تاثیرات بودجه در اصلاح کشور* نوشته محمد اشراقی

*مدیرمسئول – محمّد اشراقی

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰دیروز از طرف دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. اگر مراحل  تهیه،  تدوین و تصویب بودجه را طبق روند عادی در نظر بگیریم،  اصولا باید نیازهای اجتماعی، اداری، اقتصادی، صنعتی و فرهنگی کلیه استان های کشور در لایحه بودجه براساس نیازها و برنامه ریزی های مربوطه مدنظر قرار گیرد.

هدف از ارائه لایحه بـودجه به مجلس گذراندن مفاد مطالب بودجه از فیلتر نمایندگان مردم در مجلس می باشد. اگر خوش بینی باشد، بررسی و اصلاح بودجه با سهولت انجام می شود. ولی اگر بدبینی ناشی از
بی اطلاعی از ریز مراحل تهیه لایحه  موجود باشد،
می توان تردید داشت  که در لایحه بودجه تقدیمی به مجلس،  فقط دیدگاه های چند کارشناس و تعدادی مسئول دارای دستورالعمل های خاص تهیه شده بدون  و توجه به نیازهای واقعی جوامع مناطق مختلف کشور منظور شده است.

بودجه وقتی واقعی و کاربردی است که با اطلاع و مشورت مردم، نمایندگان مردم، و مسئولین محلی تهیه شود و در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. نهایتا پس از تصویب اجرا گردد.

اگر تاکنون مراحل فوق الذکر درتهیه بودجه چند دهه کشور رعایت می شد، شاهد شرایط نامتعادل بین مناطق، جوامع و طبقات گوناکون جامعه نبودیم.

روا و سزا نیست در کشوری مثل ایران افرادی از حداقل مسکن، آموزش، و تغذیه محروم باشند. درمقابل عده ای نیز در اوج رفاه به سر برند.

باور اینست که بخش مهمی از اینهمه تناقضات و تفاوت های مشهود در جامعه، می تواند از محل
ناکارآمدی بودجه های تنظیمی که بمنزله نقشه راه آبادانی، اقتصاد، و رفاه اجتماعی کشور بشمار
می رود، ناشی گردد.

می شود گفت، تا بودجه ها اصلاح نشود، تناقضات، اختلافات غیرعادلانه، نه تنها کم نمی شوند، بلکه زیادتر هم می گردند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا