فرهنگی را تجهیز کردیم. امسال در حرکتی بزرگتر با همراهی بنیاد مستضعفان و شرکت نور تابان به دنبال تجهیز مجتمع های بیشتری هستیم و اگر موانعی پیش نیاید و بنیاد و شرکت نور تابان به تعهدات خود عمل کنند 100 مجتمع تا 3 ماه آینده به سالن ها افزوده می شود.
رییس سازمادن سینمایی تاکید کرد: باید برای اداره این مجتمع ها فکر کنیم و آداب سینما شدن و مدیریت سینما شدن این مجتمع ها در استان های مختلف باید مشخص شود. این سالن ها زیر نظر شما و در عین حال توسط نهادهای با انگیزه اداره شود تا سینماگران احساس کنند 100 سالن به سینماها افزوده شده است.
ایوبی گفت: در جلسات متعدد با دیوان محاسبان در استان های مختلف اعلام شد که استفاده از این مجتمع ها ایرادی ندارد و این مجتمع ها می توانند بلیط بفروشند و منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.
رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: فرصت های مدیریتی به سرعت می گذرد و قدیمی های ارشاد می دانند که این جلسات برگزار شده و می گذرد و امیدوارم با همدلی و همراهی در این عرصه مهجور فرهنگ با محوریت افراد فرهیخته در استان های مختلف، اقدامات ماندگار کنیم و از این دوران کوتاه مدیریتی یادگاری بر جای بماند.
ایوبی ادامه داد: گاه مدیران دوران عمر کوتاه مدیریتی خود را صرف آیین نامه ها می کنند؛ من بیشتر عمل گرا هستم . خطر را به جان پذیرفتیم و اعلام کردیم که برنامه های پیش رو چیست از این رو درخواست داریم دفترچه سیاستگذاری سازمان سینمایی را مطالعه کنید.
وی توضیح داد: اگر مجتمع های فرهنگی از سوی انجمن های سینمای جوان اداره شود قطعا موفقیت هایی حاصل خواهد شد. الگوی پیشنهادی برای تشویق بخش خصوصی در سالن سازی داریم که به مدیران کل پیشنهاد خواهیم کرد.
رییس سازمان سینمایی درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان ها نیز اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر، هم جشنواره است و هم جشن ملی سینمای ایران و جذاب ترین برنامه ایام دهه فجر، جشنواره فجر است. بسیاری از تهیه کنندگان موافق نمایش فیلم ها در ایام این رویداد در استان ها نیستند اما من موافق این مهم نیستم و معتقدم رونمایی از فیلم های خوب در شهرستان ها به فروش آن کمک می کند و سالی که جشنواره در استان ها برگزارشده شاهد رونق سینما در آن شهر بوده ایم.
ایوبی تصریح کرد: اعتبارات لازم را از استان های خود بگیرید و امیدوارم با مذاکرات و رایزنی ها بتوانیم امسال شاهد برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان ها باشیم.
*برگزاری جشنواره ها در شهرستان ها
قائم مقام اجرایی رییس سازمان سینمایی نیز در این مراسم اظهار کرد: تفویض اختیارات به استان ها در 14 محور مشخص شده است. تفاهم نامه های سینمایی با استانداران ظرفیت جدیدی را برای فعالیت مدیران کل استان ها ایجاد می کند و 12 استان درخواست مباداله تفاهم نامه داشتند و تا امروز تفاهم نامه کردستان و ایلام امضا شده و تفاهم نامه های دیگری در شرف امضا است و اولین جلسه کمیته استانی سینما با انعقاد تفاهم نامه ها برگزار می شود.
رمضانعلی حیدری خلیلی یادآور شد: اجرای سیاست های راهبردی سازمان در حوزه جشنواره های موضوعی با هماهنگی با مدیران کل ارشاد در حال انجام است.
قائم مقام اجرایی سازمان سینمایی توضیح داد: تاکنون جشنواره فیلم های ویدیویی یاس در مازندران، جشنواره فیلم کودک در اصفهان، المپیاد فیلمسازی نوجوانان در همدان، جشنواره فیلم های علمی در خوزستان، جشنواره فیلم و عکس نماز و نیایش در قم، جشنواره فیلم های دینی در خراسان رضوی، جشنواره فیلم و عکس دوستی (کاسپین) در گیلان و آفرین واره فیلم و عکس محرم (عاشورایی) در زنجان برگزار شده است
حیدری خلیلی افزود: همچنین برگزاری جشنواره فیلم و عکس یادگار (میراث فرهنگی) – قزوین، جشنواره فیلم عکس اقوام در البرز، جشنواره فیلم هنر و تجربه در یکی از سه شهر بوشهر، اهواز و یا رشت، جشنواره فیلم اولی ها در تبریز و بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر در استان فارس در دست بررسی است.
*دقت در صدور مجوز آثار ویدیویی
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی نیز در این جلسه اظهار کرد: مطالبه خیلی از دوستان تفویض صدور مجوز آثار ویدیوی است چنانچه در برخی استان ها این مهم هم اکنون در حال انجام است.
حبیب ایل بیگی یادآور شد: نیاز شبکه نمایش خانگی سالانه 800 فیلم و تولیدات ما در سینمای حرفه ای اندک است و در حوزه مجوز و درخواست مجوز ها حدود 150 فیلم در سال متقاضی ساخت در شبکه نمایش خانگی هستند که برخی از این آثار به تولید نمی رسند.
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با تاکید بر لزوم توجه به امکان نمایش و بازگشت سرمایه آثار ویدیویی ساخته شده در شهرستان ها توضیح داد: امروز یک فیلم ویدیویی بلند بین 150 تا 200 میلیون حداقل هزینه دارد اما شبکه های ویدیویی معمولا برای عرضه این آثار روش های خاصی را به کار می برند و این نگرانی ایجاد می شود که هزینه ساخت فیلم فیلمسازان شهرستانی که عطش ساخت فیلم دارند بازگشت نداشته باشد.
ایل بیگی تاکید کرد: درخواست داریم اعضای شوراهای شما در استان ها این موضوع را به فیلمسازان گوشزد کنند . این گونه نباشد که با صدور مجوز، قرض ها و بدهی های فیلمسازان را بپردازید.
وی گفت: برای فیلم های بلند ویدیویی مطالعات بیشتری داشته باشید. نیاز شبکه نمایش خانگی به فیلم های فرهنگی و به دور از فضای آپارتمای نیاز دارد.
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی تصریح کرد: ما نظرات فعالان در استان ها را در زمینه شبکه نمایش خانگی شنیده ایم؛ متاسفانه شبکه مویرگی در تهران وجود دارد و حتا شبکه شاهرگی در بسیاری از استان ها نیز وجود ندارد.
ایل بیگی تاکید کرد که همراهی با ستاد صیانت می تواند به ارتقای شبکه نمایش خانگی کمک کند.
*رشد 70 درصدی مخاطبان سینمای ایران
مدیر عامل موسسه سینما شهر نیز در این جلسه اظهار کرد: 195 سینمای فعال و 322 سالن با ظرفیت 112 هزار صندلی در سراسر کشور در حال حاضر فعال است.
مجید مسچی اظهار کرد: تمامی این سالن ها سیستم دیجیتال دارند و سینمایی در کشور به شکل آنالو نمایش فیلم ندارد؛ از این 322 سالن 137 سالن سیستم صدای دالبی دارند و 195 سینما از 125 سینما مجهز به فروش مکانیزه هستند و آمار فروش سینماها را به صورت روزانه دریافت می کنیم.
مدیرعامل موسسه سینماشهر توضیح داد: تا پایان امسال همه سینماها به سیستم فروش مکانیزه مجهز می شوند. نصب نرم افزار و سخت افزار در سینماهای متقاضی به صورت رایگان انجام می شود و سینماها پرداختی ندارند. این دغدغه تهیه کنندگان است تا سوء تفاهم ها درباره فروش آثار سینمایی برداشته شود.
مسچی ادامه داد: آمار فروش سینماهای سراسر کشور امروز با 95 درصد دقت وجود دارد و برای اینکه دغدغه ای وجود نداشته باشد تا پایان امسال همه سینماها به سیستم مکانیزه مجهز می شود.
وی عنوان کرد: در شهر تهران 58 سینماو 138 سالن فعال با ظرفیت 41 هزار صندلی داریم. همچنین از 58 سینمای تهران 51 فروش مکانیزه و از مجموع 138 سالن نیز 91 سالن صدای دالبی دارند.
مدیرعامل موسسه سینماشهر درباره افزوده شدن سالن ها به سینماها یادآور شد: در سال 90 16 سالن به سینماهای سراسر کشور اضافه شد، در سال 91 نیز 5 سالن و در سال 92 تعداد 11 سالن به سینماها افزوده شد.
مسچی با اشاره به رشد قابل توجه سالن سازی در دو سال اخیر گفت: در سال93 ، 45 سالن به سالن های کشور افزوده شد. همچنین از ابتدای سال 94 تا امروز نیز 9 سالن به سالن های سراسر کشور افزوده شده و تا پایان سال 27 سالن دیگر به سینماها افزوده می شود.
وی با اشاره به فروش فروش روند امیدوار کننده سینماها اظهار کرد: در سال 91 ، سینمای ایران 26 میلیارد فروش داشته و تعداد مخاطبان سینما 7 میلیون 900 هزار مخاطب بوده است. همچنین در سال 92 ، فروش سینما 30 میلیارد اما تعداد تماشاگران 7 میلیون و 800 هزار نفر بوده که این امر به دلیل افزایش قیمت بلیت سینما است.
مدیرعامل مدیرعامل موسسه سینماشهر تاکید کرد: در سال 93، سینمای ایران 53 میلیارد فروخت و تعداد مخاطبان سینما به 12 میلیون و 500 هزار نفر رسید که این رقم رشد 76 درصدی مخاطبان سینما را نشان می دهد.
مسچی درباره فروش سینما در 4 ماهه نخست سال 94 تصریح کرد: سینمای ایران در 4 ماهه نخست امسال 21 میلیارد و 600 میلیون تومان فروش داشته و تعداد مخاطبان سینما 4 میلیون و 100 هزار نفر بوده است. این رقم در مقایسه با سال 93 که تعداد مخاطبان 3 میلیون و 200 هزار نفر و فروش سینما 13 میلیارد و 900 میلیون تومان بوده رشدی 55 درصدی داشته است.
وی درباره سینماهای پرفروش کشور توضیح داد: در آمار فروش ، از 10 سینمای پرفروش کشور 8 سینما در تهران، یک سینما در مشهد و یکی در کرج است. همچنین سینماهای پرفروش کشور از 11 تا 20 سینما، به ترتیب 8 سینما در تهران، 1 سینما در اصفهان و 1 سینما در مشهد است. همچنین سینماهای کشور از منظر فروش از 21 تا 30 سینما نیز شامل 6 سینمای تهران، یک سینما در اصفهان، یک سینما در یزد، یک سینما در شیراز و یک سینما در گرگان می شود.
مدیرعامل موسسه سینماشهر تصریح کرد: فروش سینماهای تهران و شهرستان تقریبا مساوی است. سینماهای تهران در سال 93 حدود 33 میلیارد و 600 میلیون تومان و در شهرستان ها 29 میلیارد و 400 میلیون تومان فروش داشته اند.
یکی از دلایل تساوی فروش سینماهای تهران و شهرستان ها، دیجیتالی شدن سالن های سینمایی در سراسر کشور است.
مسچی درباره اکران ویژه فیلم ها در ماه رمضان نیز گفت: استقبال از فیلم ها در ماه رمضان در تهران بیشتر بود و اگر شهرستان ها نیز از اکران آثار در این ماه استقبال می کردند وضعیت بهتر می شد.
وی در این باره یادآو شد: در سال 92، یک میلیارد و 640 میلیون تومان ر ماه رمضان سینماها فروش داشتند. این رقم در سال 93 به دو میلیارد و 500 میلیون و در سال 94 به 5 میلیارد و 960 میلیون تومان رسید. فروش ماه رمضان سینماها از ماه فروردین در سال 94 بیشتر بوده است. اگر این طرح با مشارکت شهرستان ها انجام شود رجوع مردم بیشتر می شود.
مدیرعامل موسسه سینماشهر درباره افزوده شدن 100 مجتمع فرهنگی به سینماهای سراسر کشور اظهار کرد که این سالن ها در شهر هایی است که جمعیت بالای 100 هزار نفر داشته باشند. همچنین خرید و نصب امکانات مورد نظر با بنیاد مستضعفان است و اعلام مجتمع ها با سازمان سینمایی است.
مسچی تصریح کرد: تجهیزات در برخی از این مجتمع ها در ماه های اخیر نصب شده اما مورد استفاده قرار نگرفته و باید از این امکانات استفاده شود. در یکی از سالن ها از اسفند تا تیر 11 سانس فیلم نشان داده شده و این سالن 200هزار تومان فروش داشته است.
وی گفت: در سینمای دنیا در آمریکا شاهد رشد منفی 3.9 درصدی مخاطبان در سال 2014 نسبت به سال قبل آن بوده ایم. همچنین چین پس از ایران با رشد 37.5درصدی بیشترین رشد مخاطب در سینمای دنیا را داشته است. بعد از ایران و چین، ترکیه با رشد 29.5 درصدی بیشترین رشد تعداد مخاطبان در سینما را داشته است؛ البته این آمار،بررسی تطبیقی مورد به مورد است و ربطی به طبقه بندی کلی فروش سینماها در کشور ندارد.
*توجه به فیلمسازی در استان ها
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در این جلسه اظهار کرد: نسل جدید نوجوانان فیلمساز اگر به جامعه سینمایی تزریق شوند آینده خوبی رقم می خورد و این نگاه بنیاد سینمایی فارابی که با همراهی انجمن سینمای جوانان ایران پیگیری می شود نشان از اهمیت فعالیت فیلمسازان در استان ها دارد.
علیرضا تابش یادآور شد: امسال سرفصل جدیدی به ماموریت های فارابی افزوده شد و امیدوارم بخشی از نوجوانان استانی را در ساخت فیلم ویدیویی حمایت کنیم.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: فیلم اولی ها نیز در بنیاد سینمایی فارابی حمایت می شوند و از نویسنده های فیلمنامه های متقاضی ارائه شده از شهرستان ها دعوت کردیم درباره نقاط ضعف و قوت فیلمنامه ها به بحث و گفت وگو بنشینیم.
تابش تصریح کرد: دوست داریم تولید در استان ها از سوی بنیاد سینمایی فارابی حمایت شود. همچنین در تلاشیم با همکاری سازمان گردشگری، بنیاد سینمایی فارابی بسته ویژه ای را خواهد داشت تا جلوه های فرهنگ ایران اسلامی در سینمای ایران بازتاب داشته باشد.
*حمایت مدیران کل ارشاد از مبارزه با قاچاق فیلم
دبیر ستاد صیانت و حمایت از آثار سمعی و بصری با اشاره به کشف 3 میلیون لوح قاچاق و انتظار برای دستور قضایی به منظور انهدام این لوح ها اظهار کرد: در حوزه تدوین قوانین کمیته حقوقی تشکیل دادیم. خواستار تشکیل ستاد صیانت در شهرستان ها هستیم و از طریق دبیر شورای فرهنگ عمومی مبارزه با قاچاق فیلم در دستور کار استان ها قرار می گیرد و استانداری ها نیز ماموریت پیدا می کنند این مهم را بررسی کنند.
سید مصطفی ابطحی یادآور شد: از مدیران کل توقع داریم برای ریشه کن کردن قاچاق ها پای کار بایستند. استان البرز، خراسات شمالی، قم و فارس بیشترین قاچاق را دارند.
*تمرکز زدایی
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران نیز در این دیدار با تاکید بر لزوم تمرکز زدایی از سینما اظهار کرد: نخستین گام در جهت تمرکز زدایی با تفویض اختیارات به مدیران استانی انجمن انجام دادیم.
فرید فرخنده کیش در ادامه با اشاره به همراهی و همکاری دفاتر انجمن سینمای جوان با ادارات کل ارشاد یادآور شد: جایگاه ادارات کل به عنوان متولیان فرهنگی همواره تاکید شده است.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران توضیح داد: افتتاح حساب های دفاتر موجب شد هرگونه جذب اعتبارت در استان ها اتفاق بی افتد و جذب همکاری در استان ها با حمایت مدیران کل ارشاد موثر بوده است و برگزاری جشنواره های منطقه ای با حمایت های نیز از دیگر اتفاقات موثر است.
فرخنده کیش با اشاره به اثرات برگزاری جشنواره های منطقه ای در استان های مختلف تاکید کرد: شور و نشاط در هفته های فیلم در استان ها اتفاق افتاد که این امر برای ما بسیار قابل توجه بود.
وی آموزش تخصص مشاغل مختلف سینمایی را از دیگر اقدامات انجمن سینمای جوان قلمداد کرد.
نصرت الله مرادی معاونت توسعه مدیریت و منابع نیز در این دیدار درباره ساختار سازمان سینمایی و لزوم چابک سازی در سیستم اداری و چارت سازمانی تاکید کرد.
در ابتدای این مراسم سرابی مدیرکل ارشاد خراسان رضوی به نمایندگی از دیگر مدیران کل، مصوبات ادارات کل و پیشنهاد آنان را قرائت کرد.
بر این اساس، 13 مصوبه اعلام و برای استان ها در سراسر کشور ارسال شد و از 31 استان پاسخ های مربوطه، 29 پاسخ دریافت شد. در نهایت 13 پیشنهاد در جمع بندی نظرات ادارات کل ارشاد سراسر کشور ارائه می شود. کتابچه سیاست های سازمان سینمایی نیز برای ادارات کل ارسال شده است. تشکیل کارگروه های سینمایی در استان مورد تایید ادارات کل بوده و این مهم به تحقق سیاستگذاری سازمان سینمایی کمک می کند.
تعریف نسبت سازمان ها با ادارات کل نیز مورد تاکید بوده و با حضور بابک رضایی به عنوان مشاور استان ها این موضوع حل شده و بهتر آنکه این مهم رسما به استان ها اعلام شود.
اعزام تیم کارشناسی از سازمان سینمایی در استان ها براساس ساز و کار مشخص و ارائه تقویم سفر استانی مورد تاکید است که البته آیین نامه سفر استانی رییس سازمان ارائه شده و استان های مورد نظر برای سفر رییس سازمان در سال 94 مشخص شده است.
تقویت جایگاه سینمایی در کشور، تعیین انجمن سینمای جوان، نوسازی و بازسازی سالن های قدیمی و مشخص کردن نقش ادارات کل ارشاد و تفویض اختیارات به استان ها، حمایت از تولیدات سینمایی در استان ها، پیگیری تفاهم نامه سازمان سینمایی با ادارات کل ارشاد و برپایی نشست تخصصی مدیران ارشاد و کارشناسان سازمان سینمایی از دیگر پیشنهاداتی بود که در این جلسه مطرح شد.