بزرگراهی که به پایان خط نرسید

تبریز- بزرگراه اهر - تبریز یکی دیگر از پروژه‌های نیمه تمام استان آذربایجان شرقی است که بعد از گذشت ۱۳ سال، تاکنون به اتمام نرسیده است.

به گزارش ارک خبر،۱۳ سال از آغاز عملیات اجرایی آزادراه اهر- تبریز گذشت اما تاکنون خبری از تکمیل این پروژه به گوش نرسیده و با گذشت روزها، وعده‌های گوناگونی را بر جان خریده است.

جاده اهر- تبریز خطری در بیخ گوش است که همواره تلفات بسیاری را در کارنامه خود ثبت کرده و اکنون نیز چشم انتظار رسیدن یک روز آفتابی و یا جبران کم کاری و نقص‌هایی است که در گذشته صورت گرفته است.

وعده‌های تکمیل شدن این پروژه با همدیگر سنخیت ندارد و هر کدام خبر از روزهای آتی است که اگر از راه برسد، پرحادثه‌خیزترین جاده استان آذربایجان شرقی نیز از ثبت تلفات بی‌شمار رانندگی کنار خواهد رفت.

اتمام پروژه نیازمند فصل کاری بدون بارندگی است

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: به بهره‌برداری رسیدن بزرگراه اهر – تبریز در سال جاری جزو برنامه کاری بود اما محقق نشد.

احمد محرم زاده ادامه داد: طی ماه‌های گذشته پیگیری‌هایی از طریق وزارت خانه و حتی وزیر انجام گرفته و در زمان عدم وجود اعتبار و مطالبات موجود، جلساتی نیز تشکیل شده است.

وی افزود: طی جلسات صورت گرفته که مطالباتی حدود ۲۰ میلیارد تومان وجود داشت، مشکلاتی از جمله کم بودن ماشین آلات مطرح شد که با توجه به درخواست‌های انجام گرفته تعداد ماشین آلات نیز برای تکمیل شدن این پروژه افزایش یافت.

به بهره‌برداری رسیدن بزرگراه اهر – تبریز در سال جاری جزو برنامه کاری بود اما محقق نشدمحرم زاده با اشاره به تخصیص به موقع اعتبارات یادآور شد: در حال حاضر به دلیل وسواسی کاری دستگاه ناظر، پروژه بزرگراه اهر – تبریز در فصل کاری سال جاری به اتمام نرسیده است.

وی تصریح کرد: حدود ۶ کیلومتر از پروژه بزرگراه اهر – تبریز باقی مانده است که البته مسافت زیادی از آن آسفالت شده و در حدود یک و نیم کیلومتر آن باقی مانده است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به سوابق موجود، در سال‌های گذشته برخی از مسائل سیاسی و فشارهای وارده موجب شد تا آسفالت‌ریزی بدون زیرسازی مناسب انجام گیرد.

محرم زاده در پایان گفت: پروژه بزرگراه اهر- تبریز دارای طول فاصله زیاد نیست اما حجم عملیات موجود در برخی از مکان‌ها و هم‌چنین دوری مصالح باعث بر عدم تکمیل این پروژه شد اما این پروژه به محض مساعد شدن هوا، طی یک ماه فصل کاری اتمام خواهد یافت.

مشکلاتی از قبیل فقر مصالح و شیوع ویروس کرونا

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: از سال گذشته ۸ کیلومتر و ۷۰۰ متر از بزرگراه اهر – تبریز باقی مانده بود اما به دلیل رسیدن فصل سرما، در هر سال حدود ۵ ماه می‌توان کار راه سازی را انجام داد.

ابوالقاسم سلطانی ادامه داد: انجام عملیات آسفالت، روسازی وخاک ریزی باید در فصولی از سال انجام گیرد تا جاده نیز خشک شود به این دلیل تنها ۵ ماه، فرصت برای انجام چنین اقداماتی وجود دارد.

وی افزود: طی سال جاری تمام توان خود را به کار گرفتیم و آسفالت‌ریزی ۴ کیلومتر از بزرگراه اهر- تبریز را به اتمام رساندیم اما هنگام آغاز عملیات آسفالت‌ریزی قسمت‌های دیگر از این پروژه، با فصل بارندگی روبرو شده و به این دلیل اقدامی در این راستا انجام نگرفت.

وی با اشاره به ابلاغ اعتبار و عدم وجود مشکلات مالی در این محور به خبرنگار مهر گفت: فعالیت پیمانکار بزرگراه اهر – تبریز طی دو ماه اول، مطابق بر خواست ما نبوده و تنها با ۵۰ درصد ظرفیت خود، کار کرده است.

سلطانی یادآور شد: دیر اعلام شدن اعتبار در دو ماه اول فصل کاری (خرداد و تیرماه)، وجود مشکلاتی از قبیل نبود سیمان و قاچاق آن، فقر مصالح و بازار کاذب سوداگران موجب وقفه در روند احداث این پروژه بوده و در این میان شروع ویروس کرونا نیز بی تأثیر نبوده است.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، افتتاح بزرگراه اهر- تبریز را برای سال آینده تخمین زده و افزود: با مساعد شدن شرایط جوی، تکمیل این بزرگراه از سر گرفته خواهد شد.

لزوم افزایش ظرفیت جاده‌هایی با بار ترافیک بالا

وی افزود: حجم ترافیک در این مسیر زیاد بوده به گونه‌ای که بالای ۲۰ هزار تردد سواری در روز است و حتی در برخی از روزها از ۳۰ هزار نیز بالاتر می‌رود؛ حال اینکه باید در جاده‌هایی با بار ترافیکی بیش از ۱۰ هزار، ظرفیت جاده افزایش یابد.

وی ادامه داد: هدف در این جاده افزایش سرعت نیست بلکه افزایش ظرفیت جاده مطرح بوده و مهم‌تر از همه جداسازی مسیر رفت و برگشت در بزرگراه اهر – تبریز است.

جداسازی مسیر رفت و برگشت خودروها

سلطانی با اشاره به کاهش فوتی‌ها در این جاده افزود:: اگر جداسازی مسیر رفت و برگشت با تدابیر ایمنی و کنترل حواشی راه انجام گیرد، شاهد کاهش ۷۰ درصدی فوتی خواهیم بود.

وی در پایان افزود: هیچ‌گونه افزایش سرعتی در این بزرگراه صورت نگرفته بلکه سرعت طرح همان است و در این راستا جدا شدن مسیر رفت و برگشت، از تصادف‌های مقابل جلوگیری کرده و کاهش فوتی را رقم خواهد زد.

اتمام بزرگراه اهر- تبریز تا دو ماه آتی

در این رابطه فرماندار شهرستان اهر گفت: پروژه بزرگراه اهر- تبریز تا دو ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

رسول خدابخش ادامه داد: قرار بر این بود که این پروژه تا ۲۵ آبان ماه به اتمام برسد اما شرایط نامناسب جوی، این امر را محقق نکرد.

وی با اشاره به تخصیص اعتبارات لازم برای ادامه یافتن فعالیت پیمانکاران افزود: در صورت مساعد شدن شرایط جوی، تکمیل پروژه از سر گرفته خواهد شد.

خدابخش یادآور شد: ۸ کیلومتر از بزرگراه اهر- تبریز باقی مانده است که ۵ کیلومتر آن، در صورت نصب علائم و تابلوها زیر بار ترافیک خواهد رفت.

وی در پایان اضافه کرد: با مساعد شدن شرایط جوی، آسفالت‌ریزی ۳ کیلومتر باقی مانده نیز انجام خواهد گرفت.

حالا جاده اهر – تبریز که نسبت به سایر مسیرها قربانیان زیادی گرفته است در انتظار مساعد شدن شرایط جوی و شاید هم رو به راه شدن برخی از علل عقب ماندگی این پروژه مانده است.

پروژه‌ای که اگر روزی به پایان برسد و با استانداردسازی و ارتقای سطح ایمنی همراه شود، قطعاً در کاهش تصادفات رانندگی و به دنبال آن در کاهش ۷۰ درصدی فوتی‌ها مؤثر خواهد بود./مهر/آناهیتا رحیمی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا