مدیرکل میراث البرز: مرمت مسجد تاریخی نجم آباد آغاز شد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی متغیر و احتمال بارندگی ها، مرمت مسجد نجم آباد نظرآباد، آغاز شد.

 فریدون محمدی افزود: پس از بازدید صورت گرفته و بررسی های انجام شده از طرف کارشناسان حوزه مرمت اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز، نقاط آسیب دیده در سقف و بدنه بنا، شناسایی و در همین راستا، طرح مرمتی ارائه شد.

وی بیان داشت:  به همین منظور بودجه ای برای شروع پروژه مرمت در نظر گرفته شده که تاکنون از طرف مراجع ذیصلاح ابلاغ نشده است اما با این وجود با انتخاب پیمانکار، عملیات اجرایی آغاز شده است.
محمدی گفت: تاکنون اقداماتی برای جلوگیری از تخریب سقف انجام شده  و پس از سبک سازی سقف، مرمت این قسمت از بنا نیز به زودی انجام خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: از مواد و مصالح به کار رفته در بنا به منظور حفظ استحکام و اصالت بنا استفاده می شود و به زودی شاهد مرمت نهایی مسجد نجم آباد و رفع یکی از دغدغه های مردم فرهنگ دوست شهرستان نظرآباد و روستای تاریخی نجم آباد، اصحاب رسانه و سازمان های مردم خواهیم بود.

مسجد تاریخی نجم آباد  براثر بارندگی های اواخر سال گذشته و بهار امسال بخشی از سقف آن فرو ریخت که سقف این بنای مذهبی و تاریخی با واکنش فرهنگ دوستان و مردم در فضای مجازی همراه شد.

قدمت تاریخی این مسجد که با خشت و گل ساخته شده  به دوران قاجار برمی گردد و خاستگاه علمای  بزرگی همچون آیت الله نجم آبادی است .

این بنا به لحاظ تاریخی ، اجتماعی و فرهنگی حائز اهمیت است که طی سال های گذشته هیچ اقدامی برای مرمت آن انجام نشده و سقف مسجد به شدت آسیب دیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز  چندی پیش قول داد تا برای مرمت و احیای این بنای تاریخی در اسرع وقت اقدام لازم به آید.

به گفته محمدی ۸۰ درصد سقف و بین ۲۰ تا ۶۰ درصد دیوارهای مسجد تاریخی نجم آباد مرمت می شود.

وی ، مساحت مسجد تاریخی  نجم آباد شهرستان نظرآباد را حدود ۱۲۰ مترمربع  اعلام کرد و گفت: ریزش سقف این مسجد جای نگرانی ندارد و قرار است که تمام سقف مسجد بازسازی و مرمت شود.

استان البرز دارای بیش از ۵۵۰ اثر تاریخی و طبیعی ارزشمند است که تاکنون ۲۷۲ اثر آنها ثبت ملی شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا