گزارش ESPN از کی‌روش و تیم‌ ملی ایران

خبرگزاری ارک ـ سایت ساکرنت با انتشار گزارشی به بررسی شرایط کارلوس کی‌روش و تیم ملی فوتبال ایران پرداخت.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساکرنت، «کارلوس کی‌روش 62 ساله از زمانی که مربی تیم ملی فوتبال ایران شده موفقیت‌هایی کسب کرده است اما او به آن‌ها قانع نیست.

کارلوس کی‌روش در این زمینه به ساکرنت گفت: از اینکه 4 تیم ملی فوتبال مختلف را به جام جهانی برده‌ام خیلی خوشحالم. فکر می‌کنم تنها یک یا دو نفر در دنیا در دوره مربی‌گری‌شان موفق به انجام این کار شده‌اند.

سرمربی پرتغالی ایران که متولد کشور موزامبیک است تلاش می‌کند در حال حاضر تمرکزش را روی تیم ملی فوتبال ایران بگذارد. ایران سومین تیم ملی پس از آفریقای جنوبی و پرتغال است که کی‌روش موفق شده با آن به جام‌های جهانی صعود کند. او اکنون به دنبال این است که با ایرانی‌ها به جام جهانی 2018 روسیه صعود کند.

کی‌روش بر این باور است که انجام این کار از آنچه مردم تصور می‌کنند بسیار سخت‌تر است. از قاره آسیا تنها 4 تیم به شکل اتوماتیک به جام جهانی می‌رسند که کاری بسیار دشوار است.

کی‌روش در این زمینه گفت: در آسیا سه کشور هستند که راحت به جام جهانی می‌رسند. استرالیا، کره جنوبی و ژاپن. تنها یک جای خالی می‌ماند که برای کسب آن تیم‌های ایران، عربستان سعودی، امارات، قطر، ازبکستان، چین و کره شمالی باید رقابت کنند. 7 کشور وجود دارند که شرایط، امکانات و منابع مالی برای انجام چنین کاری دارند.

ایران که به مدت 8 سال زیر تحریم‌های بین‌المللی قرار داشت، از این امکان محروم بود. کی‌روش با اعلام این مسئله تاکید کرده است که برای دسترسی به منابع مالی فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا، مشکلاتی وجود داشته و تسهیلات لازم در کمپ‌های تمرینی وجود نداشته است. لغو شدن دیدارهای دوستانه نیز نقش زیادی در عدم آمادگی تیم ملی ایران داشته است. برای کی‌روش و تیمش کار دشواری بوده که با وجود نبود منابع مالی، بتواند با سایر تیم‌ها رقابت کند.

کی‌روش در این زمینه گفت: علاقه و تعصب بسیار زیادی به فوتبال در ایران وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. تعصب بازیکنان و علاقه آن‌ها یک شانس بزرگ برای آن تیم است اما شما چند بار می‌توانید معجزه کنید؟ این پول است که در همه جا صحبت می‌کند و ما هم برای آنکه بتوانیم ساختارهای اساسی را ایجاد کنیم نیاز به منابع مالی داریم. بازیکنان تیم نیاز به تجربه دارند اما زمانی که یک تیم بازی‌های دوستانه برگزار نمی‌کند چطور می‌توان انتظار داشت تجربه به دست بیاید؟ این یک داستان موش و گربه است که کنار آمدن با آن نیز بسیار دشوار است.

تحریم‌ها قرار شده از ماه جولای از کشور ایران برداشته شود. سرمربی پیشین رئال مادرید بر این باور است که همه چیز به زودی تغییر می‌کند.

تیم ملی ایران برای رسیدن به جام جهانی 2014 کار سختی داشت. آن‌ها در یک شب گرم ماه ژوئن در ورزشگاه اولسان کره توانستند این کار را انجام دهند. خوشحالی بازیکنان تیم ملی، کره جنوبی که میزبان این بازی بود را ناراحت کرد. اما کی‌روش که پیشتر دستیار الکس فرگوسن و منچستریونایتد بوده، پس از رقابت بسیار سختی که برای رسیدن به جام جهانی داشت، بسیار احساساتی شده بود. اما این پایانی برای فشارهای وارده بر کی‌روش نبود. کی‌روش در این مورد گفته بود آماده‌سازی ما برای جام جهانی به شکلی بود که نتوانستیم با هیچ تیم ملی دیدار کنیم. تنها بازی‌هایی که انجام دادیم رویارویی با چند تیم دسته اولی لیگ آفریقای جنوبی بود. از انجام این کار خوشحالیم. نباید اشتباه فکر کرد. آن بازی‌های دوستانه خیلی به ما کمک کرد اما برایمان کافی نبود. نیاز به تجربه بیشتری داشتیم تا بازیکنان‌مان بتوانند برای حضور در جام جهانی پخته‌تر شوند. به جام جهانی رفتیم و می‌خواستیم این شانس را داشته باشیم که بجنگیم و پیروز شویم. برای انجام این کار تنها چیزی که مورد نیاز است حضور بازیکنان باکیفیت و باتجربه در ترکیب یک تیم است.

خاطره‌هایی که کی‌روش از برزیل دارد همچنان داغ هستند. کی‌روش در این زمینه می‌گوید نمایش ما فوق‌العاده بود. بازیکنان و کل تیم توانستند احترام زیادی برای ایران بخرند. آن‌ها موجب غرور ملی ایران شدند. هیچ شکی در این زمینه وجود ندارد.

تیم ملی ایران مقابل آرژانتین در جام جهانی با نتیجه یک بر صفر شکست خورد. در این دیدار لیونل مسی در دقیقه 91 با حرکتی جادویی توانست پیروزی را برای تیم ملی کشورش به دست آورد. در جریان بازی داور مسابقه به خاطر خطایی که پائولو زابالتا روی اشکان دژاگه انجام داد، به اشتباه پنالتی نگرفت. کی‌روش در این زمینه می‌گوید: مطمئن بودم که آرژانتینی‌ها نمی‌توانند دروازه ما را باز کنند اما اگر شما خدا را هم در زمین مسابقه داشته باشید، می‌توانید باز هم شاهد معجزه باشید. آرژانتینی‌ها لیونل مسی را در ترکیب‌شان داشتند. مسی می‌توانست در ایران به دنیا بیاید اما خدا او را آرژانتینی کرد. فکر می‌کنم در آن دیدار داور مسابقه به این دلیل برای ما پنالتی نگرفت که حواسش پرت بود. اگر آن در مسابقه ما گل می‌زدیم شاید آرژانتینی‌ها تلاش بیشتری می‌کردند و می‌توانستند به بازی برگردند اما در فوتبال هیچ چیز مشخص نیست. در هر حال شرایط سختی بود که ما باید با آن کنار می‌آمدیم. باید در جام جهانی به سختی می‌جنگیدیم و مشکلی هم با آن نداشتیم. این تنها 50 درصد چیزی بود که من می‌خواستم.

جام جهانی 2018 روسیه در پیش است. ایران شانس نخست گروه D به شمار می‌رود تا بتواند خودش را به دور پایانی رقابت‌های انتخابی برساند اما آن‌ها در آخرین دیدارشان مقابل ترکمنستان با تساوی یک بر یک متوقف شدند. کی‌روش در این زمینه می‌گوید: بیش از 50 درصد تیم ملی جوان هستند. در واقع یک تیم جدید داریم. البته کمی بیشتر از این از آن‌ها انتظار داشتم. وقتی ما دیدار گل زدیم آن دیدار کمی برایمان پیچیده شد. نمی‌خواهم بهانه بیاورم. زمین مسابقه هم اگر خراب بود، برای هر دو تیم بود. هوا هم گرم بود. البته باید از ترکمنستان تمجید کنم. آن‌ها برای نتیجه گرفتن می‌جنگیدند و ما هم برای به دست گرفتن کنترل بازی تجربه کافی نداشتیم. با این حال هنوز در شرایط بسیار خوبی برای رسیدن به مرحله بعد قرار داریم.

پنجشنبه هفته جاری تیم ملی فوتبال ایران در تهران میزبان گوام است. گوام که جزیره‌ای با 170 هزار نفر جمعیت است اکنون با 6 امتیاز کسب شده از دو دیدار خانگی مقابل ترکمنستان و هند، در صدر جدول این گروه قرار دارد و در رنکینگ فیفا نیز رتبه 146 را در اختیار گرفته است.

کارلوس کی‌روش از گوام به عنوان تیمی که جاه‌طلب است و چیزی برای از دست دادن ندارد یاد کرد. همچنین کی‌روش به تمجید از گری وایت، سرمربی انگلیسی تیم ملی فوتبال گوام پرداخت. سرمربی تیم ملی ایران در این‌باره گفت: آن‌ها عملکرد خوبی داشتند. بازیکنان بسیاری در ترکیب گوام هستند که تجربه حضور در لیگ آمریکا را دارند. از این موضوع شگفت‌زده نشدم زیرا می‌دانستم که بازیکنان گوام تحت تعلیم مراکز آموزشی و ورزشی آمریکایی قرار داشته‌اند مربی آن‌ها هم عملکرد خوبی داشته و بعد از آنکه فیلم مربوط به بازی‌های آن‌ها را دیده‌ام، تیم گوام را تیمی سازمان یافته و با کیفیت بالا یافتم که رویارویی با آن‌ها بسیار سخت است.

برای کارلوس کی‌روش، سرمربی‌گری در تیم ملی فوتبال ایران هیچ وقت کار ساده‌ای نبوده است. کی‌روش در این زمینه هم گفته بود مربیان فوتبال برای سختی کشیدن به دنیا می‌آیند. ما همواره بهترین کارهایی که به ذهن‌مان می‌رسد انجام می‌دهیم تا نتیجه بگیریم.»

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا