گسل تبریز، دومین گسل بزرگ‌ ایران/ پیشنهاد نام گذاری میدانی در تبریز به‌نام پرستار

دویست و سیزدهمین جلسه‌ی رسمی شورای اسلامی کلانشهر تبریز صبح امروز یکشنبه ۳۰ آذر، در غیاب رییس شورای شهر و با حضور شهردار تبریز و سایر اعضای شورا در عمارت شهرداری، برگزار شد.

به گزارش ارک خبر علی آجودان زاده، نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز که در غیاب دبیری، ریاست جلسه را بر عهده داشت، در سخنان پیش از دستور خود با تبریک میلاد حضرت زینب و روز پرستار گفت: امروز شرایط  همانند روزهای دفاع مقدس است و پرستاران تلاشگران خط مقدم مبارزه با کرونا هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آخرین شب پاییز گفت: امشب طولانی ترین شب سال است و در سال‌های گذشته این روز را در کنار اقوام و فامیل می‌گذراندیم، اما امسال به دلیل اینکه دورهمی‌ها یکی از عوامل شیوع کرونا است، باید از تجمع پرهیز کنیم.

وی با بیان اینکه روز ثبت احوال و روز ایمنی در مقابل زلزله، یادآور این است که کشور ما یکی از مناطق زلزله خیز است، تاکید کرد: گسل تبریز دومین گسل بزرگ‌ ایران و خطرناک‌ترین گسل کشور است که لازم است در مقابل زلزله، ایمنی و آمادگی لازم را داشته باشیم.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه میلاد حضرت عیسی (ع) و سال نو میلادی را به هم وطنان مسیحی تبریک گفت.

وی اضافه کرد: کمیته‌ای برای ارزیابی هزینه‌های عمرانی و تاثیر تحریم‌ها و ارائه گزارش تشکیل شود.

در نهایت گزارش حسابرسی سال ۹۵ شهرداری مرکز و مناطق شهرداری تبریز با اعمال موارد اصلاحی به تصویب رسید و در ادامه جلسه، دستور اول در خصوص گزارش حسابرسی شهرداری و سازمان‌های وابسته بررسی شد.

محمد باقر بهشتی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر و رییس کمیته حسابرسی گفت: در جلسه فوق العاده سه شنبه گزارش حسابرسی سال ۹۵ شهرداری مرکز و مناطق بررسی شد.

وی افزود: در جلسه قبل تا قسمت تاکید بر مطالب خاص بررسی شد و این بخش برای بررسی بیشتر به این جلسه موکول شد.

فرج محمد قلی‌زاده، دیگر عضو شورای شهر نیز گفت: بیش از ۱۶ میلیارد تومان از عملکرد پیمانکاران در سال ۹۵ ، پول پرداخت شده است. جالب اینجاست که نهادهای ناظر و غیر ناظر اقدامی برای جلوگیری از چنین اقدامی، کاری انجام نداده‌اند.

وی با بیان این‌که باید همت کرد تا ۱۶ میلیارد تومان به خزانه شهرداری بازگردد، ادامه داد: در سال ۹۵ حدود ۱۶ میلیارد تومان مازاد بر عملکرد دریافت کرده‌اند که نشان دهنده نور چشمی بودن آنها است.

صفر شدن ترک تشریفات افتخار نیست، باید مدیریت شود

فریدون بابایی اقدم، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز در ادامه اظهار کرد: گزارش حسابرسی اقدامی قابل تقدیر است که حتما از این گزارش‌ها چاپ و در اختیار مدیران و اعضای شورا قرار گیرد.

وی با بیان اینکه صفر شدن ترک تشریفات افتخار نیست، گفت: تشریفات یک اقدام قانونی است که باید بجای حذف شدن به درستی مدیریت شود. اقدامات بسیاری باید در حوزه عمران انجام‌ می‌شد که عملی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: صرفا در کلام می‌گوییم که با فساد مبارزه می‌کنیم، اما چه آماری از اقدامات داریم؟ همواره از مبالغ سه هزار میلیارد تومانی بازگشت اموال سخن گفته می‌شود اما تا کنون از این آورده استفاده نشده است.

بابایی اقدم تاکید کرد: از سیاه نمایی گذشته پرهیز کنیم، چراکه روزی مدیریت فعلی را نیز حسابرسی خواهند کرد.

غلامحسین مسعودی ریحان، خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز نیز در سخنانی با اشاره به روز پرستار اظهار کرد: امروز که حتی خانواده بیماران ‌کرونا از آنها دور هستند، پرستاران از این بیماران مراقبت می‌کنند که ما نیز از این عزیزان تقدیر می‌کنیم.

وی در خصوص حسابرسی نیز گفت: برای حسابرسی ساعت‌ها و روزها وقت هزینه می‌شود و تلاش‌های بسیاری انجام می‌گیرد که لازم است از حسابرسان و دست‌اندرکاران تقدیر کنیم.

وی افزود: مهم‌ترین وظیفه شورا و مجلس نظارت بوده و حسابرسی نیز از ابزار های نظارت به شمار می‌رود که اگر گذشته را به درستی بررسی نکنیم، در آینده نیز نمی‌توانیم به درستی نظارت و تصمیم گیری کنیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان این‌که گزارش‌هایی که ارائه می‌شود شاید کامل نبوده و نیاز به بررسی بیشتری داشته باشد، تاکید کرد: در آینده در خصوص ما و تصمیمات انجام گرفته نیز حسابرسی خواهد شد و این روند، عادت تاریخ است.

مسعودی ریحان اضافه کرد: امروز که قصور و کم کاری‌ها تلمبار شده، به دلیل نبود حسابرسی در گذشته است. ما باید در شهرداری ذیحساب داشته باشیم و نگذاریم مسائل اینگونه روی هم ‌تلمبار شود.

حسابرسی از اقدامات مثبت شورای پنجم‌ است

وی با بیان اینکه حسابرسی یکی از اقدامات مثبت شورای پنجم‌است، تاکید کرد: مسائل بسیاری در گذشته وجود دارد که در صورت بررسی بیشتر نمایان‌خواهد شد و حسابرسی‌های انجام‌شده بزرگترین عمل و شاهکار شورای پنجم است.

محرم محمدزاده دیگر عضو شورای شهر نیز در با بیان اینکه  از عوامل حسابرسی تقدیر می‌کنیم، گفت: نظارت‌هایی که امروز وجود دارد باید از شورای اول وجود داشت تا جلوی بسیاری از اقدامات انجام شده در گذشته، گرفته شود.

وی ادامه داد: در خصوص اقدامات غلط میدان آذربایجان بارها سخن گفتیم؛‌ اگر این کارها انجام‌ شده به این دلیل است که فکر نمی‌کردند حسابرسی وجود خواهد داشت.

محمد زاده متذکر شد: هنوز اقدامات مناسبی در خصوص حاشیه نشینی تبریز انجام ‌نشده است و اگر احداث واحدهایی در گوشه و کنار شهر برای ساماندهی حاشیه نشینی انجام‌ می‌شد، امروز شاهد مشکلات حاشیه نشینی نبودیم.

آجودان زاده، نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: طبق قانون تنها سیستم‌نظارتی شورا، حسابرسی است که با همکاری اعضا این کار در شورای پنجم‌ انجام شد تا شفاف سازی شود.

وی ادامه داد: ترک تشریفات که یکی از محل‌های فساد بود در این دوره کاهش یافته و تنها در مواردی که مجوز داشته انجام شده و مقرر است تفاوت‌هایی که در خصوص استانداردهای حسابرسی و قوانین شهرداری وجود دارد تا یک ماه آینده اعلام شود.

فرج محمدقلی‌زاده، دیگر عضو شورا نیز در این خصوص گفت: خرید و فروش خودروهای شهرداری شفاف نیست و باید از طریق سیستم جامع و هوشمند انجام‌شود.

نیکوخصلت، دبیر شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: پیشنهاد دارم در دوره بعدی شورا از زمان انتخاب اعضا تا روی کار آمدن، این‌حسابرسی‌ها در اختیار اعضا قرار گیرد.

دستور دوم جلسه به گزارش رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در خصوص میدان کهن تبریز اختصاص داشت.

محرم محمدزاده، عضو شورا در خصوص نام گذاری این میدان گفت: به نظر من این نام‌گذاری برای سه راه امین مناسبت نبوده و باید این نام آذری باشد (کهنه میدان)؛ باید نام میادین و معابر اصلی را حفظ کنیم نه این که برای آنها نام گذاری کنیم.

مسعودی ریحان، دیگر عضو شورا نیز گفت: منظور از این کارها چیست؟ می‌خواهیم نام گذاری کنیم؟ با آوردن کارمند شهرداری و متخصص معماری که از تاریخ چیزی نمی‌داند، می‌خواهید به این کار وجهه ببخشید؟

تقی پور، دیگر عضو شورای شهر نیز بیان کرد: بنده نیز با این نام‌گذاری موافق نیستم، اگر می‌خواهیم نام گذاری کنیم باید نام آن “کهنه میدان” باشد.

نیکو خصلت، دبیر شورا نیز اظهار کرد: با این نامگذاری موافق هستم، چراکه قرن‌ها قبل این میدان وجود داشت.

با تصمیم اعضا، رای گیری در خصوص این دستور جلسه به هفته بعد موکول شد.

در ادامه جلسه، به مناسبت روز پرستار جمعی از مسئولان این حوزه در صحن شورا به ایراد سخنان خود پرداختند.

ارتباطات حوزه سلامت و مدیریت شهری باید ارتقا یابد

عبداله صفری، مدیر اداری خدمات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمت بهداشتی و درمانی تبریز گفت: یک سال است که درگیر بحران کرونا هستیم و کادر درمان و جامعه پرستاری همانند سربازان دفاع مقدس در خط مقدم کرونا از خود گذشتگی کردند.

وی ادامه داد: در اوایل که شناخت مناسبی از بیماری نداشتیم و لباسگهای محافظتی نیز به درستی پیدا نمی‌شد، پرستاران از جان گذشتگی کردند.

وی اضافه کرد: در روزهای بحرانی کرونا، هیچکدام از پرستاران ترک خدمت نکردند و ۳۵۰۰ پرستار که دو سوم پرستاران را شامل می‌شود، درگیر کرونا شدند.

مدیر اداری خدمات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه ارتباطات حوزه سلامت و مدیریت شهری باید ارتقا یابد، اضافه کرد: حرکت‌های نمادین بسیار خوب است، اما باید اقدامات عملی نیز در این زمینه وجود داشته باشد و بهتر است که میدانی به نام پرستار در تبریز نامگذاری شود.

صفری گفت: از شهروندان عزیز بابت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش آمار ابتلا و فوتی قدردانی می‌کنیم و می‌خواهیم‌ تا زمان تامین واکسن رعایت موارد بهداشتی را در اولویت قرار دهند.

۷۱۵ بستری کرونایی در استان

روزبه رجایی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیز در ادامه اظهار کرد: روز پرستار هر ساله گرامی شمرده می‌شود، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا رنگ و بوی متفاوتی گرفته و مردم شاهد از خود گذشتگی‌های پرستاران بودند.

وی افزود: سال گذشته که روز پرستار را گرامی می‌داشتیم خبری از ویروس نبود و مراسمات شایسته‌ای نیز برگزار شد

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز ۷۱۵ نفر در حال حاضر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که این آمار در آبان ماه ۱۵۰۰ نفر بوده است.

رجایی با بیان اینکه تا کنون سه موج در فروردین، تیر و آبان سال جاری را گذرانده‌ایم، اظهار کرد: پیک ابتلا به کرونا در هر دوره بیش از دوره‌های قبل بوده است.

وی اضافه کرد: زمانی که آمار کاهش می‌یابد و حساسیت کم می‌شود، مردم رعایت پروتکل‌ها را کاهش می‌دهند که نباید اینگونه باشد.

آجودان زاده، نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در ادمه گفت: از شهروندان عزیز می‌خواهیم‌ در شب چله امسال پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، تا آمار ابتلا و فوت در اثر کرونا افزایش نیابد.

وی افزود: پارک مدافعان سلامت با هزینه ۱۳ میلیاردی ساخته شده که در راستای حمایت از مدافعان سلامت بوده است.

به گزارش ایسنا، در پایان جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تبریز، به مناسبت روز پرستار، از تعدادی از پرستاران و خانواده‌های شهدای مدافع سلامت در مبارزه با کرونا تجلیل به عمل آمد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا