نگاه تحلیلگران عرب به روابط تازه ی تهران و لندن

خبرگزاری ارک – سفر رسمی «فیلیپ هاموند» وزیر امور خارجه ی انگلیس به ایران و بازگشایی سفارت انگلیس در تهران در نخستین روز از شهریورماه رخدادی بود که مورد توجه رسانه های جهان عرب قرار گرفت.
این گزارش مهمترین مطالبی را که در رسانه های عربی درباره ی گشایش سفارت 2 کشور و آینده ی روابط دوجانبه منتشر شده بررسی کرده است.

** تارنمای «البدیل» و ورود انگلیس به مسابقه ی بهبود روابط با ایران
تارنمای البدیل مصر با برجسته کردن رقابت کشورهای اروپایی برای گسترش روابط با ایران به سفر وزیر امور خارجه ی انگلیس به تهران پرداخت. البدیل یکم شهریورماه در گزارشی تحلیلی به قلم «هدیر محمود» نوشت: در شرایطی که شرکت های اروپایی برای سرمایه گذاری در ایران و بستن قراردادهای بازرگانی رقابت می کنند، انگلیس هم در مسابقه ی بهبود روابط سیاسی با ایران وارد شده است. اکنون چشم جهانیان به تهران دوخته شده است که میزبان وزیر امور خارجه ی انگلیس است. وی با هدف تلاش برای بهبود روابط با ایران به تهران سفر کرده است.

** نیاز انگلیس به بازارهای ایران در گزارش روزنامه ی «الخلیج الجدید»
روزنامه ی الخلیج الجدید امارات با اشاره به تصمیم انگلیس برای بازگشایی سفارت در تهران آن هم با هزینه ی خودش، این رخداد را پوشش داد. این روزنامه مساله ی نیاز کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس به بازارهای ایران را برجسته و سفر وزیر امور خارجه ی این کشور به تهران را هم در این راستا ارزیابی کرد.
روزنامه ی الخلیج الجدید در نخستین روز از شهریورماه در گزارشی به قلم «اسما العتیبی» نوشت: ایران و انگلیس همزمان با سفر فیلیپ هاموند به تهران سفارت خود را در تهران و لندن گشودند. این بیانگر بهبود تدریجی روابط 2 کشور است.
العتیبی به به نقل از «دیوید بلر» تحلیلگر روزنامه ی «تلگراف» انگلیس آورد: تصمیم انگلیس برای گشایش سفارت خود در تهران با هزینه ی خودش بیانگر نیاز این کشور به سهمی در بازارهای ایران است و لندن با این اقدام خواسته است از رقبای خود عقب نماند.
الخلیج الجدید همچنین به نقل از «جاناتان ایال» مدیر بخش بین الملل «مرکز خدمات پادشاهی» انگلیس نوشت: ما برای از سرگیری روابط با ایران تلاش می کنیم و نقش این کشور را در منطقه به رسمیت می شناسیم. به همین سبب آمادگی خود را برای برطرف کردن اختلاف ها اعلام کردیم.
نویسنده ی گزارش الخلیج الجدید افزود: روابط ایران و انگلیس پس از انتخاب «حسن روحانی» رییس جمهوری اعتدال گرای ایران و آغاز گفت وگوهای هسته یی رو به بهبود نهاده است از این رو در اسفند سال 1392 خورشیدی، 2 کشور تصمیم به عادی سازی روابط گرفتند و در این راستا در یک اقدام نمادین پرچم 2 کشور بر فراز ساختمان های سفارت ها برافراشته شد.
به نوشته ی الخلیج الجدید، سفر هاموند به ایران پس از سفر «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه ی فرانسه، «زیگمار گابریل» معاون صدراعظم آلمان و «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا صورت گرفت و کشورهای غربی امیدوارند پس از توافق هسته یی، با ایران روابط اقتصادی و بازرگانی داشته باشند. دولت روحانی نیز عادی سازی روابط با غرب را تشویق می کند تا سرمایه های خارجی را که نیاز بخش های اقتصادی ایران است، جذب کند.

** شبکه ی «المیادین» و رونمایی از تلاش انگلیس برای داشتن روابط با ایران از دریچه ی توافق هسته یی
شبکه المیادین لبنان از جمله رسانه هایی است که به تاثیر توافق هسته یی بر روابط ایران و انگلیس پرداخت و نوشت انگلیس می خواهد از دریچه ی توافق هسته یی با ایران به طور مستقیم تعامل داشته باشد.
تارنمای شبکه ی خبری المیادین سی و یکم شهریورماه در گزارشی به قلم «موسی سرور» نوشت: روابط تهران و لندن تحول مهمی را شاهد است. بیش از یک ماه از امضای توافق هسته یی میان ایران و کشورهای گروه 1+5، سپری نشده بود که انگلیس آمادگی خود را برای بازگشایی سفارتش در تهران اعلام کرد.
به نوشته ی المیادین، «جان کوکس» کارشناس مسایل ایران بر این باور است که بازگشایی سفارت لندن در تهران افزون بر روابط دیپلماتیک، امور بازرگانی را هم به پیش خواهد برد و بازارهای ایران پس از برداشتن تحریم ها از بزرگترین بازارهای منطقه خواهند بود.
به نوشته ی سرور و به نقل از روزنامه ی «گاردین» انگلیس، شرکت های اروپایی برای سرمایه گذاری در بازارهای ایران رقابت می کنند و این مساله دولت انگلیس را واداشته است تا با شتاب هرچه بیشتر برای عادی سازی روابط سیاسی با ایران وارد عمل شود. در این راستا «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس ماه گذشته در گفت وگوی تلفنی با روحانی رییس جمهوری ایران گفت که توافق هسته یی آغاز مرحله ی تازه یی از روابط 2 کشور است.
المیادین در گزارش خود به نقل از «هوجر افشار» کارشناس مسایل ایران نیز نوشت: انگلیس از دریچه ی توافق هسته یی خواسته است با ایران رابطه ی سیاسی کامل داشته باشد و هدف بازگشایی سفارت ایجاد مسیر روابط مستقیم با مسوولان ایرانی است زیرا ایران در منطقه ی خاورمیانه نقش و نفوذ بالایی دارد.
به نوشته المیادین، شکی نیست که گرم شدن روابط سیاسی میان لندن و تهران می تواند مسیرعادی سازی روابط اقتصادی و سیاسی میان 2 کشور را هموار کند اما این به معنای نبود اختلاف نظر در پرونده های کلیدی و راهبردی مانند سوریه، فلسطین و عقب نشینی از افغانستان نیست.

** ضرورت درک خط قرمزهای ایران در آیینه ی روزنامه «الاخبار»
روزنامه ی الاخبار لبنان با اشاره به ماموریت هاموند برای بازگشایی سفارت انگلیس در تهران نوشت کشورهای غربی اکنون پس از توافق هسته یی به این مساله پی برده اند که باید خط قرمزهای تهران و عرف دیپلماسی را در داشتن روابط با ایران در نظر داشته باشند.
روزنامه ی الاخبار دوم شهریورماه در گزارشی نوشت: وزیر امور خارجه ی انگلیس، گرد و غبار خصومت و دشمنی را از درهای سفارت انگلیس در تهران می زداید. انگلیس یک شخص عادی را برای زدودن گرد و غبار سفارتش در ایران نفرستاده بلکه وزیر امور خارجه ی را به همراه یک هیات اقتصادی به ایران گسیل داشته تا آغازگر مرحله ی تازه یی از روابط 2 کشور باشد.
به نوشته ی الاخبار، صفحه ی تازه ی روابط، هرگز مانند آخرین صفحه ی کتاب مناسبات میان 2 کشور نیست که چهار سال پیش بسته شد. ساختار تازه ی این روابط در وین و با توافق هسته یی ترسیم شده است و آنچه را که ایران پیش از این روی آن پافشاری می کرد اکنون دیگر قابل جدال و مناقشه نیست. همچنین دخالت در امور داخلی ایران و نادیده گرفتن عرف های دیپلماتیک در روابط با این کشور اکنون به خط قرمزی تبدیل شده است که همه ی مسوولان غربی پیش از راهی شدن به تهران باید آن را دریابند.

** روزنامه ی «السفیر» و تحلیل نگاه تردیدآمیز ایرانی ها به انگلیس
روزنامه ی السفیر لبنان نیز رسانه یی بود که با اشاره به فراز و نشیب های روابط ایران و انگلیس خبر بازگشایی سفارت انگلیس در تهران را پوشش داد و به دلیل خاطره ی تلخ ایرانی ها از دخالت انگلیس در امور داخلی ایران به وجود شک و تردید میان برخی از ایرانی ها در روابط با لندن اشاره کرد.
روزنامه ی السفیر لبنان دوم شهریور در گزارشی نوشت: گشایش دیپلماسی، لکه ها و سیاهی های گذشته را از بین نمی برد. با این حال، در یک اقدام عملی از زمان آغاز مرحله ی عادی سازی روابط میان ایران و جامعه ی بین المللی، روابط تهران و لندن تحول مهمی را شاهد بود.
به نوشته ی السفیر، میان ایران و انگلیس روابطی آکنده از اختلاف ها چه در دوره ی شاه و چه پس از انقلاب اسلامی در جریان بود و سیاستمداران و شهروندان ایران هرگاه اسم انگلیس را بر زبان می آورند آن را با عبارت «روباره مکار» همراه می کنند.
روزنامه ی السفیر افزود: با وجود از سرگیری روابط سیاسی باز هم تهران با دیده ی شک و تردید به رفتارهای انگلیس نگاه می کند و به طور قطعی برای اعتماد سازی نیاز به زمان است.

** روزنامه ی «العرب» و و تمرکز بر موضع منتقدان روابط ایران و انگلیس
روزنامه العرب چاپ لندن دیگر رسانه یی بود که مساله ی بی اعتمادی 2 طرف ایرانی و انگلیسی را به همدیگر برجسته کرد. این روزنامه دوم شهریور نوشت: انگلیس پس از چهار سال سفارت خود را در تهران گشود و این مساله در میان منتقدان جنجال بسیاری را در پی داشت. این در حالی است که هاموند در مراسم بازگشایی سفارت انگلیس این اقدام را به منزله ی پایان یک مرحله از روابط و آغاز مرحله یی نوین قلمداد کرد که نوید دهنده ی روزهایی بهتر در مناسبات دوجانبه است.
روزنامه العرب آورد: با وجود اینکه بسیاری از شخصیت های سیاسی از جمله «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا بر این باورند که توافق هسته یی یک فرصت تاریخی است و باید از آن برای حل مشکلات منطقه ی خاورمیانه به بهترین شیوه استفاده کرد اما بسیاری از تندروها در واشنگتن، تهران و تل آویو با این مساله مخالفت می کنند.
به نوشته این روزنامه، همچنان دره ی بی اعتمادی میان 2 طرف ژرف است. هنوز هم جریان محافظه کار در ایران انگلیس را روباه پیر و «شیطان کوچک» معرفی می کنند که بر پایه خواسته های شیطان بزرگ عمل می کند.

** آینده ی روابط اقتصادی- سیاسی ایران و انگلیس زیر ذره بین روزنامه ی «الحیات»
روزنامه ی الحیات چاپ لندن با این پیش بینی که بازگشایی سفارت 2 کشور بهبود روابط سیاسی و اقتصادی را سبب خواهد شد به سفر هاموند به تهران پرداخت.
الحیات دوم شهریورماه در گزارشی نوشت: ایران و انگلیس سفارت های خود را پس از بسته شدن در پاییز سال 1390 خورشیدی دوباره گشودند. این گام که در نتیجه ی توافق هسته یی میان ایران و غرب برداشته شده هرچند از طرف تندروها با مخالفت روبرو شد اما گشایش سفارت ها، عادی سازی روابط اقتصادی و سیاسی تهران و لندن را به دنبال خواهد داشت.

منبع:‌ایرنا

دکمه بازگشت به بالا