سهم قوانین درتصمیم گیری ها* نوشته محمد اشراقی

 

*مدیرمسئول – محمّد اشراقی
انتخابات جنجالی آمریکا، نهایتا منجر به شکست دونالد ترامپ و پیروزی جو بایدن شد. این حادثه سیاسی نشان می دهد در درگیریهای آمریکا قوانین و اصول دموکراسی حاکم بین جناح ها می باشد.
در این انتخابات ترامپ با توسل به تبلیغات تهاجمی و رفتارهای مردم فریب تند وتیز، افکار عمومی آمریکا را با آسیب جدایی و تفرقه مواجه ساخت و جامعه آمریکایی ظاهرا آرام را ملتهب نمود.
ترامپ تا آستانه شروع رای گیری ها با توهم خود را پیروز انتخابات فرض می کرد. درحالیکه علیرغم توهم یاد شده تندروی های ترامپ و طرف داران مثل خودش رای مردم بی طرف و بخشی از جمهوری خواهان معقول را به طرف جو بایدن دموکرات هدایت کرد و سهم خود را از آراء داده شده مردم حدود هفت میلیون رای کم نمود و در کالج الکترال پیروزی مطلق را به جوبایدن واگذار کرد.
باور این است که این انتخابات با پیروزی حزب دموکرات نوعی تعقل و آرامش را به جامعه در حال غلیان آمریکا بر می گرداند. ضمنا شکست رفتارهای جنجالی ترامپ به نفع حاکمیت قانون تمام شد. مردم آمریکا حتی ترامپ و طرفدارانش، باید بفهمند که در هر حرکت سیاسی و حزبی باید نسبت به رعایت قوانین و اصول دموکراتیک وفادار ماند.
این نیز قابل تامل است که اگر مروری در روند مراحل گذاشته این انتخابات انجام شود، ممکن است این نتیجه حاصل گردد که اکر تبلیغات ترامپ کمی از تعقل برخوردار می شد، ممکن بود، سهم بیشتری از آراء مستقیم مردم و آراء کالج الکترال را دریافت می کرد.
بهرحال با نتایج بدست امده از انتخابات اخیر آمریکا،  اکثریت مردم منتفع شدند،  و پایه های دموکراسی موجود در آمریکا تضعیف نگردید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا